مرگ و میر دو رقمی بر اثر تاج گذاری در تهران / ستاد تاج و تخت: اوج سرمایه در ماه مارس به کانون اومیکرون رسید

مرگ و میر دو رقمی بر اثر تاج گذاری در تهران / ستاد تاج و تخت: اوج سرمایه در ماه مارس به کانون اومیکرون رسید

روهر نه نادر توکلی معاون درمان ستاد کل استان تهران در تشریح وضعیت کرونا در پایتخت گفت: به نظر می رسد در اسفند ماه اوج را تجربه کنیم. آمارها از نقاط مختلف تهران و شهرستان‌های تابعه نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا در همه جا متعادل است و این ویروس گسترده است.

نادر توکلی با اشاره به اینکه در تهران در شیب صعودی موج ششم تاج قرار داریم، گفت: میزان بروز بسیار زیاد و همچنان در حال افزایش است. وی افزود: از ابتدای بهمن ماه که وارد موج ششم شدیم، آمار ما حدود 160 تا 200 درصد افزایش داشته و هر روز شاهد افزایش حدود 10 تا 15 درصدی نسبت به روز گذشته هستیم. به عبارت دیگر تعداد بیماران سرپایی در مراکز درمانی در 24 ساعت گذشته به حدود 13 هزار نفر رسیده است.

وی افزود: معمولا از هر 20 بیمار یک نفر بستری می شود اما خوشبختانه در حال حاضر مرگ و میر پایین است و از هر 100 بیمار بستری حدود 4 نفر فوت می کنند که نسبت به پیک های قبلی بسیار کمتر است. مشکل آشکار این است که مرگ و میر در گروه سنی بالای 50 سال بیشتر است.

وی ادامه داد: 50 درصد موارد بیمارستانی عروق کرونر مربوط به افراد بالای 50 سال و مابقی مربوط به افراد زیر 50 سال است. در گروه دوم، عمده بستری ها در گروه سنی زیر 35 سال است، «اما حدود 20 درصد بستری ها برای گروه سنی زیر 10 سال است.

توکلی تاکید کرد: در حال حاضر تعداد بیماران بستری به 3 هزار نفر رسیده است که از این تعداد حدود 800 نفر در بخش های ویژه بستری هستند و مرگ و میر عروق کرونر در استان مجددا دو برابر شده است.

وی در خصوص تجهیز امکانات در بیمارستان های کودکان گفت: جلسه ای فوری با روسای بیمارستان ها و دانشگاه ها، بیمه، نیروهای مسلح و … داشتیم تا آمادگی موج ششم را اعلام کنیم و خوشبختانه هماهنگی ها فراهم شد تا همه فراهم شود. خدمات غیرضروری در بیمارستان های اطفال: توقف و تخصیص تمام ظرفیت بیماران عروق کرونر، توسعه تخت های ویژه در مراکز از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت، به طوری که بیمارستان های دولتی دارای بخش اطفال، تخت های خود را برای حمایت از بیمارستان های اطفال فراهم می کنند.

وی افزود: معمولا بیمارستان های اطفال از آن دسته هستند که وضعیت عمومی بهتری دارند و بیشتر در معرض اسهال و استفراغ های مداوم و سرفه های غیرقابل تحمل هستند. این سمت از تاج اکثر راه های هوایی فوقانی را شامل می شود و به دلیل اینکه قطر راه هوایی در کودکان کوچکتر از بزرگسالان است، علائمی مانند آبله مرغان و انسداد راه هوایی را ایجاد می کند که برای اورژانس های کودکان آماده می شود. درگیری ریوی در کودکان بسیار نادر است.

معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران با اشاره به اینکه وضعیت تاج در پایتخت هنوز بحرانی نشده است، گفت: پیش بینی می شود در هفته آخر بهمن و اول بهمن ماه شرایط بسیار بالایی را تجربه کنیم. هفته مارس

وی با تاکید بر لزوم تکمیل واکسیناسیون عروق کرونر گفت: تعداد بستری ها و فوتی ها در بین افراد واکسینه شده بسیار کم است. اکثر پذیرفته شدگان واکسن دریافت نکردند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی از نظر تجهیزات و داروی بیمارستانی وجود ندارد، افزود: از سوی دیگر نظارت دقیقی بر مصرف داروهایی مانند رامد ساویر داریم که به اشتباه تجویز نمی شوند. مشکل پلی‌داروها یا چند دارو نیز مشاهده می‌شود، زیرا کرونا درمان خاصی ندارد و باید با اقدامات حمایتی درمان شود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که آمیکرون خود محدود شونده است، به افرادی که واکسیناسیون خود را کامل کرده اند توصیه می شود در صورت ابتلا مراقب خود باشند و در صورت نداشتن علائم شدید نیازی به مراجعه به مراکز بهداشتی نباشند. آنها می توانند بعد از 5 روز قرنطینه خانه را ترک کنند، زیرا احتمال ابتلا به دیگران بسیار کم است، اما فرد باید از ماسک استفاده کند.

توکلی در خصوص حضور و غیاب در مدارس نیز گفت: حضور فیزیکی در مدارس پر ازدحام امکان ابتلای جمعی را ایجاد می کند و باید محدود شود. از طرفی نشستن با بیش از 15 نفر در داخل خانه خطر انتقال را افزایش می دهد زیرا در این جلسات پذیرایی می شود و افراد ماسک را برمی دارند که احتمال انتقال بیماری را افزایش می دهد. تمرکز ما روی استفاده از 2 ماسک در اماکن عمومی است.

وی درباره رسیدن به ششمین قله پایتخت گفت: به نظر می رسد در اسفند ماه اوج را تجربه می کنیم. آمارها از نقاط مختلف تهران و شهرستان‌های تابعه نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا در همه جا متعادل است و این ویروس گسترده است.

دیدگاهتان را بنویسید