«مستطیل سرخ» به دلیل برخورد با فاجعه زمین فوتبال چوار ارسباران مطرح و مورد انتقاد قرار گرفت.


ساعت: 20:29
تاریخ انتشار: 14/09/12
کد خبر: 1812177

شب گذشته هشتم اسفندماه فیلم مستطیل سرخ (ویژه شهدای زمین فوتبال چوار) به کارگردانی حسن و حسین صیدانی و تهیه کنندگی مرحوم سید علیرضا سجادپور در فرهنگسرای ارسباران اکران و اکران شد. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران شب گذشته – یکشنبه 8 اسفندماه – فیلم مستطیل سرخ (ویژه شهدای زمین فوتبال چوار) به کارگردانی حسن و حسین صیدانی و تهیه کنندگی مرحوم سید علیرضا رضاجیران و در فرهنگسرای ارسباران

سازندگان فیلم «مستطیل سرخ» در این نشست با انتقاد از اینکه سینمای دفاع مقدس در انحصار چند نفر است، گفتند: زمانی که مستطیل سرخ در یک جشنواره جهانی به نمایش درآمد، هیچکس فاجعه را باور نکرد. زمین فوتبال چوار ایران اتفاق افتاده و این نشان می دهد که می توان به سینمای دفاع مقدس اعتماد کرد.

کوروش جاهد منتقد سینما گفت: مستطیل سرخ بر اساس واقعیت و مستند است و لحن صدا و ریتم راوی جنبه مستند بودن فیلم را تقویت می کند. جنگ به طور کلی پدیده وحشتناکی است، اما جالب است که در این فیلم مدام ذکر می شود که زندگی در جنگ نیز جریان دارد.

این منتقد سینما افزود: ما نیازمند نگاهی نو به سینما، دفاع مقدس هستیم و امیدوارم این دو برادر کارگردان با وجود تمام مشکلاتی که در سینما وجود دارد، با اشتیاق کار خود را آغاز کرده و فیلمی ماندگار بسازند.

سپس سیداحمد میرعلایی با یادی از مرحوم سعید علیرضا سجادپور که تهیه کنندگی اثر را بر عهده داشت، گفت: ساخت مستطیل سرخ سخت است. اما امید و تلاش او را به وجد می آورد. جوانانی مانند برادران صیدانی بر اساس ترس ها و اتفاقات خود مستطیل سرخ را خلق کردند که از نزدیک آن را لمس کردند تا مخاطبان با برخی از اتفاقات تاریخ معاصر کشور آشنا شوند.

او گفت: «فیلم هایی مانند مستطیل قرمز را باید در سراسر جهان تماشا کرد. این فیلم را ادامه دهید تا همه ایرانی ها ببینند. حتی به برادران صیدانی گفتم سعی کنند فیلمشان را در سینما ببینند، چون هر لحظه این فیلم صمیمیت، مقاومت، انسانیت و گذشت دارد.

میرعلایی خاطرنشان کرد: تولید فیلم در کشور ما باید با نگاه دقیق و عمیق همراه باشد و از این دو کارگردان می خواهم راه درست را ادامه دهند و فیلم های خود را در خدمت فرهنگ، محتوا و مفهوم مخاطب بسازند. ، چیزی اضافه کرد.

جمشید جهان زاده بازیگر مستطیل سرخ نیز در سخنانی کوتاه گفت: حسن و حسین صیدانی را سال هاست می شناسم و می دانم که از صفر شروع کردند و برای رسیدن به اینجا زحمت کشیدند. بنابراین صمیمانه به آنها برای ساخت این فیلم تبریک می گویم و امیدوارم در این راه پربار، فعال و پرتلاش پیش بروند.

حسن صیدانی یکی از کارگردانان مستطیل سرخ با بیان اینکه مطالعه این فیلم شش ماه طول کشید، گفت: بیشتر تحقیقات به صورت میدانی انجام شده است. از طرفی اتفاقاتی که در این فیلم می افتد مانند دستگیری خلبان، مراسم عروسی و… بر اساس واقعیت و اتفاقاتی است که در دهه 60 و 65 رخ داده است. خلق اثری که ارزش وقت گذاشتن مخاطب را داشته باشد برای ما مهم بود. این را هم باید بگویم که این اثر که کاملا بر اساس واقعیت ساخته شده، یک فیلم مستقل است.

وی با اشاره به مظلومیت شهدای فاجعه چهار زمین فوتبال گفت: بمباران زمین فوتبال اوج جنایات جنگی است و شاید منظور از حقوق بشر همین باشد. این در حالی است که شهدای چوار یک شبه در مظلومیت کامل در کویر منطقه صالح آباد ایلام تشییع شدند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون 2000 نفر مستطیل قرمز را تماشا کرده اند، گفت: امیدوارم اتفاقات بهتری برای این اثر بیفتد و مخاطبان بیشتری آن را تماشا کنند. این فیلم برنده مدال بلورین و مدال طلای جشنواره بین المللی فیلم Facts ایتالیا شد و در زمان نمایش فیلم در جشنواره باور نمی کردند که چنین اتفاقی در ایران رخ داده باشد. من این موضوع را مطرح کردم که بگویم باید به سینمای دفاع مقدس اعتماد کرد.

صیدانی گفت: متأسفانه نسل امروز با حراست مقدس آشنا نیست در حالی که باید برای ارائه اصالت خود تلاش کنیم. خوشبختانه مجوز دانشجویی برای این کار صادر شده است و امیدوارم هنرجویان نیز این اثر را تماشا کنند.

حسین صیدانی دیگر کارگردان مستطیل سرخ نیز توضیح داد: از زمانی که ویروس تاج به ایران سرایت کرد، این فیلم را در روستاهای دورافتاده اصفهان، شیراز، بوشهر، مشهد و … اکران کردیم و آن را در گروه های مختلف به نمایش گذاشتیم. رفتیم و با دوستان در موردش صحبت کردیم. به این نتیجه رسیدیم که حراست مقدس سینما در انحصار است و همه نمی توانند در این زمینه فعالیت کنند. سینمای مقدس برای حفاظت در اختیار چند نفر خاص است. در حالی که جوانان کارگردان هایی هستند که مضامین نابی در این زمینه دارند و باید به آنها اعتماد کرد تا کار کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید