مصاحبه فدراسیون جهانی با یک داور درباره پیشرفت والیبال در ایران


ساعت: 18:47
تاریخ انتشار: 1380/02/14
کد خبر: 1839597

فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) در گفت و گو با رئیس فدراسیون والیبال ایران به رشد و توسعه والیبال در کشورمان پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی فدراسیون والیبال، فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) در دیدار بی سابقه ای از یکی از روسای اعضای فدراسیون ها با وی در خصوص رشد و توسعه والیبال کشورمان گفتگو کرد. FIVB در این گزارش از دکتر محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران به عنوان یکی از رهبران 10 تیم برتر والیبال جهان یاد کرده و با داور درباره مسیری که والیبال ایران در سال های اخیر طی کرده صحبت می کند. .
متن کامل این گفتگو در ادامه آمده است:

1. دکتر داورزنی، تیم ملی والیبال مردان ایران یکی از ده تیم برتر جهان است. ممکن است در مورد پیشرفت تیم از همان ابتدا به ما بگویید؟
از سال 1385 رئیس فدراسیون والیبال ایران هستم و در 41 سال گذشته در رشته های مختلف ورزشی فعالیت داشته ام. باعث افتخار و خوشحالی من است که دانش، تجربه و تجربه خود را در والیبال برای توسعه و ترویج ورزش مورد علاقه خود در ایران به ارمغان بیاورم.
در سال 2006 تیم ملی مردان ایران در رده بندی بزرگسالان آسیا پنجم شد و بهترین نتیجه این تیم مدال نقره بازی های آسیایی 2002 بوسان کره جنوبی بود. در آن زمان ما بعد از کشورهای آسیایی مانند ژاپن، چین و کره در رتبه 26-27 جهان قرار داشتیم.
من به عنوان رئیس فدراسیون با چهار هدف راهبردی شروع کردم که شامل راهیابی به المپیک، کسب مدال طلا در مسابقات قهرمانی آسیا و همچنین حضور در لیگ جهانی و حضور در جمع بهترین تیم های جهان در جام جهانی است. برای تحقق این امر سه برنامه چهار ساله تعریف کرده ایم.
شش سال تلاش و برنامه ریزی برای قهرمانی در این رشته از سال 2006 تا 2012 طول کشید و مدتی طول کشید تا برای اولین بار در تاریخ به لیگ جهانی بپیوندیم. نقش خولیو ولاسکو، مربی مشهور والیبال آرژانتینی، برای این موفقیت تعیین کننده بود. او نه تنها به ما کمک کرد تا در لیگ جهانی بازی کنیم، بلکه ذهنیت بازیکنان ما را نیز بالا برد و به ما کمک کرد تا در آسیا پیشتاز باشیم. از آن زمان، ما همچنان به استخدام مربیان کلاس جهانی والیبال برای پیوستن به تیم خود ادامه داده ایم، از جمله کواچ، لوزانو، کولاکوی و آلکنو.
معتقدم سال 1391 نقطه عطفی برای والیبال ایران بود، زیرا امسال رشد ما افزایش یافته است. اما نتوانستیم به المپیک 2012 لندن راه پیدا کنیم اما در سال 2016 اولین حضور ما در المپیک ریو در رشته والیبال پس از 52 سال انجام شد که موفق شدیم به این مسابقات راه پیدا کنیم. ما صبور بودیم و طبق برنامه راهبردی خود در چشم انداز والیبال کشور کم کم جلو رفتیم و موفق شدیم.
ما در خارج از کشور سخت کار کرده ایم تا در جهات مختلف پیشرفت کنیم. تا قبل از سال 2006، کل بودجه والیبال توسط دولت تامین می شد. بنابراین ما روی محتوای خوب تمرکز کردیم تا بتوانیم حامیان بیشتری جذب کنیم و خوشحالم که امروز به بودجه دولتی وابسته نیستیم. و البته پس از قدرتمندتر شدن تیم ملی و پیروزی در چندین مسابقه مقابل رقبای درجه یک و برخی از بهترین تیم های جهان – مانند برزیل، لهستان، فرانسه و روسیه – علاقه و توقع هواداران خود را افزایش دادیم! والیبال در ایران در حال رشد است و طرفداران آن در حال افزایش هستند.
و پس از این رشد، بسیاری از بخش های خصوصی علاقه مند به ایجاد باشگاه های والیبال خود و شرکت در لیگ محلی ما هستند. آنها به وضوح می بینند که چه تعداد از مردم ایران به والیبال علاقه دارند و عاشق تماشای مسابقات هستند. اکثر باشگاه ها قبلاً با بخش خصوصی قراردادهای اسپانسری دارند و علاقه و کیفیت لیگ ما افزایش یافته است.

2. ایران به طور مرتب میزبان مسابقات والیبال در رده های سنی مختلف است، دلیل این امر چیست؟
مشخص است که ارتباط زیادی بین تیم بزرگسالان و سایر تیم های ملی در رده های سنی مختلف وجود دارد.
برای ایجاد یک تیم ملی خوب برای بزرگسالان، چه از نظر حضور در مسابقات و چه از نظر خانوار بهتر است از رده جوانان شروع کنیم. ما نقاط ضعف خود را در سطح زیر گروه شناسایی کردیم و برای رفع آنها تلاش کردیم.
این رویکرد نتایجی مانند سه قهرمانی جهانی در گروه پسران، از جمله 2007 مکزیک، 2017 بحرین، و قهرمانی والیبال زیر 21 سال مردان در بحرین 2019 به همراه داشت.
ما شروع به استعدادیابی برای تیم ملی خود از نوجوانان تا بزرگسالان کردیم، زیرا همیشه به آینده نگاه می کنیم. به عنوان مثال، زمانی که در المپیک شرکت می کردیم، به فکر نسل بعدی بازیکنان بودیم تا آنها را برای دوره های بعدی المپیک آماده کنیم.
این استراتژی والیبال ایران است که جمع شد چون همانطور که می دانید خیلی از بازیکنان بزرگسال ما با مردم عادی شروع کردند.
این روند هرگز تمام نمی شود و ما همیشه به دنبال استعدادهای آینده هستیم. بازی والیبال مانند سطح بازیکنان و پارامترهای فیزیکی آنها دائماً در حال تغییر است، بنابراین باید همیشه پیشرفت کنید و به دنبال بازیکنان جدید باشید. باید بگویم موفقیت والیبال ایران بر اساس همین رویکرد است.
فدراسیون والیبال ایران به عنوان یکی از پیشگامان اجرای این رویکرد، همواره به دنبال ارتقای سطح بازیکنان، مربیان و داوران بوده است. این رویکرد به شدت مورد تشویق رئیس فدراسیون جهانی است که والیبال باید تیم های ملی قوی و محتوای خوب داشته باشد.
هواداران و اسپانسرها زمانی به تیم ملی می آیند که تیم خوب و جنگنده ای داشته باشیم و معتقدم این کار بدون تجربه و کار مستمر در تیم های توده ای امکان پذیر نیست.

3. فدراسیون جهانی والیبال از تیم ملی والیبال بانوان برای استخدام مربی حمایت کرد. این پروژه تاکنون چگونه بوده است و آیا پیشرفتی در آن مشاهده کرده اید؟
برنامه ملی توانمندسازی والیبال بانوان که در سال 2021 توسط رئیس فدراسیون جهانی معرفی شد، برنامه ای عالی برای حمایت از تیم های ملی در سراسر جهان با استخدام مربیان بین المللی است.
ما همیشه سعی کردیم اختلاف تیم های ملی مردان و زنان را کاهش دهیم و یکی از موثرترین گام ها حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در تمامی رده های سنی بود که نتیجه خوبی نداشت.
به عنوان بخشی از برنامه توانمندسازی والیبال، از ۱۲ ماه حمایت مربیگری برای کمک و شتاب بخشیدن به تیم استفاده کردیم و در این راستا الساندرا کامدلی مربی ایتالیایی برای بهبود عملکرد تیم در بعد بین المللی انتخاب شد.
در همین راستا تیم ملی بانوان ایران برای اولین بار پس از 48 سال در بازی های آسیایی 2022 شرکت می کند. همه اینها بدون حمایت فدراسیون جهانی، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش ایران که همواره در حمایت از تیم ملی بانوان در کنار ما بوده اند امکان پذیر نخواهد بود.
البته برای بالا بردن سطح بانوان در والیبال به آقایان راه زیادی در پیش است اما معتقدم آینده بانوان روشن است و با برنامه و حمایت درست شاهد پیشرفت آنها خواهیم بود. هدف من از این برنامه ها ادامه پیشرفت والیبال داخل سالن و والیبال ساحلی بانوان است، این دقیقا همان چیزی است که ما و هواداران انتظار داریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید