در جلسه اصلاحات با شمخانی و ادجه ای چه گذشت؟

در جلسه اصلاحات با شمخانی و ادجه ای چه گذشت؟

روز جدید : نایب رئیس جبهه اصلاحات از راهکارهای عملی برای عبور از بحران می گوید

گروه سیاسی ۲۷ مهرماه بود که رئیس قوه قضائیه از لزوم گفت وگو با طیف ها و لایه های مختلف صحبت کرد. آژه ای همچنین اعلام کرد که آماده شنیدن نظرات و انتقادات طیف ها و اقشار مختلف است. اظهارنظری که بازتاب بسیاری در میان فعالان سیاسی و احزاب پیدا کرد و با استقبال گسترده ای روبرو شد. همزمان اعلام شد که به زودی نشست های فراسیاسی میان مقامات ارشد دولتی و احزاب سیاسی برای ارائه راهکارهای عملیاتی برای حل مشکلات برگزار خواهد شد. بر این اساس، خبرگزاری برنا ابتدا روز دوشنبه 9 آبان ماه خبری مبنی بر دیدار رهبران جبهه اصلاحات ایران با حضور چهره هایی چون بهزاد نبوی، جواد امام، محمود صادقی و حسین مرعشی با رئیس جمهور منتشر کرد. قوه قضائیه و علی شمخانی . سپس چهارشنبه دوم هازارد برخی رسانه ها به نقل از علی شکوری راد جزئیات بیشتری از محتوای این دیدار منتشر کردند. هرچند جزییات دقیق این دیدار در برنا و اختاز نیوز منتشر نشد، اما برخی اخبار حاشیه ای حاکی از آن است که ناآرامی های اخیر کشور، سیاستمداران کشور را به فکر استفاده از دیدگاه های سیاسی انداخته است. نتیجه این رویکرد جدید تصمیم گیران دعوت از برخی چهره های سیاسی اصلاح طلب بود. علی شکوریراد سخنگوی جبهه اصلاحات درباره دیدار رئیس جبهه اصلاحات با رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت وگو با خبرنگار «اختتنیوز» گفت: در این جلسات تحلیلی از آنچه در ایران این روزها ارائه شد. همچنین در خصوص مطالبات و مطالبات معترضان توضیحاتی داده شد و بر پرهیز از برخورد خشونت آمیز با معترضان و به ویژه استفاده از نیروهای یونیفرم تاکید شد. سخنگوی جبهه اصلاحات تاکید کرد: به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم و پرهیز از اغتشاش خواندن همه اعتراضات و همچنین ایجاد فرصت امن برای اعتراض مردم به ویژه در دانشگاه ها از دیگر موارد مطرح شده بود.

شکوری راد همچنین درباره اثربخشی این جلسه گفت: اعضای جبهه اصلاحات نظرات خود را با مسئولانی که ملاقات کردند در میان گذاشتند و به ویژه در حوزه همکاری با معترضان و بازداشت شدگان تذکرات لازم را دادند و یادآور شدند که کار با معترضان باید قانونی و دموکراتیک باشد.» و باید از هر نوع خشونت پرهیز شود. وی همچنین با اشاره به ابعاد انتخاباتی این جلسه گفت: اصلاً صحبتی از انتخابات نشده و اصولاً هنوز رویکردی به انتخابات در جبهه اصلاحات وجود ندارد.

جزئیات دقیق تر از استراتژی هایی که اصلاح طلبان به دنبال آن هستند

در همین رابطه، فاطمه راکعی، نایب رئیس جبهه اصلاحات در گفتگو با «اعتماد» جزئیات بیشتری از راهکارهای پیشنهادی اصلاح طلبان برای عبور از چالش پیش رو ارائه کرد و گفت: در مجموع اصلاحات به دنبال تحقق دموکراسی است. و دموکراسی در کشور است و بر این نیاز است. من معتقدم که نظام باید به مردم نگاه دموکراتیک داشته باشد و مطالبات آنها را محقق کند. هر ایرانی باید در بیان عقاید خود آزاد باشد. اینکه عموم مردم به این دیدگاه ها توجه می کنند یا نه، بحث دیگری است». وی ادامه داد: با شناختی که از شخصیت، منش و روش آقای خاتمی دارم و نگاه ایشان به مسائل، معتقدم هر حرکتی باید مسالمت آمیز باشد تا خون از بینی یک ایرانی نریزد. آقای خاتمی همیشه ایران را برای همه ایرانیان فارغ از موقعیتش می‌خواست. اصلاح طلبان بر اساس این رویکرد فکری راهکارهای خود را برای عبور از بحران ارائه کردند. وی تاکید کرد: اگر سران جبهه اصلاحات با آقایان ادجه ای و شمخانی دیدار داشتند، سعی کردند این رویکرد همگرا را به تصمیم گیران کشور منتقل کنند. جبهه اصلاحات در راستای این رویکرد کلی ارائه شد که کشور باید در جهت دموکراسی، افزایش مشارکت عمومی، مدارا، شایسته سالاری، تعامل و تنش زدایی گام بردارد.

راکعی در پاسخ به این سوال که آیا نشانه هایی از توجه دولتمردان به این مطالبات وجود دارد، گفت: با توجه به گزارشی که در این جلسه به جبهه اصلاحات ارائه شد، تاکید شد که رفتار تند و خشن از سوی دولت وجود نداشته است. ” همچنین باید مطالبات مردم شنیده شود. پس از مرگ دردناک مهسا امینی، زنان، دختران و جوانان ایرانی با این حادثه همذات پنداری کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان به این خشونت‌ها شدند. جبهه اصلاحات معتقد است که اگر از ابتدا یک عذرخواهی ساده مطرح می شد، بسیاری از مشکلات بعدی به وجود نمی آمد. اما نظام از عذرخواهی، دلجویی از مردم و مجازات مقصران خودداری کرد و اوضاع به جایی رسید که تجمعات اعتراضی بیش از 70 روز ادامه داشت.» نایب رئیس جبهه اصلاحات با اشاره به اینکه هنوز تعداد زیادی از خانواده ها معتقدند. در اصلاحات ادامه داد: خلاصه صحبت ما این است که همه باید از قانون تبعیت کنند. دانشگاه ها و دانشجویان باید آزادی بیان و پسا بیان داشته باشند. زندانیان باید آزاد شوند و زمینه تغییرات لازم در قانون اساسی فراهم شود. میزبانان به نظر می رسد این جلسه نیز از اصلاح طلبان درخواست نمونه پیشنهادی داشته است، اصلاح طلبان نیز در بیانیه خود تاکید کردند که در آینده پیشنهادات اصلاحی خود را ارائه خواهند کرد، لذا پیشنهادات زیر به عنوان نمونه ارائه می شود. راکعی با اشاره به اینکه این رویکردهای مشارکتی به معنای عدم پاسخگویی اصلاح طلبان به مطالبات مردم نیست، می گوید: «ماهیت و اساس جریان اصلاحات حمایت مردم است. وقتی اصلاحات بحث مدارا را مطرح می کند، به این معناست که باید به همه طیف ها و گروه ها فرصت و اجازه داد تا نظرات خود را بیان کنند. اقوام، گروه ها، مذاهب، اقوام مختلف در کشور ما باید فرصت زندگی آزادانه تحت قانون را داشته باشند. کشور باید به سمت توسعه حرکت کند و الگوی توسعه ایرانی با حضور همه طیف ها و گروه ها تدوین شود. در این مدل اجرایی تنها خط قرمزی که وجود دارد، افراط گرایی و خشونت است. همه در برابر قانون برابرند و هیچ فرد یا گروهی خارج از قانون نیست. «امروز ممکن است برای آشتی خیلی دیر باشد، اما هنوز زمان برای غلبه بر بحران و خونریزی بیشتر وجود دارد. با توجه به اظهارات علی شکوریراد سخنگوی جبهه و سپس فاطمه راکعی نایب رئیس دوم جبهه اصلاحات، احتمالاً فاز بعدی این جلسه ارائه راهکارهای مثال زدنی برای برون رفت از بحران خواهد بود. آیا راه حل هایی که باید دیده شود مورد توجه مسئولان قرار می گیرد یا پس از فروکش بحران، «در» قدرت دوباره روی همان «پاشنه» خواهد چرخید؟

دیدگاهتان را بنویسید