مصرف میوه و سبزی اولویت اول گرسنگان است


ساعت: 14:44
تاریخ انتشار: 1011/01/22
کد خبر: 1821226

تغذیه نامناسب و عدم فعالیت بدنی کافی به دلیل ترس از تشنگی و گرسنگی باعث بروز برخی بیماری های گوارشی مانند یبوست در گرسنگان می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قم، رمضان فردا ماه عبادت و بندگی و راز و نیاز معبود جهانیان، ماه میهمانی خدا و بهار قرآن است، ماهی که در آن آرامش می یابیم. در روایات اسلامی بر نماز، تلاوت قرآن، تلاوت دعا و… تأکید فراوان شده است. در ماه مبارک رمضان.

سید بن طاووس رضی الله عنه روایت می کند که چون ماه مبارک رمضان فرا رسید رنگ چهره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تغییر کرد و بسیار دعا کرد. گونه ای که تمام شب ها را در شب زنده داری و عبادت می گذراند. امام زین العابدین (ع) می گویند در این ماه غرق در نماز و تسبیح و شفاعت و ذکر تکبیر بوده است.

بله همانطور که گفته شد کارشناسان دینی می گویند در این ماه باید عاشق قرآن و نماز و مناجات بود زیرا این ماه بهترین ماه برای رفع گناه و جمع آوری توشه برای آخرت است زیرا این ماه حتی خوابیدن برای مؤمن است. در روزه داری امری پسندیده محسوب می شود، اما برای عبادت خالص باید انرژی کافی داشته باشیم که نیاز به تغذیه مناسب دارد.

غذا خوردن در ماه رمضان باید به گونه ای باشد که بتواند مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، فیبرها، ویتامین ها، آنزیم ها و مواد معدنی را در طول روزه داری تامین کند. یعنی به جای افزایش حجم غذا، بهتر است به اندازه کافی مواد مغذی مصرف شود که مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند.

سریع را با مایعات گرم باز کنید



اما دکتر مجید کاراندیش با اشاره به نوشیدن مایعات گرم و پرهیز از نوشیدن آب سرد و نوشابه در هنگام افطار می گوید: توصیه می شود در هنگام افطار از قندهای طبیعی مانند خرما، کشمش یا عسل استفاده شود که اشتها را کنترل می کند. نوشیدن چای سبک، شیر گرم، فرنی، روغن کم رنگ یا شله زرد در هنگام افطار توصیه می شود. نان، پنیر و سبزیجات به همراه گردو از غذاهای مناسب برای افطار هستند. برای افطار نیز سوپ های ساده توصیه می شود.

وی ادامه داد: برای تامین آب از دست رفته بدن، مصرف آب و مایعات کافی بین افطار و شکر توصیه می شود. صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم است – می تواند روز شما را خوب کند یا آن را خراب کند.

شایع ترین مشکل گوارشی در گرسنگان یبوست است



البته همه این توصیه های غذایی توسط کارشناسان رسانه های مختلف منتشر می شود، اما باز هم برخی افراد به دلایل مختلف این مسائل را رعایت نمی کنند و این سوال روزه گرفتن را برایشان سخت می کند.
اما همین رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی به دلیل ترس از تشنگی و گرسنگی باعث ایجاد یبوست می شود که یکی از شایع ترین بیماری های ماه رمضان در بین روزه داران است.

از این رو دکتر حیدری با اشاره به راه های پیشگیری از این بیماری گفت: مصرف سبزیجات در وعده افطار و همچنین استفاده از میوه، سبزی و آب به مقدار کافی و همچنین فعالیت بدنی باید در برنامه غذایی گنجانده شود. بهترین راه برای پیشگیری از یبوست در ماه رمضان است.


خوردن میوه ها و سبزیجات و فعالیت بدنی بهترین راه برای پیشگیری از یبوست است



از سوی دیگر میترا زراتی کارشناس ارشد تغذیه افزود: شایع ترین مشکل گوارشی در گرسنگان یبوست است که با رژیم غذایی مناسب می توان از بروز آن پیشگیری کرد.

وی افزود: به گفته وی خوردن میوه هایی مانند خیساندن برگ آلو، انجیر، هندوانه و خوردن روغن زیتون همراه با غذا در پیشگیری از یبوست بسیار موثر است.

یکی دیگر از مواردی که می تواند در این ماه برای مؤمنان روزه دار مشکلات بیشتری ایجاد کند، مصرف نوشابه های گازدار مانند نوشابه است. مصرف نوشابه های گازدار در ماه رمضان باعث تحریک معده به خصوص در افراد مبتلا به ورم معده می شود.

از سوی دیگر، امروزه باید از خوردن غذاهایی که باعث تشنگی می شوند خودداری کنید. برخی از غذاها مانند کله پاچه و کله پاچه باعث تشنگی زیاد در طول روز می شوند که در ماه رمضان نباید آنها را خورد اما اگر فردی تمایل به خوردن این غذاهای پرچرب دارد باید با کمی آب و کمی نمک مصرف شود. و در تغذیه افطار.

همچنین برای جلوگیری از تشنگی شدید در ماه رمضان همیشه باید از نوشابه ها و شربت هایی مانند آبلیمو، نعناع، ​​سرکه، آبغوره و خاکشیر استفاده کرد و از نوشیدن آب یخ خودداری کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید