مراسم روز ملی صادرات با حضور رئیس جمهور/تجلیل از 57 صادرکننده برتر از سال 1401 تاکنون برگزار می شود.


ساعت: 13:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904447

9 مهرماه، شنبه مراسم اهدای جوایز روز ملی صادرات با حضور رئیس جمهور برگزار و از 57 صادرکننده برتر از 1401 کشور تجلیل خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، هفته پایانی مهرماه هر سال، ثانیه‌ها برای صادرکنندگان دقیقه به طول می‌انجامد زیرا ثمره تلاش یکساله خود را برای انتخاب به‌عنوان صادرکننده نمونه خواهند دید.

در 29 اکتبر هر سال مراسمی با معرفی صادرکنندگان نمونه آن سال و تقدیر از شرکت های برتر در این زمینه. اما امسال به دلیل روز ملی صادرات در 29 اکتبر مصادف با جمعه، این مراسم یک روز دیرتر در روز شنبه 9 مهر برگزار می شود.

در مرحله انتخاب 1401 صادرکننده برتر که طی فراخوانی از 31 تیر لغایت 14 مردادماه اعلام شد، 612 شرکت در 76 گروه کالا و خدمات ثبت نام کردند و در نهایت روز شنبه از 57 صادرکننده اول با حضور رئیس جمهور.

در بین 612 شرکت، صادرکنندگان سیمان و کلینکر با 32 شرکت و محصولات پلیمری اساسی پتروشیمی با 31 شرکت بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند، اما ثبت صادرکنندگان لوازم خانگی پر انرژی با 14 شرکت، داروهای شیمیایی با 11 شرکت، محصولات دانش بنیان و با فناوری بالا. با 10، قطعات یدکی خودرو و مجموعه ها با 10 نشان از رونق صادرات صنایع پیچیده، دانش بنیان و پیشرفته در سایه اصلاح سیاست ها دارد.

از آنجایی که این اصلاحات در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه نیز انجام شد، لذا با توجه به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر توسعه تولید، صادرات و حمایت از محصولات دانش بنیان، سهم این بنگاه ها در انتخاب صادرکننده نمونه بهبود یافت.

در فرآیند انتخاب صادرکنندگان از 1401 نمونه، شاخص‌های مختلفی از جمله «اندازه‌گیری تولید و سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای خارجی»، «عمق دانش پایه»، «فعالیت در مناطق محروم و محروم»، «سطح اشتغال‌زایی»، «سطح». تأثیرگذاری در شبکه مصرف‌کننده بازارهای هدف، «سطح پیچیدگی و ارزش افزوده محصول»، «عضویت در سازمان‌های تخصصی صادرات»، «ثبت علامت تجاری بین‌المللی» و «استفاده از نیروی کار، مواد و تجهیزات داخلی در پروژه‌های خارج از کشور» گرفتار.

در نهایت 57 صادرکننده نمونه از 1401 نفر بر اساس شاخص های تعیین شده توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه های صلح، جهاد و کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و استاندارد، بانک مرکزی، اتاق تعاون، اتاق بازرگانی. و معاونت کشاورزی، گمرک و صنعت و به ریاست سازمان توسعه تجارت انتخاب شدند.

دیدگاهتان را بنویسید