محکومیت روسیه در سازمان ملل/ایران رای ممتنع داد

محکومیت روسیه در سازمان ملل/ایران رای ممتنع داد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 141 رای موافق قطعنامه ای را تصویب کرد و ضمن محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین از مسکو خواست فورا نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کند. ایران، چین و هند رای ممتنع دادند.

این طرح با 141 رای در مقابل تنها 7 رای مخالف به تصویب رسید. روسیه، بلاروس، سوریه، کره شمالی، مالی، نیکاراگوئه و اریتره معدود مخالفان با محکومیت حمله روسیه به اوکراین بودند. 32 کشور از جمله ایران، چین و هند، پاکستان، آفریقای جنوبی، تاجیکستان، ازبکستان نیز رای ممتنع دادند.

تعدادی از کشورها نیز مانند آذربایجان، کامرون، گینه بیسائو، ترکمنستان، ونزوئلا، لبنان، سنگال و دومینیکا تصمیم به شرکت در رای گیری گرفتند و غایب بودند.

مجمع عمومی سازمان ملل پس از رای گیری در مورد طرح محکومیت حمله روسیه به اوکراین – نتایج بر روی صفحه آشکار است.

تصویب این طرح یک پیروزی سیاسی مهم برای اوکراین است.

همه اعضای سازمان ملل در مجمع عمومی شرکت می کنند و می توانند در مورد طرح های پیشنهادی رای دهند.

این رای گیری در اولین سالگرد حمله نظامی روسیه به اوکراین برگزار شد. این جنگ هنوز ادامه دارد.

ایران خود را در جنگ روسیه علیه اوکراین بی طرف اعلام کرد. دولت اوکراین مدعی است که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ خود علیه این کشور استفاده می کند. مسکو این موضوع را رد می کند. اگرچه ایران این موضوع را تکذیب می‌کند، اما ایران می‌گوید که قبل از جنگ هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه می‌داده است. آمریکا و اروپا از موضع اوکراین در قبال هواپیماهای بدون سرنشین حمایت می کنند و به همین دلیل تحریم هایی را نیز علیه ایران اعلام کرده اند.

موضوع هواپیماهای بدون سرنشین روابط ایران و اوکراین را تیره کرده است. به همین دلیل اوکراین تهدید به اخراج سفیر ایران و قطع کامل روابط با تهران کرد.

طرح های مصوب مجمع عمومی سازمان ملل الزام آور نیست، یعنی سازوکاری برای اجرای محتوای آنها وجود ندارد، اما تاثیر روانی، آبرومندانه، دیپلماتیک و سیاسی دارد.

بررسی آن طرح روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آمریکا با سخنرانی اعضا آغاز شد و رای گیری روز پنجشنبه به وقت محلی انجام شد. اوکراین از کشورها خواست در این رای گیری بین خیر و شر یکی را انتخاب کنند.

این طرح بر پایبندی به تمامیت ارضی اوکراین تاکید دارد و از روسیه می خواهد که فورا، کامل و بدون قید و شرط تمام نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین در داخل مرزهای شناخته شده بین المللی خارج کند.

روسیه در جنگ علیه اوکراین 4 منطقه شرقی آن کشور را اشغال و ضمیمه خود کرد. مسکو آنها را بخشی از خاک روسیه اعلام کرد.

این طرح همچنین خواستار پایان جنگ و تحقق صلحی همه جانبه، عادلانه و پایدار در اوکراین در اسرع وقت بر اساس اصول منشور سازمان ملل است.

طی یک سال گذشته، طرح‌های زیادی برای محکومیت حمله روسیه به اوکراین به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است، اما روسیه با استفاده از حق وتو مانع از تصویب آن‌ها شده است.
روسیه به همراه چین، آمریکا، بریتانیا و فرانسه دارای 5 عضو دائمی با حق وتو هستند. یعنی حتی رای مخالف یکی از 5 عضو می تواند مانع تصویب طرح با حداکثر رای مثبت در شورای امنیت شود.

به همین دلیل رای به طرح محکومیت حمله روسیه به اوکراین به مجمع عمومی سازمان ملل ارجاع شد که حق وتو ندارد.

در آغاز بررسی این طرح در مجمع عمومی، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که حمله روسیه به اوکراین “توهین به وجدان جمعی ما” است.

پیش از این در رابطه با محکومیت حمله روسیه به اوکراین، 3 پیشنهاد در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده بود که همگی با اکثریت کامل آرا تصویب شد.

در رای گیری 4 طرح اخیر، حدود 140 تا 143 کشور به این قطعنامه ها رای مثبت دادند. علاوه بر روسیه، 4 کشور به طور مداوم با این طرح ها مخالفت کرده اند: بلاروس، روسیه، کره شمالی و اریتره. کمتر از 40 کشور رای ممتنع دادند.

دیدگاهتان را بنویسید