مجوز تشکیل 6 دامنه کارگزاری / نوسانی تا پایان سال به تدریج افتتاح می شود.


ساعت: 13:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۱
کد خبر: 1804482

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص دامنه نوسانات گفت: احتمالا تا پایان سال به تدریج بتوانیم دامنه نوسانات را باز کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجید عاشقی امروز در جمع فعالان بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بازار سرمایه موتور محرکه هر کشوری است و نمی توان آن را نادیده گرفت، گفت: امروز همه مردم کشور در این بین از این بازار و سازمان منتفع می شوند. بازار سهام به تنهایی نمی تواند پاسخگوی همه نیازها باشد، بنابراین باید با کمک همه ذینفعان به ویژه بخش خصوصی، عدم شفافیت را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه ارزش بازار سرمایه نزدیک به 6200 است، افزود: این تقریبا بیشترین عدد در اقتصاد کشور است و هیچ یک از سیستم بانکی و نقدینگی به این عدد نمی رسد و این 6200 دارایی و موتور سود و ایجاد اشتغال است. در کشور است و به همین دلیل در حال حاضر به هیچ وجه نمی توان بازار سرمایه را در تصمیم گیری ها به حاشیه برد و نادیده گرفت، زیرا هم از نظر اقتصادی و هم از نظر مشارکت انسانی در حال حاضر تقریباً کل جمعیت دارای منافع مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره دامنه نوسانات گفت: تقریباً در سازمان به این نتیجه رسیده ایم که احتمالا تا پایان سال بتوانیم به تدریج دامنه نوسانات را باز کنیم و در مورد آن تصمیم گیری کنیم. دوره های بازخورد بعدی که از تاثیرات آن بر بازار می گیریم، «بازار سهام به نوسانات حساس است، اما قطعا تا پایان سال این برنامه را اجرا خواهیم کرد.

وی گفت: در خصوص بازار سرمایه چندین ابهام جدی وجود دارد که یکی از آنها مذاکرات هسته ای است و دیگری بحث بودجه سال آینده است که تا دو سه هفته دیگر تصمیم گیری در مورد بورس و اقدام آسان تر خواهد بود. در این بازار.”


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در 6 ماه گذشته 6 مجوز کارگزاری برای توسعه موسسات مالی صادر شده است، این در حالی است که 12 سال است که هیچ مجوز کارگزاری صادر نشده است و در نظر داریم صف ها را توسط سازمان بورس متوقف کنیم. پایان سال جاری مجوز کارگزاری

وی گفت: 7 شرکت سبد نیز دارای مجوز هستند و آماده صدور مجوز برای شرکت های مشاور سرمایه گذاری و شرکت های تامین سرمایه گذاری هستند.

عشقی گفت: بازار سرمایه نیازی به حمایت ندارد. پتانسیل سودآوری شرکت ها وجود دارد اما آنچه بازار سرمایه را نگران می کند تصمیماتی است که سودآوری شرکت ها را تهدید می کند.

وی افزود: باید به تصمیم گیرندگان گفت که تضعیف سودآوری شرکت ها نه تنها به نفع دولت نیست بلکه به ضرر هم تمام می شود. اگرچه ممکن است ابتدا 30 هزار میلیارد تن از محل مالیات و افزایش قیمت گاز به دست دولت برسد، اما در نتیجه این تصمیم 300 هزار میلیارد تن از دارایی های دولت کمتر خواهد شد.

وی گفت: از تمامی دستگاه های دولتی اعم از شورای رقابت و وزارت صنعت که با شرکت ها در ارتباط هستند و تصمیم گیری می کنند خواسته ایم اطلاعات خود را ارسال کنند و این اطلاعات موجود است و ما آن را به سامانه های بورس متصل خواهیم کرد. تا مردم را در این تصمیم گیری ها مشارکت دهند.

عشقی با ابراز خرسندی از تعامل و همکاری با بخش خصوصی افزود: امیدواریم با کمک این مذاکرات بتوانیم مشکلات را حل کرده و با شناسایی مشکلات برای آنها راه حل های دقیق و جامعی پیدا کنیم.

محسن حاجی بابا، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست بر تعاملات دوجانبه بخش خصوصی و دولت تاکید کرد و این در حالی بود که آخرین بخشنامه همان بخش خصوصی بود.

وی گفت: آموزش در حوزه بورس و بازار سرمایه بسیار حائز اهمیت است و اکثر خریداران تحلیلی از دلیل خرید و فروش سهام خود ندارند.

حاجی بابا گفت: روند ورود شرکت های جدید در بورس نیز باید تغییر کند، زیرا بورس در ایران عمق ندارد و برای تعمیق باید روند ورود شرکت ها تسهیل و تسریع شود.

وی با بیان اینکه اوراق موجود در بورس ایران به فراموشی سپرده شده است، گفت: بخش قابل توجهی از منابع مالی از طریق شبکه بانکی تامین می شود و همچنین در کشورهای پیشرفته این منابع از طریق اوراق تامین می شود اما در ایران چنین مکانیزمی وجود دارد. انجام دادن.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران بر ضرورت اعتباربخشی شرکت ها تاکید کرد و گفت: به دلیل ضعف در این بخش شاهد چالش های جدی هستیم و نیازمند ایجاد شرکت های اعتباربخشی 100 درصد خصوصی هستیم. “

وی گفت: پیشنهاد می کنیم سود تقسیم شده شرکت های حسابرسی شده از مالیات معاف و از تقسیم سود مالیات دریافت شود.

حاجی بابا گفت: عدم دخالت دولت در بورس از دیگر خواسته های ماست و در این بین افزایش سطح شفافیت در بورس مهم است.

میتبی کاروان، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه نیز با تاکید بر آموزش و تسریع در پذیرش شرکت ها، گفت: کاهش تشریفات پذیرش شرکت ها باید مورد توجه قرار گیرد.

کارهگزلو، کارشناس بازار سرمایه، نرخ گاز را مهمترین چالش خواند و گفت: فرمول گاز ایران باید در منطقه به عنوان ذخایر گاز محاسبه شود و دو کشور خارج از منطقه از فرمول گاز حذف شوند.

وی با تاکید بر اینکه می خواهیم به قیمت گذاری دستوری پایان دهیم، گفت: قیمت گذاری برخلاف اصل معامله است که توافق طرفین است.

کارهگزلو گفت: بازار سرمایه ایران در مقایسه با بازارهای منطقه از شرایط بهتری برخوردار است اما مشکلات امروز ناشی از عدم اعتماد است. در بازار سرمایه نتوانسته ایم اعتماد مردم را جلب کنیم و اعتمادسازی بر عهده نهاد ناظر است.

وی افزود: در پروژه های نیمه تمام نقدینگی مورد نیاز بسیار مهم است و برای تامین نقدینگی این پروژه ها صندوق پروژه محور را پیشنهاد می کنیم. و با توجه به تسلط اطلاعات در جهان که اقتصاد را قابل پیش بینی می کند، ما می خواهیم رویه هایی ایجاد کنیم که از اطلاعات مورد نیاز بازار سهام برای پیش بینی اقتصاد استفاده کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید