محصولات کم کیفیت خودروسازان؛ وقتی رهبر معظم انقلاب هم گلایه می کنند


ساعت: 10:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۳
کد خبر: 1805352

بی کیفیتی محصولات خودروسازان داخلی و اعتراض بجای مردم به آنها از جمله مواردی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار یکشنبه گذشته خود با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی به آن اشاره کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ افت کیفیت محصولات خودروسازان داخلی در سال های اخیر یکی از موضوعاتی است که همواره محل بحث بوده و مورد تاکید و انتقاد اقشار مختلف مردم قرار گرفته است. بنابراین حتی خودروهایی که سال‌ها و حتی دهه‌ها در جاده‌ها و خیابان‌های کشور تردد کرده‌اند، نسبت به خودروهایی که در آن سال‌های اولیه روی خط تولید بودند، کیفیت پایین‌تری دارند.

با این حال، به جز موارد معدودی، اکثر اوقات اعتراض مشتریان راه به جایی نمی برد و چیزی به نام «خدمات پس از فروش» به معنای واقعی کلمه از زبان اعراب وجود ندارد. همچنین ارسال زیاد خودروهای جدید به تعمیرگاه ها و استفاده از خدمات گارانتی در ماه های اول گواه بر بی کیفیتی محصولات خودروسازان است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب یکشنبه هفته جاری در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، بر ضرورت ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل تاکید کردند و افزودند: حمایت عملی و دفاعی از تولید داخلی باید تولیدات و متأسفانه در برخی از صنایع به ویژه در صنعت خودروسازی به بحث کیفیت پرداخته نشده و مردم به درستی به آن اعتراض دارند.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخلی، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، بد است، زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی و بانکی و جلوگیری از رقابت خارجی، عملاً منجر به افزایش قیمت‌ها شده است. “

این در حالی است که صنعت خودرو در سال های اخیر از بالاترین حمایت ها برخوردار بوده است، به ویژه از زمانی که رهبر معظم انقلاب در 8 فروردین 89 از گروه صنعتی ایران خودرو بازدید کردند، اما با وجود این حمایت ها، شاهد آسیب پذیری و بسیار آن ها هستیم. عملکرد ضعیف ..

یکی از اعضای دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در این خصوص گفت: امروز شاهد تولید خودروهای بی کیفیت در کشور هستیم و این نکته ای بود که به حق رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شد. دیروز اشاره کرد.”

ابوالفضل خلخالی افزود: مشکل کیفیت پایین خودرو یک مشکل فنی است و تنها در یک مورد بدنه خودرو یعنی بدنه مورد استفاده در ایران دارای سه مشکل است.

وی بیان کرد: در تولید سازه ای با استحکام مناسب، سه عامل طراحی هندسی، مصالح به کار رفته و نحوه ساخت آن بسیار مهم است. امروزه در هندسه سازه های مورد استفاده در خودروها به ویژه خانواده پژو از معماری قدیمی استفاده شده که قدمت آن به چند دهه قبل می رسد و از استحکام لازم برخوردار نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از نظر متریال امروزه دنیا از مواد با مقاومت بالا استفاده می کند اما موادی که در ایران استفاده می شود برای پوسته بیرونی خودرو است که نرم و راحت شکل می گیرد.

وی گفت: به عنوان مثال ورق های فولادی که ما در تولید خودروهای دارای «تنش کششی» (شاخص مقاومت کششی بدنه) استفاده می کنیم، حدود 190 مگاپاسکال است که این میزان در خودروسازان دنیا 1500 مگاپاسکال است.

خلخالی همچنین با اشاره به روش های تولید در تولید خودرو در ایران، خاطرنشان کرد: از روش هایی مانند پرس گرم یا جوش تیلور که در صنعت خودروسازی جهانی رایج است استفاده نمی کنیم.


فضای استثنایی در صنعت خودروسازی

وی افزود: زمانی که در صنعت خودروسازی کشور انحصار وجود دارد و مردم برای خرید همان محصولات بی کیفیت در صف ایستاده اند و هیچ نهادی کنترل کیفی لازم را ندارد، خودروسازان و قطعه سازان نیازی به ارتقای فناوری های خود نمی بینند و استفاده می کنند. روش های جدید.”

یکی از اعضای دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به محرمانه بودن قطعه سازان و دولت خودرو گفت: در حالی که با موازین شرعی ما دولت جزئی از بیت المال است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد، اما ما مراقبت های لازم را ببینید در خودروسازان ما وجود ندارد.

وی با انتقاد از تحولات سیاسی به ویژه در انتخاب مدیران خودروسازی کشور، افزود: به عنوان مثال امروز می بینیم که 30 درصد هیات مدیره خودروی ایران را قطعه سازان تشکیل می دهند و طبیعی است که خود را در اولویت قرار دهند. علایق شما.”

خلخالی گفت: البته صحبت ما با همه قطعه سازان و جامعه قطعه سازان نیست، اما برخی از آنها از این موقعیت سوء استفاده کرده و صنعت را در انحصار خود در آورده اند.

وی گفت: امروز شاهد هستیم که برخی قطعه سازان بزرگ انواع قطعات خودرو را تولید می کنند که نشان می دهد رانت هایی داشتند که توانستند فضا را در انحصار خود درآورند و سایر قطعه سازان را از این بازی رقابتی خارج کنند و نظارت خود را بر خودروساز تحمیل کنند. “

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: امروز شاهد گل آلود شدن آب در صنعت خودرو و تولید قطعاتی هستیم که همه از آن ماهی صید می کنند و بدیهی است که این آب گل آلود به نفع همه آنهاست.

امروزه مقوله هایی مانند «رضایت مشتری» و «مشتری مداری» به کلی به فراموشی سپرده شده اند و حتی در مورد موضوعاتی مانند «خدمات پس از فروش» که ربطی به تحریم ها ندارد و احترام به مشتری محسوب می شود، شاهد موجی از این موضوع هستیم. نارضایتی .. گزارش های مختلف مردمی دریافتی از خبرگزاری ایرنا نیز حاکی از آن است که حتی از ضمانت فروش کالای خود به مشتریان استفاده می کنند. در برخی موارد حتی به بهانه انجام یک سرویس ساده مانند تعویض روغن توسط مشتری در خارج از نمایندگی خودرو، گارانتی خودرو باطل می شود!

حمایت از خودروسازان به شکلی دیگر با ممنوعیت واردات خودرو به کشور از سال 96 به بهانه کمبود ارز ادامه یافت و در ازای اجازه تولید و فروش خودروهای مونتاژی به خودروسازان داخلی که چیزی جز سفت شدن پیچ و مهره نیست. قطعات وارداتی این در حالی است که این خودروها با قیمت های گزاف و گاه چند برابر قیمت بازار جهانی به فروش می رسند.

چند هفته پیش برخورد 60 دستگاه خودرو در جاده بهبهان که منجر به کشته شدن 5 نفر و مجروح شدن 41 نفر شد، در کانون توجه قرار گرفت و بار دیگر خودروسازی کشور و محصولات بی کیفیت آن را به خود معطوف کرد. آنچه در این حادثه تعجب همگان را برانگیخت باز نشدن ایربگ خودرو بود که بار دیگر لزوم نظارت دقیق تر بر کیفیت خودرو را یادآور شد. در تصادف اخیر اعلام شد که ایربگ هیچ یک از خودروهای ایرانی باز نشد که انتقادات زیادی را به همراه داشت.

در دولت قبل بارها موضوع کمبود قطعات و خودروهای معیوب در رسانه ها مطرح شد. مشکلی که منجر به کاهش تیراژ خودروسازان شد که منجر به عرضه کم خودرو و مازاد عرضه و در نهایت تفاوت شدید بین قیمت کارخانه و خودرو شد. در عین حال شاهد بیشترین تمرکز خودروسازان بر تکمیل خودروهای ناقص و افزایش تیراژ هستیم و بنابراین در عمل «کیفیت فدای کمیت می شود».

این صنعت که گفته می شود امروز از مشکلات جدی نقدینگی رنج می برد، محصولات خود را با زیان می فروشد و به همین دلیل همواره نیازمند کمک های دولتی است.

همچنین به شکلی دیگر شاهد ظهور برخی فسادهای سازمان یافته در این صنعت و تولید قطعات هستیم. کروز و اعظم به عنوان دو شرکت بزرگ قطعه سازی، ضمن ایفای نقش در توسعه صنعت خودرو و رفع نیازهای موجود، به اتهامات مختلف از جمله ارتشاء، ارتشاء، سوء استفاده از تحریم ها و استفاده از رانت اطلاعات، بیش از آنکه جزئی باشد، فساد مالی داشتند. زمان و در مجموع حدود 50000 میلیارد پرونده فساد دارند.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید