دلایل عدم تایید رتبه فرهنگیان در هیات امنا را بیان کنید

دلایل عدم تایید رتبه فرهنگیان در هیات امنا را بیان کنید

لایحه رتبه بندی حاشیه ای معلمان که در 24 آذر 1380 به تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی رسید، با ایرادات متعددی از سوی هیئت امنا مواجه شد و به مجلس شورای اسلامی بازگردانده شد.

یکی از چالش‌های اساسی پیش روی لایحه طبقه‌بندی معلمان، از جمله این گونه لوایح و طرح‌ها، از جمله گسترش ویژه کارکنان زندان‌ها و اقدامات امنیتی و آموزشی کشور برای قوه قضائیه، محدودیت‌های صندوق برای تأمین اعتبار لازم است. اجرای آن

عمده ایرادات اعلام شده از سوی هیات امنا در خصوص لایحه قانون نظام رتبه بندی معلمان نیز مربوط به بار مالی اجرای آن بوده و مستند به اصل 75 قانون اساسی است.

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در این خصوص و در تشریح ابهاماتی که منجر به عدم تصویب این لایحه از سوی شورای نگهبان شد، در صفحه اینستاگرام خود در قالب گزارش هشتاد و هشتم توضیحاتی ارائه کرد. :

دلایل عدم تایید رتبه معلمان در هیات امنا را توضیح دهید
یکی از مصوباتی که در آخرین جلسات هیأت امنا مورد توجه قرار گرفت «لایحه رتبه بندی معلمان» بود. در هیأت امنا از اولین روز دریافت مصوبه تا آخرین لحظات مهلت قانونی اظهارنظر در مورد آن، جلسات مختلفی برگزار و پیگیری های متعددی برای رفع ابهامات و شفاف سازی مصوبه برای اجرای بهتر انجام شد. ، برخی از آنها روشن شد و برخی دیگر باقی ماند.

امیدوارم ابهامات و مشکلات باقی مانده در مجلس به زودی برطرف شود تا فرهنگیان محترم شاهد اجرای این تکلیف قانونی مندرج در سند تحول آموزش و پرورش، قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه باشند. . تا حد امکان.

ماده 4 دارای ابهام بود، زیرا اولویت بندی بین این معیارها در اعمال رتبه بندی به وضوح مشخص نشده بود و این موضوع در مصوبه ای با هدف رتبه بندی از اهمیت بالایی برخوردار است. یا در این مقاله مشخص نشده است که آیا سنوات تربیت معلم گران قیمت در مراکز تربیت معلم مبنای امتیازدهی در فرآیند رتبه بندی خواهد بود یا خیر؟ سؤال دیگری که بسیاری از فرهنگیان محترم مطرح می کنند این است که آیا در تفسیر این مقاله منظور از عبارت «هنوز معلم هستند»، سمت و شغل معلمی است یا افرادی که سمت معلمی دارند، هرچند مستقیماً نیستند. استخدام شده توسط یک معلم آیا به آن نیز اشاره شده است؟

موضوع دیگری که شورای نگهبان طبق قانون اساسی باید به آن رسیدگی می کرد، بحث بار مالی این مصوبه در اصول 4 و 6 بود که بر اساس اصل 75 قانون اساسی، پیشنهادات قانونی و پیشنهادها و اصلاحات نمایندگان مجلس به لوایح منتهی به تا افزایش هزینه های عمومی، در صورتی می تواند در مجلس پیشنهاد شود که نحوه تامین هزینه های جدید شناخته شود. از آنجایی که ماهیت این لایحه لایحه است پس می توان گفت بار مالی آن بر دوش دولت است اما طبق اصل 75 قانون اساسی اگر در مجلس باشد تغییراتی در لایحه ایجاد شده که افزایش یافته است. بار مالی آن و به نحوی تدارکات بدون پشتوانه مغایر با این اصل خواهد بود مگر اینکه دولت به طور رسمی تغییرات را بپذیرد. بنابراین برخی از مشکلات و ابهامات مربوط به مواردی بود که در مجلس به این لایحه اضافه شد. به عبارت دیگر بار مالی لایحه تا سقف لایحه دولت پوشانده شد اما نسبت به نکات اضافه شده در مجلس نامطلوب تلقی شد.

در ماده 6 نیز ابهام وجود داشت، زیرا مشخص نبود پس از اعمال رتبه بندی، وجوه پرداختی در تاریخ مندرج در مصوبه چگونه تجاوز می کند. همچنین مشروط نمودن اجرای مصوبه در سالهای آتی به بودجه سنواتی از نظر هیأت نگهبان مغایر اصل 10 اصل سوم قانون اساسی است. برخلاف نظام اداری که پس از تصویب به طور مستمر اجرا می شود و چنین موضوعی نمی تواند موضوع برآورد بودجه باشد.

همچنین اصل 7 قانون اساسی، نحوه تشکیل کمیته‌های حسابرسی و همچنین شرایط تعلیق و تنزل رتبه‌ها را در آیین‌نامه تعیین کرده است که موضوع بسیار مهمی در روند رتبه‌بندی است، چرا که مجلس باید یا خواهد کرد. شرایط خود را تعریف کنید حداقل معیارها و چارچوب کلی آن.

دیدگاهتان را بنویسید