مقدمات رتبه بندی معلمان در حال آماده شدن است

این موضوع مدت هاست بین نمایندگان مجلس و وزارتخانه و معلمان خسته از وعده های توخالی می چرخد. اما این روزها زمزمه هایی مبنی بر رو به اتمام بودن این طرح شنیده می شود، به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متن آیین نامه رتبه بندی معلمان نهایی شده و به احتمال زیاد تا پایان از سوی رئیس جمهور ابلاغ خواهد شد. این سال هفته بلند شد

مقدمات رتبه بندی معلمان در حال آماده شدن است
بر اساس این خبر؛ مقدمات اعمال رتبه بندی معلمان فراهم شده است و این روزها مدارک معلمان برای رتبه بندی معلمان در حال جمع آوری است. معلمان نیز از این خبر خوشحال نیستند. اواخر هفته گذشته دولت اعلام کرد که طرح رتبه بندی معلمان تا ابتدای این هفته اجرایی می شود اما معلمان هنوز خوشبین نبودند. در این باره با رضا حاجی پور نماینده مجلس یازدهم در گسترش نیوز گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید:

حاجی پور از رتبه بندی فعلی معلمان خبر داد و گفت: برای انجام فرآیند رتبه بندی معلمان در چند جلسه مجلس، کمیته آموزش مشاوره های لازم را دریافت کرد. در این جلسات نمایندگان مجلس، سازمان برنامه و بودجه، سازمان بازنشستگی کشوری و همچنین معاونت منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای ملی این وزارتخانه حضور داشتند. پس از اتخاذ تصمیمات لازم، این لایحه در دادگاه به تصویب رسید و سپس برای تصویب به هیئت امنا ارسال شد که ایراداتی نیز به آن وارد شد. پس از رفع مشکلات، جلسه ای با تمامی دستگاه های مذکور تشکیل شد و هیئت نظارت مجدداً در کمیسیون حضور یافت. لذا این طرح مهم با حضور هیئت امنا مورد بازنگری قرار گرفت و آن هیئت نسبت به تعیین تصمیم و مفاد رتبه بندی اقدام نمود.

وی افزود: آیین نامه رتبه بندی معلمان ابتدا باید توسط وزارت آموزش و پرورش تدوین و سپس برای اجرا به نهاد مربوطه ارسال شود. اما این موضوع در ارزیابی لحاظ شد و سپس 2 هزار میلیارد تن از بودجه به 38 هزار میلیارد تن برای آموزش و پرورش کاهش یافت که هنوز دلیل آن مشخص نیست. کسر این مبلغ در کمیته آموزش، تحقیقات و فناوری و کمیته ادغام به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حاجی پور به روند رتبه بندی تاثیر رتبه بندی معلمان بر اساس شاخص و تعداد آنها اشاره کرد و افزود: این امر مستلزم 4 هزار میلیارد سرمایه است که با این حساب دو هزار میلیارد از بودجه 38 هزار میلیاردی کسر شد و این سوال همچنان پابرجاست. چرا این کسر در طول رتبه بندی چه بود؟

وی ادامه داد: مجلس همچنان در کنار معلمان است و این امر برای همه نمایندگان در حوزه مطالبات و نظارت صدق می کند. بحث رتبه بندی حق معلمان در کشور است که باید اعمال شود و عمل شود و معلمان باید از حقوق خود استفاده کنند.

نماینده مجلس یازدهم به معیارهای رتبه بندی معلمان بر اساس سنوات سابقه اشاره کرد و ادامه داد: مدارک تحصیلی، مقالات، کتب، تعداد سال سابقه کار و همچنین نخبگان معلمی، بیکاران و پست های مختلف معلمی در نظر گرفته شده است. برای رتبه بندی

وی در خاتمه با اشاره به زمان اجرای نهایی رتبه بندی معلمان افزود: با توجه به پیگیری های انجام شده از سوی کمیسیون آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس و همچنین در جلسه علنی مجلس، جلسه ای به عمل آمد. مشکل در بین معلمان که غیرمنتظره بود. البته نمایندگان مجلس و رئیس دولت مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردند. استدلال آنها برای مخالفت با چنین طرحی جلوگیری از هتک حرمت معلمان بود. اکنون منتظر دریافت احکام جدید معلمان و تکمیل و ارائه قوانین هستیم. البته اجرای آن باید از 31 شهریور 1400 آغاز شود.معلمان بازنشسته در همان تاریخ مشمول می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید