محسنی ادجه ای: کسی که حق ندارد دستگیر شود

محسنی ادجه ای: کسی که حق ندارد دستگیر شود

روز جدید رئیس قوه قضائیه با اشاره به وظایف و مسئولیت ها و اختیارات مهم قوه قضائیه گفت: وقتی فردی مستحق دستگیری نیست به صرف اینکه قوه قضائیه این اختیار را دارد نباید حکم بازداشت آن فرد را صادر کند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژی در نشست پنج ساعته شورای عالی قضایی با روسای کل دادگستری و دادستان های مراکز استان ها ضمن گرامیداشت هفته نیروی انتظامی گفت: از صمیم قلب تشکر و قدردانی می کنم. قلب من به نیروهای فرج و همه نیروهای حافظ امنیت مردم و کشور است. و از خداوند می خواهم که توفیقات بیش از پیش نصیبشان کند.

رئیس دادگاه با اشاره به تلاش و فداکاری پلیس برای تامین و تقویت امنیت شهروندان، تصریح کرد: پلیس یکی از نهادهایی است که متنوع ترین و بیشترین ماموریت ها را بر عهده دارد و تاکنون توانسته است این ماموریت ها را انجام داده و توانسته است با کمک سایر دستگاه های ذیربط امنیت مردم و کشور را به نحو مطلوب تامین کند و بدین ترتیب بیش از 13 هزار شهید و 31 هزار مجروح تقدیم کشور و مردم شده است.

محسنی آژه ای در ادامه با تشریح وظایف خطیر روسای کل دادگستری و دادستان در زمینه خدمت به مردم و ظالمان، اجرای عدالت و کمک به مستضعفان و محرومان و مقابله با ظالمان و مستضعفان، گفت: امروز یکی از مسائل مهمی است که مردم منتظر رفتار خوب، بیان خوب و قضاوت خوب از سوی ما هستند. خدای نکرده اعتماد به نفس ما را از بین ببرد و وقتی در مقام قضایی هستیم و می توانیم حکومت کنیم صدایمان را بلند کنیم یا از الفاظ و عبارات ناشایست ضابط قضایی استفاده کنیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه صبر قوه قضائیه را یک ضرورت دانست و گفت: برخی از مراجعه کنندگان به مراکز قضایی افراد بیمار هستند و به قوه قضاییه به چشم پزشک نگاه می کنند. باید در برابر این مراجعان فروتن بود و درد آنها را التیام بخشید. از سوی دیگر، افراد و مراجعینی هستند که از حقوق خود راضی نیستند و علیه یکدیگر صحبت می کنند. لذا تفکیک این دو گروه و صبر و بردباری ما به عنوان مراجع قضایی در قبال مراجعین مقوله بسیار مهمی است.

رئیس دادگاه در این خصوص افزود: ما به عنوان مرجع قضایی از یک سو وظایف و مسئولیت های سنگین و خطیری بر عهده داریم و از سوی دیگر اختیاراتی نیز داریم. علاوه بر این، شیطان و هوای نفس نیز در کمین هستند; ما باید به این مقولات توجه کنیم. در مواردی که شخصی مستحق دستگیری نیست، مقام قضایی صرفاً به دلیل برخورداری از چنین اختیاری نباید حکم دستگیری شخص مورد نظر را صادر کند. وقتی کسی حق اعمال محدودیت های قانونی را ندارد، نباید بر اساس گفته های دیگران این کار را انجام دهد; برعکس، وقتی باید حکم قانونی را علیه شخصی اجرا کنیم، نباید دلسوزی بیش از حد داشته باشیم و بدون توجه به خدا و قانون به حرف دیگران گوش دهیم.

محسنی ادجه ای در پایان بخش اول سخنان خود در جلسه پنج ساعته شورای عالی قضایی با روسای کل دادگستری و دادستان های مراکز استان ها به همه مسئولان و ضابطان قضایی توصیه کرد که کار شبانه روزی خود را انجام دهند. خدمت به مردم و رسیدگی به دعاوی، آنان را از توجه به خانواده و آرامش به خاک خود و همچنین مقامات قضایی و مسئولان در کنار کار و تلاش شبانه روزی خود برای رسیدگی قضایی و حقوقی منحرف نکنند. امور مردم نیز باید با خانواده خود وقت بگذارند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید