مرکز پژوهش های مجلس مخالف ثابت ماندن ساعت رسمی کشور است

مرکز پژوهش های مجلس مخالف ثابت ماندن ساعت رسمی کشور است

روز جدید مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور مخالفت کرد.

دفتر تحقیقات زیرساخت و تولید مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی با لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور مخالفت کرد.

بر اساس این گزارش، صرفه جویی در مصرف انرژی، انگیزه اصلی اجرای طرح تغییر ساعت در کشورهاست. این در حالی است که در سال های اخیر اثرات نامطلوب تغییر ساعت بر سلامت افراد جامعه در برخی از کشورهای اروپایی موجب تردید در ادامه این طرح شده است.

در واقع، در سال‌های اخیر، با توجه به اهمیت روزافزون بهداشت عمومی از نظر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مایلند اجرای طرح تغییر ساعت را متوقف کنند، اگرچه هنوز در تلاش برای اجرای آن هستند. آوردن فعالیت های مردم از این جوامع به وقت محلی؛ علت تاثیر بر سلامت مردم (تغییر ساعات بیداری و خواب) در این جوامع اعلام شده است. یعنی در حالی که در کشورهای اسلامی مانند ایران تنظیم فعالیت مردم علاوه بر هوای محلی با هوای آفتابی تنظیم می شود.

در این گزارش آمده است که در مرداد ماه سال 1386 با توجه به تحقیقات علمی، فرهنگی، اجتماعی و موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی، قانون تغییر ساعت رسمی کشور تصویب شد. در سال 1397 بازنگری عدم اعمال تغییر ساعت در برخی کشورهای اتحادیه اروپا موضوع تأثیرات منفی آن بر ساعت های فیزیولوژیکی اروپا و آمریکا شد. در حال حاضر، یک چهارم کشورهای جهان در نیمکره شمالی در حال تغییر ساعت خود هستند. در ایران اسلامی انجام فرایض دینی بر اساس تغییر طلوع و غروب خورشید است. با وجود مشکلات صرفه جویی در مصرف انرژی، زمان شروع فعالیت های روزمره مردم به اوقات شرعی نزدیکتر است. پزشکان و پزشکان معتقدند که بهترین زمان برای تنفس صبح با توجه به ساعات فیزیولوژیکی 4 ساعت و بهترین زمان برای شروع فعالیت های روزانه 7 تا 8 ساعت صبح است.

در بخشی دیگر از گزارش مرکز پژوهش های مجلس، به نظر می رسد آسیب های ناشی از تغییر ساعت در ایران به محدوده ای که در کشورهای اروپایی وجود دارد، نیست. از سوی دیگر اجرای طرح تغییر ساعت نقش بسزایی در کاهش مصرف برق دارد، تغییر ساعت رسمی کشور در صرفه جویی در مصرف برق در کشور موثر است و این تاثیر بین 1 تا 3 درصد متغیر است. با کاهش پیک مصرف برق در کشور، این اثر بین 1 تا 1.5 درصد پیش بینی می شود.

در جمع بندی این گزارش آمده است: با توجه به ارزیابی کارشناسی از اثرات اجرای قانون بر تغییر ساعت رسمی کشور به ویژه بر میزان صرفه جویی در مصرف انرژی و ساعات پیک مصرف برق و با توجه به توضیحات این گزارش. ، این قانون همچنان مانند سال های گذشته اجرا می شود. با توجه به اعتبار و مستند بودن نتایج تحقیقات در مورد اثرات تغییر ساعت رسمی کشور و با توجه به اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی و تنظیم فعالیت های اجتماعی بر اساس اوقات شرعی، پیشنهاد می شود این قانون در کشور اجرا شود و لذا طرح تصویب نشد

دیدگاهتان را بنویسید