جهانگیری: برکناری آقای هاشمی باورنکردنی ترین اتفاق بود/ هیات امنا دلایل برکناری من را منتشر کرد

جهانگیری: برکناری آقای هاشمی باورنکردنی ترین اتفاق بود/ هیات امنا دلایل برکناری من را منتشر کرد

اسحاق جهانگیری در پنجمین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی که در معبد امام راحل برگزار شد، گفت: در بیت ایشان تصمیم گرفته ام این سیاست سکوت را کنار بگذارم.

وی افزود: دی ماه در سال های اخیر اتفاقات تلخی داشته است. در دی ماه سال 95 خبر خروج آیت الله هاشمی از ارکان نظام به شکلی بسیار باورنکردنی اعلام شد. هنوز از این واقعه غافل نشده بودیم که در 9 دی 1377، سردار عزیز و ملی مان سلیمانی در کشتار هولناک آمریکایی ها در بغداد به شهادت رسید. بسیاری از هموطنانمان در مراسم تشییع جنازه سلیمانی در کرمان جان باختند و گروهی دیگر از نخبگان کشورمان در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی جان خود را از دست دادند که من به آنها تسلیت می گویم.

جهانگیری یادآور شد: همچنین برخی از مردم سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و فارس نیز شاهد وقوع سیلاب بوده اند که امیدوارم هر چه زودتر رفع شود.

معاون اول دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه هاشمی رفسنجانی دارای مهارت های مدیریتی همه جانبه در کشور بود، گفت: او دهقانی بود که قبل از انقلاب با سادگی و صمیمیت به شهر آمد و برخوردش با مردم نشان از همین سادگی و صمیمیت دارد. «لحظه ای که از مشکلات کشور مانند ناامیدی، فقر و مشکلات مردم غافل بود و همیشه به این مسائل فکر می کرد و جای تعجب نیست که فردی با چنین خصوصیاتی از یاران امام راحل قرار گیرد و زندگی خود را درگیر مبارزه کند.

وی با یادآوری تلاش های امیرکبیر در دوره قاجار ادامه داد: مردم منتظر بودند تا امیرکبیر دیگری وارد عمل شود و مشکلات آنها را حل کند. هاشمی رفسنجانی روزی کتاب استعمار ستیزی امیرکبیر را نوشت و در آن همه طمع انسان برای توسعه و پیشرفت ایران را نشان داد. در زمان روی کار آمدن وی، هر مدیری که می خواست گزارشی از عملکرد وی ارائه دهد، آماده پاسخگویی به سؤالات هاشمی رفسنجانی در مورد اثربخشی و کارکرد آن برای کشور بود.

جهانگیری با بیان اینکه آقای هاشمی شناخت کاملی از مفهوم توسعه دارد، گفت: به گفته آقای هاشمی، انسان در توسعه متمرکز است و مابفی بیانگر آن توسعه است. او همواره از حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور حمایت کرده است. به فکر ساخت سد، راه آهن، بنادر، مترو و کارخانه های مختلف و به طور کلی ایران بود. باعث افتخار حوزه و روحانیت است که هاشمی رفسنجانی به یکی از الگوهای توسعه و پیشرفت در میان فن سالاران تبدیل شده است. خیلی ها می خواستند الگو باشند، اما موفق نشدند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: اگر در همان جنگ اقتصادی در پتروشیمی ها و فلزات سرمایه گذاری نداشتیم تا تحریم نفتی را با صادرات جبران کنیم تا ارز مورد نیاز کالاهای اساسی را تامین کنیم، چگونه می توانستیم ارز را تامین کنیم؟ تعاملات خود را با کشورهای همسایه توسعه داد و در زمان دولت خود به آنها عمل کرد که یکی از مهمترین آنها روابطی بود که با کشورهای منطقه به ویژه با سعودی ها برقرار کردیم.

وی ادامه داد: آقای هاشمی هیچ وقت از پای صندوق های رای عصبانی نشد و سعی کرد مردم رای و نظر خود را در دولت داشته باشند. او همیشه از مردم دفاع می کرد و از اینکه بداند مردم در مورد او چه فکر می کنند نمی ترسید. در سال 92 به همه چیز فکر کردیم جز اخراجش. او اخراج شد و من که ستادهای انتخاباتی او را رهبری می کردم بعد از این ماجرا به سراغش رفتم و گفتم چه کار کنم؟ او چیزهایی به من گفت که به نظرم نصیحت پدرانه بود. به من گفت دو روز پیش من همان هاشمی هستم و رابطه من با نظام هم همینطور است. بعضی ها می خواهند من را جلوی نظام بگذارند اما من هرگز این کار را نمی کنم.

معاون اول دولت دوازدهم با اشاره به کمبود نیرو در سال 1400 یادآور شد: در سال 96 مورد تایید همین هیات امنا قرار گرفتم و در سال 1400 توسط همان هیات امنا رد شدم و در پی این حادثه در سال 1400 مامور حراست. آمد و با من صحبت کرد، به او گفتم امروز قرار ملاقات دارم و شما بیایید و ببینید آیا تغییری در رفتار من می بینید یا خیر. من به اعتبار مدیریتی و اقتصادی خود اطمینان دارم، اما فکر نمی کنم این کارها به نفع مردم و دولت باشد. من همان زمان مصاحبه کردم و به هیئت امنا گفتم هر دلیلی برای امتناع شما آوردند منتشر کنید و با این حال موافقم.

جهانگیری با بیان اینکه آقای هاشمی همیشه در فضای سیاسی کشور واسطه بوده است، اظهار کرد: اگر روزی جناح چپ بخواهد جناح راست را حذف کند، آقای هاشمی می ایستد و جلوی او را می گیرد و اگر راست می خواهد چپ را حذف کند، همه را هم می ایستد. آزار و اذیت هر دو طرف کاری را که با او کرده بودند کنار گذاشت و نگه داشت. امروز ما به شدت به این رابط ها نیاز داریم. سردار سلیمانی نیز همین نقش را در فضای سیاسی کشور داشت که اخیرا در مصاحبه ای به گوشه هایی از آن اشاره کردم.

وی در پایان گفت: یکی از سوالاتی که سیاستمداران باید به آن توجه کنند این است که تا چه اندازه منافع ملی کشور را در نظر می گیرند؟ وضعیت امروز کشور وخیم است. از سال 1376 جنگ اقتصادی علیه کشور آغاز شده است و امیدواریم هر چه زودتر این فشار توسط مردم برداشته شود و جامعه وضعیت بهتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید