مسمومیت 365 نفر از خراسان شمالی با قارچ سمی در سال گذشته


ساعت: 12:06
تاریخ انتشار: 1401/02/07
کد خبر: 1834821

رئیس سازمان نظارت بر سلامت خراسان شمالی گفت؛

مهسا فهرزاری گفت: پارسال 365 نفر از خراسان شمالی بر اثر مصرف قارچ سمی مسموم شدند این خودرو است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهسا فخرزارعی رئیس اداره نظارت و پایش مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک اظهار داشت: به دلیل مصرف خوراکی با قارچ و سموم خودروها مواجه هستیم.

وی گفت: سال گذشته 365 نفر در خراسان شمالی به دلیل مصرف قارچ سمی مسموم شدند که خودرو بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تعداد بستری شدن در بیمارستان ها به دلیل مسمومیت با قارچ خودرو نشان از تعداد زیاد قربانیان و گسترش این مسمومیت در کشورمان دارد، ادامه داد:

وی با تاکید بر رعایت توصیه های کلی برای پیشگیری از مسمومیت و مرگ ناشی از قارچ های سمی، افزود: از مصرف قارچ های خودرویی به ویژه قارچ هایی که تا تنه درختان به ویژه درختان خشک شده و یا قارچ های جمع آوری شده رشد می کنند. از مردم محلی

رئیس سازمان غذا و داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: برای حفظ سلامت خود و خانواده تان فقط قارچ های مورد تایید مراکز و بسته بندی های مجاز را خریداری و مصرف کنید.

فخرزارعی بیان کرد: شناسایی گونه های خوراکی قارچ ها از گونه های سمی تنها بر اساس ویژگی های بیرونی مانند شکل، رنگ، بو، بافت و طعم مشکل بوده و تنها توسط قارچ شناسان و گیاه شناسان مجرب امکان پذیر است، بنابراین با توجه به توصیه های برخی افراد در تشخیص . به گونه های سمی قارچ های خوراکی توجه نکنید.

وی با اشاره به اینکه مصرف قارچ پرندگان و سایر حیوانات اهلی و وحشی نشان دهنده سمی نبودن قارچ برای انسان نیست، افزود: محل رشد قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص غیر سمی نیست. سمیت قارچ در همه موارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: برخی از سموم موجود در قارچ های سمی در برابر حرارت مقاوم هستند و فرآیندهای تهیه غذا مانند کباب کردن، پختن، سرخ کردن و بخارپز کردن قادر به از بین بردن کامل سموم موجود در آنها نیست.

وی افزود: در صورت بروز علائم و نشانه های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال، بیمار را در اسرع وقت به مرکز تخصصی برای درمان مسمومیت منتقل کنید، همچنین در مواردی که علائم گوارشی با تأخیر (فاصله بیشتر از زمان) همراه است. این قارچ ها به مراتب سمی تر از قارچ های خودرو هستند و در سال های اخیر منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ بسیاری از هموطنانمان شده است.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: شکست درمان و حتی مرگ.

وی گفت: بنابراین با مشاهده علائم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع سرگرم کننده در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی خودداری کرده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید. تا حد ممکن.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید