مرز خسروی باید به کمپ بزرگ خدمات رسانی ویژه اربعین تبدیل شود/ احداث پارکینگ و تعریض جاده های منتهی به مرز در اولویت کاری مسئولان باشد.


ساعت: 09:25
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۳
کد خبر: 1889650

مرز خسروی به‌عنوان قدیمی‌ترین پاسگاه غرب کشور و با وجود زیرساخت‌های مناسب باید به اردوگاه بزرگ خدمات رسانی ویژه اربعین تبدیل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، در بحث زیارت، شور و عشق از فلسفه و برهان مهمتر است و قبل از اینکه عقل محاسبه کند و بفهمد چرا، دل فرمان می دهد و صاحب را به کعبه مورد نظر و به تعبیری وادی می رساند. زیارت بیشتر است. و پیش از آن که وادی تعقل و محاسبه عقلی باشد، وادی دل و شور درونی است.

اربعین حسینی جایگاه ویژه ای برای عاشقان معظم له دارد و حضور کم نظیر و حتی کم نظیر زائران از اقصی نقاط جهان صحنه ای را به نمایش می گذارد که حتی روز عاشورای حسینی نیز نمی تواند چنین عظمت و شکوهی را متصور شود.

راهپیمایی اربعین یکی از باشکوه ترین و پرجمعیت ترین مراسم مذهبی در جهان است به طوری که طی سه هفته میلیون ها نفر در مسیر نجف به کربلا حرکت می کنند تا امنیت، رفاه و رسیدگی به مجروحان را تامین کنند. و احیاناً مریض، تشریفات گمرکی، پارکینگ و تنظیم تردد خودروها در هنگام خروج و بازگشت نیاز به زیرساخت ویژه و حساب شده دارد.

6a111646 0c9d 4eab aff8 49f6bf1531d7 خبر خاکستری

مطالبات مردم از مسئولان؛ زیرساخت های مناسب در مرز خسروی برای زائران اربعین فراهم شود

سه سال پیش پس از سال ها انتظار، قدیمی ترین پاسگاه مرزی غرب به روی زائران و عاشقان حسین (ع) بازگشایی شد. مرزی که سال ها افتخار پذیرایی از زائران را داشت و به دلیل درگیری های داعش بسته شده بود، بازگشایی شد و این اتفاق مقدمه خوب و فرخنده ای بود.

از آنجایی که بازگشایی پس از چند سال قطعاً ایرادات و نواقصی را به همراه داشته است، انتظار می رود این ایرادات پس از اربعین 2018 برطرف شود.

مسئولان استانی و بهره برداران مسیرهای پیاده روی اربعین برای ایجاد زیرساخت های مناسب برای زائران اربعین در مرز خسروی تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند و برای گسترش خدمات و کاهش آلام مردم تلاش کنند.

مرز خسروی یکی از دروازه‌های ورودی و خروجی مسافران اربعین و مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه ایران به کربلا است. این مرز تا بغداد، پایتخت عراق 190 کیلومتر، تا کاظمین 203 کیلومتر، تا کربلا 300 کیلومتر، تا سامرا 326 کیلومتر و تا نجف 380 کیلومتر فاصله دارد. خسروی در 20 کیلومتری شهر کسرشیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد. عمده مشکلات مرزی مربوط به ازدحام جمعیت، تردد در ورودی شهرها، پارکینگ خودروها، تامین امنیت خودروها و کمپ های امدادی و درمانی اضطراری از نکات بسیار مهمی است که مرزبانان این مرز به آن توجه ویژه دارند. مکان و رفع نیازهای آن برای رفع نیازهای اولیه زائران.

f60abe67 9297 4cd3 b102 567da939e373 خبر خاکستری

لزوم در نظر گرفتن پارکینگ های مناسب و تعریض جاده های منتهی به خسروی

شاید تردد چند ساعته در ورودی مرز خسروی یکی از سخت ترین مراحل سفر برای کسانی بود که در این تقاطع بزرگ گرفتار شده بودند، شهر گنجایش این حجم خودرو را نداشت و ورودی شهر کاملاً بود. قفل شده است. بی نظمی کامل عبور را غیرممکن می کرد و همین مشکل باعث می شد ساعتی ازدحام جمعیت بیشتر شود. این تجربه اتفاق بسیار مهمی است که بزرگراه ناجا باید پارکینگ هایی در خارج از شهر فراهم کند تا تردد خودروها از چند روز قبل تنظیم شود تا ترافیک و مشکلات جاده ای وارد شهر نشود. تعریض جاده ها یکی دیگر از موضوعاتی است که باید قبل از حرکت جمعیت به سمت مرزها انجام شود. استقرار نیروی انتظامی باید به گونه ای باشد که از بروز اختلالات ترافیکی جلوگیری کرده و آموزش نیرو موجب تسریع در ارائه خدمات شود.

زائرانی که به دلیل نداشتن گذرنامه یا ناقص بودن مدارک در پشت دروازه های مرزی گرفتار شده بودند به دلیل افزایش جمعیت و فشار جمعیت در آستانه بحران قرار گرفتند و احتمال آسیب های فراوان و خفگی پیش بینی می شد. بنابراین باید برای سال جاری تدبیری اندیشیده شود که مراحل تأیید اسناد یا درهای ورودی افراد به مکان بسیار بزرگتری منتقل شود تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود. فرآیند اعزام به داخل کشور عراق باید با هماهنگی مسئولان با سرعت بیشتری انجام شود تا از ازدحام در مرزها جلوگیری شود. استقرار ساختمان موقت بزرگ می تواند کیفیت خدمات را افزایش دهد و به عنوان یک شرایط خاص از کمک نیروهای مردمی استفاده شود.

تمام حرف هایی که زده شد به این دلیل است که اربعین امسال هنوز در راه است و عملکرد مسئولان مشخص نیست و دستور نانوشته هم اشتباه نیست، باید منتظر ماند و دید آیا مشکلات سال های گذشته تکرار می شود یا خیر. سال یا نه، مسئولان همچنان در تلاش هستند تا امکاناتی را فراهم کنند، آیا اقدامی کرده اند یا همه ادعاها در حد شعار باقی می ماند، باید بنشینیم و ببینیم که آیا مسئولان از این رسالت اربعین سربلند بیرون می آیند یا خیر؟ شعارها نمی تواند مشکلات مردم خسته ای را که مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی کرده و در شرایط بسیار سخت به مرز رسیده اند، حل کند. تلاش جدی برای تبدیل مرزهای استان کرمانشاه از شکل سنتی آن به یک قرارگاه بزرگ خدمات رسانی ویژه اربعین نیاز است.

8dd7cc37 bae5 4398 899f b5a63c61996f خبر خاکستری

بیش از 55 هکتار پارکینگ در نظر گرفته شده است/ خسروی آماده پذیرایی از زائران اربعین است.

محمد حیدری در گفتگو با مرصاد با اشاره به تجربه خود در استان خوزستان و اربعین 1400 اظهار داشت: مجموعه برنامه های مختلفی طراحی کرده ایم که نتیجه این برنامه ها همانطور که رئیس جمهور بیان کرد اربعین ارزان و آسان برای زائران است. که مردم از سراسر کشور مرز خسروی در استان کرمانشاه را برای رفتن به کربلا انتخاب می کنند.

فرماندار قصرشیرین با اشاره به اینکه حمل و نقل موضوع اول و بسیار مهم است، گفت: زائران از سه طریق حمل و نقل ریلی، حمل و نقل عمومی و برخی از طریق حمل و نقل شخصی وارد استان کرمانشاه می شوند. زائران محسوب می شوند.

وی در ادامه گفت: بیش از 55 هکتار پارکینگ در نظر گرفته شده تا زائرانی که قبل از عزیمت به کربلا با خودرو شخصی وارد استان می شوند بتوانند خودروهای خود را در پارکینگ های تحت پوشش پلیس راه و با خیال راحت پارک کنند. به سفر خود ادامه دهید.

حیدری خاطرنشان کرد: زیرساخت های آب، برق، تلفن و بهداشت فراهم است و امیدواریم در این زمینه با مشکل خاصی مواجه نشویم.

آمادگی برای پذیرایی از 100 هزار زائر روزانه در خسروی / تدوین طرح جامع ترافیک

وی با اشاره به اینکه روزانه 100 هزار نفر از اخراجی ها مورد نیاز است، گفت: دو بیمارستان صحرایی و یک درمانگاه در مرز خسروی پیش بینی شده است و بیمارستان حضرت ابوالفضل عباس قصرشیرین در حال تجهیز و تیم های پزشکی در بیمارستان مستقر هستند. که باید انجام شود

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو قول هایی داده و برای تامین آب شرب و راه اندازی ایستگاه های آب خنک کننده در مسیر شروع به کار کرده و سایت انبار آب سرد در مرز خسروی در حال ساخت است.

وی به سفر وزیر کشور از مرز خسروی اشاره کرد و گفت: با پیگیری استاندار کرمانشاه اولین خط لوله گاز از قصرشیرین تا مرز خسروی تصویب و تصویب شد و خط لوله شروع به کار کرد. از دیروز و امیدی است در این مدت کوتاه انتقال این خط لوله باید با هم افزایی ملی و جهادی تکمیل شود.

فرماندار قصرشیرین افزود: خط لوله آب شرب قصرشیرین تا مرز خسروی پیش بینی شده است که وزارت نیرو آن را اجرا می کند.

وی با بیان اینکه طرح جامعی برای تردد زائران با مساعدت پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شده است.

حیدر بیان کرد: تمام تمهیدات لازم برای زائران اندیشیده شده است تا بتوانیم نیازهای اولیه و ثانویه زائران را تامین کنیم و با آرامش و روحیه بسیار بالا راهی کربلا شوند.

وی با بیان اینکه مرز خسروی از روز یکشنبه باز است، گفت: از مردم سراسر کشور تقاضا دارم که مرز خسروی را برای ورود به کربلا انتخاب کنند زیرا مزیت های مرز خسروی نسبت به سایر مرزها متفاوت است.

فرماندار قصرشیرین افزود: یکی از مزیت های آن این است که تمامی امکانات زیرساختی و هتل ها در شهرستان قصرشیرین پیش بینی شده و زائران می توانند از این امکانات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تمامی حسینیه ها، مساجد و مدارس آماده خدمت رسانی به زائران هستند، گفت: مردم قصرشیرین با در اختیار گذاشتن منازل زائران پذیرای زائران هستند.

حیدری با بیان اینکه چندین بیمارستان از سوی سازمان امداد و نجات کشور در نظر گرفته شده و در حال انتقال به مرز خسروی هستند، گفت: حمل و نقل هوایی بیماران را جابجا می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید