ملاقات با یک روز جدید چندان سخت نیست

ملاقات با یک روز جدید چندان سخت نیست

روز جدید : پس از انتشار اخباری مبنی بر جزئیات اقدامات ایران در قبال صدور قطعنامه مشورتی استانداران، شاهد واکنش کمتر تند اروپایی ها و آژانس بودیم که گزارش های قبلی شرق مبنی بر عدم تمایل غرب به این موضوع را تایید می کند. برای فعالیت های هسته ای ایران حیاتی تر است. در همین راستا پس از موضع نرم واشنگتن در قبال این اقدام، آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها به گزارش این اقدام سازمان انرژی اتمی بسنده کرد و اعلام کرد که ایران غنی سازی تا خلوص 60 درصد در نیروگاه زیرزمینی فردو را آغاز کرده است. .

برخورد چندان سختی نیست

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران تولید هگزافلوراید اورانیوم 60 درصد را با استفاده از دو آبشار IR-6 خود در کارخانه غنی‌سازی فردو آغاز کرده است. علاوه بر این، لحن تروئیکای اروپایی تا حدودی تندتر از واشنگتن و آژانس بود.

سه عضو اروپایی برجام روز سه‌شنبه بیانیه‌ای صادر کردند: «ما – کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس – اقدامات اخیر ایران در راستای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود را محکوم می‌کنیم.» با افزایش توان تولید در فردو و نطنز خارج از برجام و توسط ایران با تسریع تولید اورانیوم غنی شده، گام های بیشتری در جهت لغو برجام برداشته است. این بیانیه ادامه داد: تصمیم ایران برای افزایش تولید اورانیوم غنی شده با خلوص بالا در تاسیسات زیرزمینی کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو بسیار نگران‌کننده است. گام ایران به عنوان چالشی برای نظام جهانی منع اشاعه تلقی می شود. این اقدام که خطرات قابل توجهی در زمینه اشاعه تسلیحات هسته ای به همراه دارد، هیچ توجیه مدنی معتبری ندارد. از زمانی که ایران از 5 ماه پیش اجرای اقدامات شفافیت برجام را متوقف کرد، اقدامات کنونی این کشور حتی نگران‌کننده‌تر است.

این کشورها در پایان این بیانیه گفتند: «اینکه گفته شود این تشدید در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حاکم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران است، غیرقابل قبول است.» ایران قانوناً موظف است توافق پادمان را به‌طور کامل طبق توافقنامه غیرقانونی اجرا کند. معاهده گسترش سلاح های هسته ای. ما به رایزنی با شرکای بین‌المللی درباره نحوه برخورد با تشدید تنش هسته‌ای توسط ایران ادامه می‌دهیم.»

از سوی دیگر نماینده روسیه در واکنش به آغاز غنی سازی 60 درصدی اورانیوم در سایت فردو، آن را پاسخی قابل پیش بینی به تلاش های آمریکا و ترویکای اروپایی در شورای حکام برای افزایش تنش دانست. پیرامون موضوع هسته ای ایران میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در واکنش به بیانیه ترویکای اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) پس از آغاز غنی سازی ایران در سایت فورد، در صفحه توئیتر خود نوشت: تروئیکای اروپایی از ایران انتقاد می کند. تصمیم او برای افزایش فعالیت های غنی سازی خود.» آنها نقش خود را در این رویدادها فراموش کرده اند. اولیانوف همچنین نوشت: تصمیم تهران پاسخی قابل پیش بینی به تلاش تروئیکای اروپایی و آمریکایی برای افزایش تنش در هفته گذشته در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

علاوه بر این محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: همانطور که قبلا اعلام کردیم رفتار سیاسی و فشار سیاسی و اقداماتی که ماهیت پرداخت نکردن دارد. توجه به روند توافق و مذاکرات در حال انجام است، دوجانبه خواهد بود و سازمان انرژی اتمی بر اساس قانون اقدامات راهبردی، ظرفیت غنی‌سازی جدید در سایت‌های فردو و نطنز ایجاد کرده است و کل این عملیات در حد استاندارد است. و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی. اسلامی ادامه داد: در نطنز ظرفیت جدید و زنجیره های گازرسانی را آغاز کردیم و در فردو ظرفیت تولیدی را از 20 درصد به 60 درصد رساندیم و در آخرین مرحله که در حال انجام است از نسل جدید سانتریفیوژها و سانتریفیوژها استفاده خواهیم کرد. نسل ششم ما جایگزین نسل اول خواهیم شد.”

وی تصریح کرد: فشار و مصوبات سیاسی راهگشا نیست و ملاک و ملاک حل مشکلات، رفتاری نیست که تهمت بزند و رفتار حرفه ای آژانس را بطلبد. رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: آمریکا که از این سند خارج شد، نه تنها به تعهدات خود عمل نکرد، بلکه مانع اقدامات دیگران نیز شد. به امید روزی که اگر بخواهند به تفاهم پایبند باشند، به همان متن و همان قوانین و چارچوب برگردند. با عملیات روانی و فضای سیاسی حقوق مردم ایران را تضعیف نکنید.»

دیدگاهتان را بنویسید