مرند می تواند به شهر سرامیک کشور تبدیل شود/ عوامل تولید نباید مانع تولید شود

ساعت: 12:33
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789653

کارشناسان حوزه های مختلف شهرستان ماران در نشستی به بررسی برخی مسائل اقتصادی و اجتماعی این شهرستان ویژه پرداختند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آنایی، در این نشست تخصصی که با حضور تنی چند از اساتید دانشگاه و فعالان اجتماعی در مران برگزار شد، برخی موضوعات تخصصی، پتانسیل ها و راهکارهای لازم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مرند می تواند به شهر سرامیک کشور تبدیل شود

دکتر احمد آکلی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد گفت: مرند در بحث تولید مشکل دارد که البته نیاز به سرمایه گذاری دارد و به همین دلیل عوامل دخیل باید زمینه لازم برای سرمایه گذاری را فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه مرند یک کریدور است، افزود: تاسیسات تولیدی مرند در موضوعاتی مانند زعفران، پسته، زردآلو، سیب، صنایع دستی و … است. موقعیت خوبی در روستا دارند اما مرند به بازارهای ثابتی نیاز دارد که محصولات متفاوتی از این شهر را به نمایش بگذارد.

عاقلی بیان کرد: مرند مقدار زیادی از خاک کائولن مورد نیاز کشور را تامین می کند، اما کاربری صنعتی در خود شهرستان بسیار کم است که به زودی با افتتاح اولین پارک علم و فناوری، هزینه آن به طور اختصاصی توسط صنعت سرامیک پرداخت می شود. افزایش تولید سرامیک باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی می شود و قطعا ماران می تواند به شهر سرامیک تبدیل شود.

وی افزود: برای توسعه اقتصادی مرند نباید از مقوله گردشگری، فرهنگ و هنر غافل شد، فضاهای گردشگری ساخته یا تقویت شود و آثار باستانی احیا شود و هنرمندان ماران بتوانند برای تفریح، مردم و ایجاد اجتماعی تلاش کنند. سرزندگی.”

feaf810d c994 4d71 a3a2 5217cede1e31 خبر خاکستری

آسیب های اجتماعی مرند نیازمند بررسی بیشتر است

دکتر کریم یزدانی هجان، جامعه شناس و کارشناس توسعه در این برنامه گفت: بحث خودکشی هایی که گاها در ماران گزارش می شود ناشی از عواملی مانند بیکاری، طلاق والدین، اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی است که مدیران شهری و نمایندگان مجلس به آن توجه می کنند. وارد مجلس شوید و کاری انجام دهید. مردی که دست به خودکشی می‌زند، همه راه‌های مقابلش را بسته می‌بیند.

وی افزود: متأسفانه آمار طلاق در شهرستان مران بالاست و گاهی بیش از 100 مورد در ماه گزارش می شود.

این جامعه شناس گفت: باید توسعه کمتر ماران را نسبت به سایر شهرها بررسی کنیم به عنوان مثال چرا سرمایه گذاری در این منطقه و حتی شهروندان مارانی که تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در شهرهای دیگر دارند، کمتر شده است؟

یزدانی گفت: گاهی خبر چاقوکشی از مرند پخش می شود. یکی از دلایل مهم چنین حوادثی نبود مراکز تفریحی است، زیرا جوان محلی برای ابراز احساسات و حتی عقده های خود دارد وگرنه ممکن است به شکل های دیگری از جمله چاقوکشی خود را نشان دهد.»

وی همچنین افزود: مرند در کنار جاده مرکز استان به مرز و گذرگاه به منطقه آزاد ارس قرار دارد اما از این مسیر ترانزیتی استفاده نمی شود، مسافر حتی مرند را هم نمی بیند.

5118adad c24c 4aeb b0d5 eeffb5902596 خبر خاکستری

مشاهیر محلی، افراد موفق و کارآفرینان را معرفی و از آنها حمایت کنید

دکتر علی اکبر شریفی روانشناس با تاکید بر اهمیت انتقاد در مسئولان گفت: سه اصل برای مسئولان مهم است که عبارتند از اطلاع رسانی، نگرش و اولویت بندی.

وی گفت: چهره مرکز شهر ماران ناسالم است در حالی که مرکز شهر با ظاهری زیبا می تواند در روحیه شهروند موثر باشد; وقتی یک راننده تاکسی ده ها بار با منظره ای زشت از مرکز شهر یا یک مهمان بی خبر مواجه می شود، قطعا بر روح و روان او تأثیر می گذارد.

شریفی با تاکید بر اهمیت عدالت اجتماعی ادامه داد: تسهیلات و اقدامات عمرانی شهری باید به صورت عادلانه در تمام نقاط شهر توزیع شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: هویت جمعی و اجتماعی ما در مرند آسیب دیده است لذا باید با توجه و تذکر به مشاهیر منطقه، توجه و تشویق افراد و کارآفرینان موفق به انجام اقدام کرد. مشکل. مشکل بیکاری.»

آموزش و پرورش مرند نیاز به کار بیشتر و نگاه تخصصی دارد

دکتر یحیی عراقی روانشناس در این برنامه گفت: فرماندار شهرستان دارای کارگروه هایی از جمله فرهنگی اجتماعی، تشکل های جوانان، اقتصادی، مبارزه با مواد مخدر است و از کارشناسان این حوزه ها و اساتید دانشگاه برای استفاده و جستجوی علمی دعوت می کند. راه حل ها.”

وی افزود: با توجه به اهمیت آموزش و پرورش، این موضوع باید در شهرستان در اولویت قرار گیرد؛ در منطقه بر اساس تصمیمات این شورا است، بنابراین در بدنه آموزش و پرورش باید فارغ از تفکر سیاسی از نیروهای متخصص استفاده شود.

این روانشناس گفت: باید به موضوع خانواده و فرهنگ توجه ویژه شود چرا که خانواده سالم جامعه سالم را می سازد و اگر خانواده ها سالم باشند نه شاهد مشکلی در جامعه خواهیم بود و نه درصد پایینی می دهیم.

وی با اشاره به اینکه مرند دارای کارشناسان و متخصصان بسیاری در حوزه های مختلف است، افزود: نمایندگان مجلس و سایر مسئولان شهرستان در صورت استفاده از افراد متخصص در حوزه تخلفات موفق تر خواهند بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید