معلمان منتظر تصمیم هیات امنا برای تایید رتبه فرهنگیان هستند

معلمان منتظر تصمیم هیات امنا برای تایید رتبه فرهنگیان هستند

«وقتی از باخمن فارغ التحصیل شدیم و وارد آخرین ماه سال شدیم، هیچکس به یک سال مطالبات همیشگی و برحق از فرهنگیان شاغل و بازنشسته توجه نکرد. این عبارات بخشی از بیانیه چندین تجمع سراسری مطالبه گری معلمان در این کشور است. طبقه کارگری که بار سنگین تربیت فرزندان ایران را به دوش می کشد اما به رفاه و عدالت اجتماعی معلم معترض است.

در صبح آخرین روز باخمن در سال 1400، بسیاری از شهرهای کشور برای دومین بار شاهد اعتراضات معلمان بودند. معلمان با تجمع مقابل ادارات آموزش و پرورش خواستار تسریع در لایحه رتبه بندی و رفع مشکلات معیشتی خود شدند. توجه یکسان به حقوق معلمان شاغل و بازنشسته یکی از مهمترین خواسته های معترضان به طرح رتبه بندی است. این جلسات با مدیریت شورای هماهنگی تشکل های فرهنگی معلمان برگزار شد. بر اساس گزارش ها در استان های قم، کرمانشاه، گیلان، آلبورگ، آذربایجان غربی، کرمانشاه، مازندران، لرستان، خراسان رضوی، کردستان، یزد، خراسان شمالی، خوزستان، ایلام، مرکزی، همدان، اصفهان، ارسبیل، اردبیل – احمد و کرمان با در دست داشتن پلاکاردها و سردادن شعارهایی خواستار عدالت و برخورد عادلانه دولت و مجلس شورای اسلامی با نخبگان فرهنگی شد و بر رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی آنان تاکید کرد. تجمعات اعتراضی در برخی شهرها منجر به بازداشت تعدادی از فعالان فرهنگی شده است.

چند خواسته مشخص از سوی فرهنگیان معترض در بیانیه اعتراضات روز شنبه از سوی دولت و مجلس مطرح شد. اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و همسان سازی مستمری ها، اجرای لایحه طبقه بندی مطابق با نیاز اکثریت 1400 معلم، پذیرش معلمان به عنوان مالک صندوق ذخیره فرهنگیان، ایجاد اشتغال برای کارگران غیررسمی و خرید خدمات و خدمتگزاران و پرداخت حقوق. حقوق بازنشستگی در سال 1400 شورای هماهنگی اصناف فرهنگیان اعلام کرد در صورت عدم تحقق مطالبات آنان از معلمان برای برگزاری مجدد تجمع اعتراضی در سوم اسفندماه دعوت به عمل خواهد آورد.

لایحه رتبه بندی معلمان که امسال به تصویب خانه ملت رسید، مهمترین دستاویز قانونی معلمان برای احقاق حقوق صنفی خود از طریق قانون است. این لایحه پس از چهار سال مبارزه در آذرماه 1400 به تصویب مجلس رسید و این لایحه که در روزهای پایانی دولت دوازدهم به مجلس رسید، توسط کمیته آموزش مجلس اصلاح و پس از تصویب عمومی به هیئت امنا ارسال شد، اما شورا این لایحه را برای رفع برخی ابهامات و مشکلات به مجلس بازگرداند.

هیئت امنا در 19 دی ماه نامه ای به مجلس ارسال کرد و خواستار مهلت اضافی برای بررسی این لایحه شد. در هفته های اخیر این لایحه بین خانه ملت و هیات امنا دست به دست شد و در نهایت اعلام شد که گزارش کمیته آموزش، تحقیقات و فناوری درباره لایحه نظام رتبه بندی معلمان ارائه شده توسط هیات امنا علنی خواهد شد. یکشنبه مورد بحث قرار گرفت. به گفته سید نظام موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه، مجلس از دوشنبه دوم اسفندماه در دو نوبت لایحه بودجه سال آینده را بررسی می کند که جلسه یکشنبه یکی از آخرین فرصت ها برای بررسی و تعیین تکلیف رتبه بندی معلمان در سال جاری است. بابک نگهداری، رئیس مرکز پژوهش های مجلس در توئیتی نوشت: مجلس با حمایت دولت، بررسی رتبه بندی معلمان را تا پایان بودجه معطل نکرد.

طی روزهای اخیر گویا نامه ای در فضای مجازی مبنی بر مخالفت رئیس جمهور با بار مالی رتبه بندی معلمان منتشر شده است که علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با صدور بیانیه ای مخالفت دولت با طرح رتبه بندی معلمان را تکذیب کرد.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی (یکشنبه) اول اسفندماه ایرادات هیأت امنا در لایحه نظام طبقه بندی را رفع و به تصویب رساندند. بر اساس این طرح، معلمان بر اساس صلاحیت‌ها و تجربه‌های عمومی، حرفه‌ای و حرفه‌ای در پنج رتبه کمک معلم، مربی مربی، کمک معلم، کمک معلم و مدرس معلم رتبه‌بندی می‌شوند.

امرار معاش دغدغه اصلی معلم است

بخت آزاد معلم با سابقه آموزش و پرورش درباره تجمعات اعتراضی این کلاس به شهروند گفت: با 29 سال سابقه کار در آموزش و پرورش، حقوق من 6 میلیون تن است. – آیا این حقوق امرار معاش می کند؟

این معلم با بیان اینکه زمانی در همه مجالس فرهنگی فرهنگیان پای ثابت بوده و تنها آرزویش شنیدن صدای معلمان و رفع مشکلات آنها بوده است، می گوید: نمی گوییم چرا حقوق و مزایای بیشتری می گیرند. هدف ما این است که چرا معلمی که کارش سختی های خاص خودش را دارد نباید به اندازه سایر ارگان ها حقوق داشته باشد؟ آموزش و پرورش یکی از مهمترین ارکان توسعه اجتماعی در هر کشوری است، اما حمایت معلمان در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته است. شاید باورتان نشود اما با این درک ما نمی توانیم پاسخگوی فرزندانمان باشیم و واقعاً فشارهای زندگی آنقدر شدید شده که گاهی فکر می کنم بهتر است معلمی را با 29 سال سابقه رها کنم.»

بخت آزاد گفت: برای معلمانی که معیشت سختی دارند، انگیزه و روحیه ای برای رفتن به کلاس وجود ندارد. من هم در طول سال های کارم فوق لیسانس و فوق لیسانس داشتم اما تغییری در مزایای کارم ایجاد نکرده ام. در حال حاضر صحبت ها زیاد است و همیشه قول هایی داده شده است، اما امیدی نداریم که برای من معلم عدالت اجتماعی اتفاق مثبتی بیفتد.»

چرا یک معلم باید برای یک موقعیت اقدام کند؟

مرادی بیش از 16 سال است که به تدریس معارف می پردازد. وی با انتقاد از طرح های حمایتی از معلمان که اجرا نمی شود، گفت: این یک بازی روانی است تا حمایت از کار. «تا جایی که من به یاد دارم، همیشه همینطور بوده است، اما عملاً هیچ اتفاقی نیفتاده است. او شکایت کرد: «همه ادارات و نهادها بر اساس قانون خدمات کشوری دارای حقوق و امتیازات خاصی هستند، اما معلمان باید همیشه حقوق خود را استیفا کنند.

رتبه بندی و انگیزه برای معلمان جوان

«از شنیده هایم مهم ترین عامل در طرح رتبه بندی انگیزه افزایش سطح دانش و مهارت معلمان است که به نظرم از این نظر بسیار خوب است. فاطمه رستمی نزدیک به 10 سال است که معلم دبستان تهران است. او به سیتیزن گفت: اعتراض معلمان عمدتاً به دلیل حقوق ناکافی و شرایط سخت است. من از همکاران شنیده ام که رتبه بندی برای بازیابی حقوق است و فکر می کنم این اساسی ترین نیاز معلمان است. حقوق و مزایا مانند سایر کارمندان دولت داشته باشند.» رستمی معتقد است: رتبه‌بندی و تعیین حقوق معلمان بر اساس مهارت‌ها و دانش فردی می‌تواند انگیزه‌ای برای ارتقای مهارت‌های نیروهای جدید وزارتخانه باشد. البته ابتدا باید موضوع دستمزد و معیشت حل شود تا انگیزه رقابت در آنها ایجاد شود.»

ایرادات هیئت امنا به این لایحه به نفع جامعه مدرسین است

آخرین وعده ها درباره رتبه بندی معلمان یکی دو روز مانده به جلسه علنی روز یکشنبه مجلس توسط وزیر آموزش و پرورش داده شد. یوسف نوری از توزیع 50 هزار میلیارد تن برای اجرای رتبه بندی معلمان خبر داد. وزیر آموزش و پرورش گفت: در طرح جدید نظام رتبه بندی معلمان 140 و 140 ساله در مجموع حداقل 50 هزار میلیارد تن بودجه اختصاص می یابد.

در بودجه سال اول 3 هزار میلیارد تومان وام برای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شده است. یکی از مشکلات اجرای رتبه بندی معلمان در سه ماهه دوم سال، نبود منابع مالی پایدار در بودجه برای انجام رتبه بندی معلمان است.

هادی طحنظیف، سخنگوی هیات امنا درباره بار مالی برخی از مشکلات لایحه ارزشیابی معلمان گفت: یکی از موضوعات مهم در لایحه ارزشیابی معلمان بحث بار مالی است. مجلس. طبق اصل یک قانون اساسی، لوایح و اصلاحاتی که منجر به افزایش هزینه‌های عمومی در لوایح می‌شود، در صورتی قابل طرح در مجلس است که قبلاً با بودجه جدید تعیین شده باشد.

از آنجایی که ماهیت این لایحه لایحه است، دولت هم بار مالی آن و هم لایحه وی را پذیرفته است، اما با توجه به مواردی که در مجلس به لایحه دولت اضافه شد، این ابهامات در هیئت رئیسه مطرح شد. معتمدین که باید «به نفع جامعه مدرسین هم باشد که در روند اجرا مشکلی وجود نداشته باشد.» در این خصوص علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: نامه ای به هیئت مدیره ارسال شود. امنا و بار مالی 4000 میلیارد تنی آن توسط دولت ضمانت می شود تا از اصل 4 تخلف نشود.» »

مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با اصلاح لایحه نظام رتبه بندی معلمان به منظور ارائه نظر به هیات امنا موافقت کرد. علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه کاستی های هیئت امنا در لایحه رتبه بندی معلمان تغییر کرده است، گفت: مجموعه پول کافی است.

وی افزود: در کمیته تلفیق بودجه 3 هزار میلیارد تومان علاوه بر 4 هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان در سال آینده بررسی شد که در مجموع حدود 5 هزار میلیارد تومان است، بنابراین اگر مشکلی وجود دارد. امسال یا دوباره هیئت امنا.» مقرر شد این موضوع جزو بدهی ها باشد و 3 هزار میلیارد تن تامین شود.

بازنشستگان فرهنگی باید منتظر یکسان شدن حقوق بازنشستگان باشند

بحث افزایش حقوق بازنشستگان یکی از مهمترین موضوعات صنفی در سال جاری بود. در همه ارگان ها از جمله آموزش و پرورش. بازنشستگان هر واحد صنفی به حقوق خود اعتراض کردند و برای افزایش حقوق خواهان بی تحرکی سهام شدند.

اخیراً برنامه هایی برای افزایش حقوق بازنشستگان انجام شده است که یکی از آنها همسان سازی حقوق بازنشستگان است که تاکنون اجرایی نشده و گفته می شود احتمالاً بعد از عید انجام می شود. هندوزی وزیر اقتصاد همچنین از افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی خبر داد که فعلاً در این خصوص سکوت کرده و جزئیاتی در دست نیست.

اما زمانی که بحث افزایش حقوق مطرح شد، بازنشستگان به ترتیب مشمول افزایش حقوق شدند و اقدامات بعدی نمایندگان مجلس نشان داد که حقوق بازنشستگان حداقل به 5 میلیون تن می رسد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان از سال آینده آغاز می شود و اجرای همسان سازی باعث افزایش حقوق بازنشستگان و معلمانی می شود که در طرح رتبه بندی افزایش حقوق دارند. اما آیا حقوق بازنشستگان فرهنگی با رتبه بندی افزایش می یابد یا همسان سازی؟ کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با طرح یکسان سازی حقوق بازنشستگان، حقوق بازنشستگان فرهنگی افزایش می یابد. طرح رتبه بندی معلمان برای افرادی است که در حال حاضر مشغول به کار هستند. در نتیجه بازنشستگان فرهنگی برای افزایش حقوق باید منتظر اجرای طرح همسان سازی مستمری ها باشند و طرح رتبه بندی تاثیری بر حقوق آنها نخواهد داشت. البته باید توجه داشت که افزایش دستمزد باید به هر نحوی از منابع پایدار افزایش یابد، زیرا افزایش دستمزد از منابع ناپایدار برابر با تورم است.

دیدگاهتان را بنویسید