مزایای طرح ارزشیابی معلم چیست؟

مزایای طرح ارزشیابی معلم چیست؟

ارزشیابی معلمان یکی از موضوعات مهمی است که برای ارتقای صلاحیت حرفه ای معلمان باید رعایت شود. ارزشیابی معلم ابعاد و زوایای مختلفی دارد که معلمان باید از آن آگاه باشند.

بر اساس ارزیابی معیارمحور معلمان، آنها در چهار گروه طبقه‌بندی شدند و دستمزدشان بر این اساس تعیین شد. رتبه بندی معلمان در پایان آبان ماه سال گذشته تصویب شد. رتبه بندی معلمان برای همه معلمان در یکی از ردیف های زیر هنر انجام می شود. ماده 3 این قانون و طبق مقررات آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون.

یک کارشناس مسائل آموزش و پرورش می گوید: اگرچه افزایش حقوق معلمان در رتبه بندی به دلیل تورم در کشور ناچیز است و جوابگوی زندگی آنها نیست، اما شایسته است هر چه سریعتر ایرادات رتبه بندی صادر شده بررسی شود. حداقل بخشی از مشکلات را حل کنید این قشر زحمتکش باید کاهش یابد.

رتبه بندی معلمان برای ارتقای منزلت و منزلت معلمان و ارتقای معیشت معلمان در 10 سال گذشته در تاریخ 25 اسفند ماه 1379 به تصویب نهایی شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید و در تاریخ 2 اسفند ماه به اطلاع سازمان سنجش رسید. وزارت آموزش و پرورش برای اجرا و مقرر شد طبق قانون از مهر 1400 اجرایی و معوقات وی پرداخت شود.

پس از کشمکش های فراوان در پاییز 1401، رتبه اول برای کلیه معلمان صادر شد و رتبه های واقعی منوط به ارزیابی ارزیابان و کمیته حسابرسی و بررسی مدارک معلمان شد. طبق احکام جدید پرداخت شود و معوقات باید از ابتدای سال 1400 پرداخت شود، در حالی که بسیاری از معلمان از رتبه واقعی خود راضی نبودند و اعتراض داشتند، همه منتظر دریافت دستمزد اسفند ماه طبق احکام واقعی و پرداخت بودند. معوقات از یک سال..

یک کارشناس مسائل آموزشی در این خصوص می گوید: طبق روال سال های گذشته تا 29 اسفند ماه حقوق پرداخت می شد اما سال گذشته تا 8 اسفند هنوز حقوق معلمان پرداخت نشده بود و همه منتظر بودند. حقوقی که باید با رتبه های واقعی پرداخت شود. در خبرها آمده بود که به دلیل مغایرت وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه، حقوق علی الحساب واریز می شود.

حسین مافی افزود: شامگاه هشتم اسفند ماه مبلغ ناچیزی معادل نیمی از حقوق ماه های قبل به حساب معلم واریز شد که پس از آن اعلام شد که خطای سیستمی باعث این مشکل شده و رفع خواهد شد. مقرر شد با پیگیری معلمان از طریق نمایندگان مجلس و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه کار شود.

و ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه مشکل مالی را مطرح کرد و گفت حدود 36 لایحه از 38 لایحه مصوب مجلس برای رتبه بندی معلمان در سال گذشته را پرداخت کرده و دیگر پرداخت نخواهد کرد.

یک کارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: رئیس جمهور هشتم اسفندماه دستور پیگیری موضوع پرداخت بر اساس تصمیمات نهایی در خصوص طبقه بندی معلمان را در اسرع وقت به معاون اول خود ابلاغ کرد و از ما خواست که با این موضوع برخورد کنیم. مقصران این حادثه پرداخت کامل حقوق اسفند ماه طبق تصمیمات قبلی انجام شد و این امر منجر به واریز مابقی حقوق در صبح روز 11 فروردین 1402 شد، بنابراین حقوق اسفند بر اساس مصوبه قبلی پرداخت شد. تصمیمات و با رتبه اول برای کلیه مربیان و تصمیمات جدیدی که بر اساس رتبه های واقعی صادر شده است پرداخت نشده است.

موفی ادامه داد: امیدواریم با پیگیری های رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش در اولین فرصت در سال جدید رتبه بندی معلمان که سال هاست خبرساز بوده و بارها شأن و منزلت را زیر سوال برده است. و وضعیت معلمان و موجب خشم دانشگاهیان عزیز شود، اجازه دهید تکمیل و سفارشات جدید با عناوین واقعی و با پرداخت معوقات مهر 1400 پرداخت شود.

وی بیان کرد: سایر کارمندان دولت تحت عنوان اضافه کاری ویژه بدون دغدغه افزایش حقوق دریافت کردند اما معلمان به بهانه اعمال رتبه از دریافت اضافه کار ویژه معاف شدند و حتی کارکنان اداری و پشتیبانی آموزش و پرورش که نیستند. در رتبه بندی قرار می گیرد.او را از آن محروم کردند.

این کارشناس گفت: اگرچه افزایش حقوق معلمان در رتبه بندی به دلیل تورم در کشور ناچیز است و جوابگوی جان آنها نیست، اما شایسته است هر چه سریعتر ایرادات رتبه بندی های صادر شده بررسی شود تا در حداقل برخی از مشکلات این طبقه کارگر کاهش خواهد یافت.

ستاری فرد در پایان ضمن تشکر از همراهی و همکاری شبانه روزی همکاران ستادی، استانی و مناطق، افزود: برخی از مناطق و استان ها در صدور احکام بسیار خوب عمل کرده اند. اما متأسفانه برخی از آنها آنطور که انتظار داشتیم از فرصت آبان ماه استفاده نکردند. بنابراین در 2 هفته آینده باید دو برابر تلاش کنیم تا مزایای رتبه را به طور کامل تثبیت کنیم، ضمن اینکه به موازات آن ارزیابی و تعیین امتیاز رتبه افراد نیز دنبال خواهد شد، نکته قابل توجه این است که همانطور که مشخص شد و قبلاً تصریح شده است، مسئولیت صدور تصمیمات رتبه‌بندی به دستگاه‌ها، سرعت و دقت در کار و حسن اجرای امور مربوط به مدیران منطقه‌ای و مدیران کل استانی، وزارتخانه نیز باید نقش تنظیم‌کننده و تسهیل‌کننده خود را در این زمینه ایفا کند. به خواست خدا هم رضایت از کار معلمان و هم کیفیت آموزش وپرورش محقق شود.

به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، متن آیین نامه طبقه بندی معلمان نهایی شده است. مقدمات رتبه بندی معلمان نیز آماده شده است. یکی از اولویت های دولت ها باید توجه به فرهنگیان باشد و در این راستا رتبه بندی معلمان اجرا شود. به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، رتبه بندی معلمان باید به ارتقای کیفیت آموزش منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید