از فوتبال زنان تا کمپ اسپایر؛ اوضاع چندان بد نیست!

ساعت: 10:18
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793805

برای اینکه در میان هجمه های بی پایان به عملکرد فدراسیون فوتبال نگاه کنیم، باید عینک بدبینی را کنار بگذاریم و منصفانه به اتفاقات گذشته نگاه کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در دوره جدید، فدراسیون فوتبال به یک بازیگر کلیدی و مهم در شایعات عمومی تبدیل شده و رسانه ها و فضای مجازی زیر ذره بین به بررسی فعالیت های این فدراسیون پرداخته اند. ذره بین که به طرز عجیبی به کاستی ها و بزرگ شدن های فدراسیون نزدیک می شود و باعث می شود اطراف ساختمان سفید خیابان سئول همیشه فضایی منفی و غبارآلود داشته باشند. علیرغم همه انتقادات ریز و درشت به فدراسیون فوتبال، بررسی واقع بینانه عملکرد تیم مدیریتی جدید فدراسیون ثابت می کند که اوضاع آنچنان که به نظر می رسد تیره نیست و نشانه های کوچکی از درایت و پیشرفت در آن دیده می شود.

از زمان انتخاب شهاب الدین عزیزی هادم به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال تا به امروز، علیرغم همه انتقادات نسبت به کار او و همکارانش، اتفاقات مثبتی رخ داده است. هرچند اتفاقات تنها خواسته جامعه فوتبال نیست و حداقل انتظار تلقی می شود، اما تحقق آن در این مدت نشان می دهد که فدراسیون فوتبال علیرغم افکار تلخ و هجمه های بی پایان به رسالت خود عمل می کند. فراموش نکنیم که آخرین اقدامات هر چند بخشی از الزامات بود، اما همان الزامات در دوره قبل توسط تیم های فوتبال و ملی حفظ شد. این به این معنا نیست که فدراسیون فوتبال عاری از اشتباه است یا عملکرد بی عیب و نقصی داشته است، بلکه برای میانگین گیری اتفاقات رخ داده، باید عینک بدبینی را کنار بگذارید و به همه اتفاقات منصفانه نگاه کنید. با این معیار شاید حتی مخالفان سینه چاک هم به این نتیجه برسند که اوضاع به اندازه آنها فاجعه بار نیست!

بازداشت اسکوچیچ

هدایت تیم ملی ایران به اسکوچیچ سپرده شد که با هدایت ویلموتس ضعیف ترین نتایج را در مقدماتی جام جهانی کسب کرد و کمترین امید به صعود را داشت. ویلموتس را می توان بزرگترین بازنده تاریخ ورزش ایران دانست و حالا فدراسیون فوتبال با چالشی عمیق روبروست که در نهایت پرداخت بزرگترین غرامت تاریخ ورزش ایران خواهد بود. اسکوچیچ پس از جدایی از ویلموتس انتخاب شد اما تیم جدید فدراسیون روی کار آمد تا اینکه تیم ملی از طریق کورونا با اسکوچیچ بازی نکرد و تردیدهای زیادی در انتخاب و ادامه همکاری با او وجود داشت. با این حال، فدراسیون فوتبال به دور از آشفتگی روحی به سرمربی کروات اعتماد کرد و نتیجه درخشان بود. تیم ملی به اسکوچیچ تغییر کرد و همین تیم که در مرحله مقدماتی اول در آستانه حذف از جام جهانی بود با 4 پیروزی متوالی به عنوان تیم اول گروه خود به مرحله بعد صعود کرد.

13 بازی از آخرین باخت تیم ملی فوتبال ایران می گذرد که تیم تحت هدایت مارک ویلموتس مقابل عراق شکست خورد و همین نتیجه باعث شد این مربی بلژیکی آخرین حضور خود را روی نیمکت ایران تجربه کند. از آن زمان اسکوچیچ هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشت و این مربی از 13 بازی که روی نیمکت تیم ملی نشسته 12 برد و 13 تساوی کسب کرده و ایران را بدون شکست باقی گذاشته است. به این ترتیب تیم ملی ایران هم اکنون هفتمین تیم بدون شکست جهان است و یکی از تیم هایی است که در سال 2021 شکست نخورده است.

رده بندی تیم ملی

عملکرد درخشان تیم ملی در مقدماتی جام جهانی نیز تاثیر خود را در رنکینگ جهانی نشان داد. فدراسیون جهانی فوتبال در پایان مهرماه رده بندی تیم های ملی در آبان ماه را اعلام کرد که بر اساس آن تیم ملی ایران با 1557.58 امتیاز یک پله صعود در رده بندی جهانی داشت و در رده بیست و یکم قرار گرفت. ایران همچنان در آسیا پیشتاز است و پس از آن ژاپن، کره جنوبی و استرالیا قرار دارند. تیم ملی ایران در ماه نوامبر دو بازی در مقدماتی جام جهانی 2022 قطر مقابل لبنان و سوریه انجام داد و در هر دو بازی پیروز شد. این عملکرد در رنکینگ جدید فیفا و صعود یک پله ای ایران موثر بود.

فوتبال زنان

توجه به عرصه فوتبال بانوان یکی از شعارهای اصلی تیم جدید فدراسیون بود و در این راستا به وعده های خود به طور کامل عمل کرد. تیم ملی فوتبال بانوان در دوره قبل نزدیک به دو سال تعطیل بود و اندی در قید حیات نبود و به همین دلیل تیم ملی بانوان ایران از جدول رده بندی حذف شد. تیم جدید فدراسیون با احیا و حمایت از تیم ملی فوتبال بانوان، پس از مدت ها نه تنها دختران ایرانی را در رده بندی قرار داد، بلکه با حمایت و حمایت اصولی این موسس به موفقیت بزرگی دست یافت. موفقیت در مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا برای بانوان و صعود برای اولین بار در مهمترین تورنمنت فوتبال این قاره به لطف حمایت های این تیم دستاورد بزرگی بود.

پروازهای تیم ملی

یکی دیگر از اقدامات مثبت فدراسیون فوتبال رفع بلاتکلیفی پروازهای همه رده های ملی است. در گذشته یکی از بزرگ ترین مشکلات تیم های ملی پروژه سفر به کشورهای مختلف بود که به دلیل مشکلات مالی فدراسیون معمولا شرکت های هواپیمایی از همکاری با فدراسیون فوتبال خودداری می کردند و به همین دلیل هر سفر تیم ملی در همه رده ها با هم برخورد می کرد. فدراسیون در دوره جدید خود با عقد قرارداد با یک شرکت هواپیمایی در قالب اسپانسری سعی کرده این مشکل کلیشه ای را برای همیشه حل کند. در مردادماه امسال، شرکت هواپیمایی زاگرس متعهد شد که تمامی پروازهای تیم ملی فوتبال ایران در آخرین مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قطر را فراهم کند. در حالی که هر سفر تیم ملی برای مسابقات بین المللی هزینه های میلیاردی دارد اما با این توافق عملا این هزینه ها حذف شده و تیم های ملی فوتبال از همه رده ها با پروازهای ویژه به کشورهای مختلف سفر می کنند.

قرارداد با Spire

امضای تفاهم نامه همکاری با کمپ اسپایر قطر یکی از اتفاقات مهم فدراسیون فوتبال در این مدت کوتاه بود که می توان گفت یکی از اتفاقات ماندگار تاریخ فوتبال ایران است. این تفاهم نامه شامل برگزاری مسابقات، برگزاری سمینارها، آموزش کادر فنی، تبادل تجربیات و فراهم کردن مکان ها و اردوهای آموزشی برای مسابقات و برنامه های آموزشی است. فدراسیون فوتبال قطر موافقت کرده است که اردوی مجهز میزبان اردوهای تیم های ملی مردان و زنان در رده های بزرگسالان و جوانان باشد و تیم ملی فوتسال نیز بتواند از این امکانات استفاده کند. از دیگر نکات مهم این تفاهم نامه امکان ایجاد کمپ اسپایر در تهران است که قطر برای کمک به فدراسیون فوتبال ایران در این راستا اتخاذ کرده است.

پونی با شستا

فدراسیون فوتبال که هنوز برنامه های اقتصادی خود را خیلی دقیق و منظم اجرا نکرده، در کمتر از یک سال توانسته یکی از پرونده های بزرگ را با هدایت عزیزی هادم حل و فصل کند. در حالی که ریاست قبلی دی ماه گذشته مدعی پرداخت بدهی دو میلیون یورویی به شستا بود، سرانجام این بدهی هنگفت با ریاست جدید در تیرماه امسال تسویه شد و یکی از خطرات جدی و بزرگ فدراسیون فوتبال برطرف شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید