مداخلات نظامی؛ دلیل بی اعتمادی متفقین و از هم پاشیدگی هژمونی آمریکا

ساعت: 10:47
تاریخ انتشار: 1400/10/30
کد خبر: 1802042

از آنجایی که متفقین دیدگاه های خود را با اراده سیاسی ایالات متحده تطبیق می دهند، چتر آمریکا دیگر برای کشورهایی که در معرض خطر حمله واقعی قرار دارند امن به نظر نمی رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریک; این سوال که چه کسی می تواند مشکلات آمریکا را حل کند بسیار تیز و تفرقه انگیز است. مردم عصبانی هستند و راه حل می خواهند. چرا ما به عنوان یک ملت در وهله اول با این حجم از مشکلات مواجه هستیم؟

گزارش های روزانه مملو از قتل های کودکان، اعتیاد به هروئین، تیراندازی های تروریستی و بدهی های مالی، و فساد دولتی است. ایالات متحده با بحران‌های فزاینده بین‌المللی و بدهی‌های ملی، شوک‌های آب و هوایی مداوم و افول شدید اخلاقی مواجه است.

بسیاری از مردم دلایل مختلفی را برای مشکلات آمریکا ذکر می کنند. برخی از سیاست های شکست خورده این دولت یا دولت قبل در زمینه اهداف نظامی، تصمیمات اقتصادی یا بسیاری از مسائل دیگر. و برخی فقدان اقدام مناسب را به دلیل تغییرات آب و هوایی یا سایر مسائل زیست محیطی مقصر می دانند.

وقت آن است که ما آمریکایی ها فکر کنیم که با توجه به تنش های داخلی شدیدی که باعث تجزیه ایالات متحده می شود، خروج شرم آور آنها از افغانستان باعث شده است که متفقین گمان کنند که ایالات متحده در حال کوچک شدن است.

831ddd75 2f79 4f0c 9c5d 19d205269dfe خبر خاکستری

تصاویر فرار آمریکا از افغانستان بسیار غم انگیز و فراموش نشدنی است. هلیکوپترهای نظامی بزرگ در حال انتقال دیپلمات های آمریکایی از پشت بام بزرگ یک سفارت بودند. والدین ناامید در تلاش هستند تا نوزادان خود را از سیم خاردار سربازان آمریکایی خارج کنند.

پایان تلخ ایالات متحده در افغانستان صحنه های شکست شرم آور و هرج و مرج را برای جهان ترسیم می کند و زوال ایالات متحده را به نمایش می گذارد.

اسرائیل صهیونیستی تایمز عقب نشینی ایالات متحده را به عنوان “غولی شکست خورده در تلاش برای خروج” توصیف کرد و کاهش واقعی قدرت ایالات متحده را نشان داد.

مقاله یونایتد پرس اینترنشنال از این هم فراتر می رود: همانطور که مورخان به خروج غیرمنتظره ایالات متحده از افغانستان نگاه می کنند، آنها به طور فزاینده ای از افول ایالات متحده در جهان آگاه هستند.

این رسانه افزود: آمریکا نیرویی است که در سطح بین المللی در حال از بین رفتن است و کشوری در داخل ورشکست می شود.

دیگر رسانه های جهان این فاجعه را ضربه ای مهلک و دیدنی به آمریکا معرفی کردند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

اکونومیست در 21 اوت 2021: از سایگون تا کابل. شکست آمریکا در افغانستان چه معنایی برای جهان دارد؟

تلگراف 18 اوت 2021: افول و غرور سرانجام امپراتوری آمریکا را سرنگون کرد.

هاآرتص، 15 اوت 2021: متحدان ایالات متحده از تجزیه افغانستان چه می آموزند؟

واشنگتن اگزمینر 18 اوت 2021: بزرگترین رسوایی که ناتو به خود دیده است. در افغانستان، بایدن متحدانش را با اشتباهاتی که ترامپ انتظار داشت حیرت زده کرد.

وال استریت ژورنال در 19 اوت 2021: چگونه بایدن ناتو را شکست داد؟

نیویورک تایمز در 23 اوت 2021: شکست شرم آور ایالات متحده در افغانستان سوالات دشواری را برای اروپا ایجاد کرد.

گاردین 22 اوت 2021: افول روابط بریتانیا و آمریکا یکی دیگر از پیامدهای سقوط افغانستان است.

ایمان جامعه جهانی به ایالات متحده در اثر فاجعه ای که افغانستان را فراگرفته است متزلزل شده است. موجی از ناامیدی رهبران ملی در سراسر اروپا را تکان داد و با ترکیبی از وحشت و خیانت، عقب نشینی هرج و مرج و تقریباً وحشیانه نیروهای آمریکایی یک اثر دومینویی ایجاد کرد و با بازگشت قدرت طالبان به اوج خود رسید. دریافت کردند، واکنش نشان دادند.

ایتالیا، ارزشمندترین متحد آمریکا، به سرعت خروج عجولانه را یک اشتباه بزرگ تاریخی اعلام کرد و آن را “شرم آور” و “فاجعه بار” خواند.

از آنجایی که متفقین دیدگاه های خود را با اراده سیاسی ایالات متحده تطبیق می دهند، چتر آمریکا دیگر برای کشورهایی که در معرض خطر حمله واقعی قرار دارند امن به نظر نمی رسد.

در حالی که وال استریت ژورنال اشاره می کند که هرج و مرج در افغانستان متحدان ایالات متحده را متزلزل کرده است. گروه های جهادی به بیرون راندن آمریکا از “قبرستان امپراتوری ها” می بالند.

ایالات متحده و غرب در مجموع در تنگنای یک انقلاب بزرگ اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی هستند. ایالات متحده با افزایش بدهی عمومی، ثروتمندتر شدن ثروتمندان و کاهش جمعیت به زیر خط فقر، در آستانه سقوط و زوال اقتصادی در سطح بین المللی قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید