ممنوعیت ثبت سفارش برای شرکت های تجاری، معرفی دولت تجارت خارجی؟

ممنوعیت ثبت سفارش برای شرکت های تجاری، معرفی دولت تجارت خارجی؟

طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش موسسات تجاری توسط سامانه جامع تجارت منتشر شده است. بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی سامانه جامع تجارت، وزارت حراست ثبت سفارش برای شرکت های تجاری را ممنوع کرده است.

اخیراً وزارت امنیت ثبت سفارش برای شرکت های تجاری را ممنوع کرده و آن را به شرکت های تولیدی – که برنامه تولید خود را برای 1403 اعلام کرده اند محدود کرده است. این اقدام باعث نگرانی شد.

توسط رویداد 24; در روزهای گذشته خبری مبنی بر توقف ثبت سفارش موسسات تجاری توسط سامانه مجتمع معاملات منتشر شد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی سامانه جامع تجارت، وزارت حراست ثبت سفارش برای شرکت های تجاری را ممنوع کرده است.

ثبت سفارش جدید فقط برای واحدهای تولیدی وزارت صنعت، معدن و تجارت که طرح تولید 1403 خود را در بازرگانی داخلی به ثبت رسانده و به تایید سازمان حراست استان و دفتر تخصصی رسیده باشند، امکان پذیر خواهد بود.

از طرفی اطلاعیه از سایت سامانه معاملات حذف شده است. این خبر عجیبی است که برخی آن را به جلوگیری از افزایش نرخ ارز تا انتخابات و برخی دیگر به بحران ذخایر خارجی نسبت می دهند.

در صورت تداوم این اقدام، شرکت های بازرگانی برای حفظ جایگاه خود مجبور به انجام فعالیت های مشترک با شرکت های تولیدی خواهند بود. شرکت های تولیدی که در مواردی مجاز به ثبت سفارش و دریافت ارز هستند.

این فرآیند شرکت‌های بازرگانی را از کارکرد اصلی خود خارج می‌کند و مسیر واردات به دست گروه‌هایی می‌افتد که ممکن است تجربه لازم از واردات صنعتی را نداشته باشند.

یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی تهران: مشکل اصلی کمبود ارز است

مهرداد عباد، یکی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره ممنوعیت ثبت سفارش از سامانه معاملات به رویداد 24 گفت: زمانی که منابع ارزی کاهش یافت و تحریم ها فشار بیشتری را وارد کرد، تلاش کردیم تا ایجاد تعادل بین بازار ارز وارداتی با تغییر رویه‌های ثبت سفارش. در سال های اخیر قوانین ثبت سفارش تغییر کرده و تغییراتی در مدل ثبت سفارش ایجاد شده است.

اخیرا سعی کرده اند از نظر ثبت سفارش به تولیدکنندگان اهمیت دهند، اما این یک اشتباه استراتژیک است. بسیاری از مواد اولیه ما توسط شرکت های بازرگانی تامین می شود و شرکت های تولیدی نمی توانند تاجر شوند. اساسا این اقدام به دلیل محدودیت ارزی است اما رانت ایجاد می کند.

وی افزود: در چند ماه اخیر ثبت سفارش به کندی انجام می شود و در نوبت تامین ارز مشکلاتی ایجاد شده است. وی در رابطه با اقدامات دولت بدون ابلاغ به اقتصاد می گوید: طبق قانون بهبود فضای کسب و کار باید از قبل ابلاغ شود. در اسفند 1402 آیین نامه اجرایی ابلاغی تدوین شد و مؤسسات موظفند هرگونه تغییر اقتصادی را از طریق سامانه معاملات جدول زمانی به شرکت ها اطلاع دهند. این قانون هنوز در بسیاری از وزارتخانه ها اجرا نمی شود. مثلاً به یکباره صادرات سیب زمینی را ممنوع کردند و شرکت های زیادی متضرر شدند.

یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی تهران با بیان تاثیر اقدامات دولت در خصوص ممنوعیت ثبت سفارش بر قیمت ها اظهار کرد: تغییرات ناگهانی باعث توقف فروش کالا می شود. کالا یک شبه نمی رسد و شش ماه طول می کشد و نباید سریع عمل کرد. اگر تجار وارد نکنند، مواد اولیه به شدت گران می شود و عده ای برای رانت وارد این بازار می شوند. اگر این تصمیم ادامه پیدا کند، قاچاق افزایش می یابد.

بسیاری از نمایندگی ها قطعات صنعتی و تخصصی وارد می کنند، اما تولید کننده توانایی واردات این قطعات را ندارد. شرکت‌های نفت و گاز به قطعات آمریکایی زیادی نیاز داشتند که شرکت‌های آمریکایی آن‌ها را نمی‌فروشند، و شرکت‌های تجاری این کار را کردند.

عباد درباره احتمال جلوگیری از ثبت دستور عدم افزایش ارز در زمان انتخابات گفت: انتخابات ریاست جمهوری ربطی به این موضوع ندارد. مشکل اصلی کمبود ارز است. ارز محدودی داریم که توسط وزارت حراست و بانک مرکزی تزریق می شود.

آنها سیستم جدیدی را برای صادرکنندگان کوچک ایجاد کردند تا ارزش های خود را در آنجا گران تر بفروشند. این می تواند به بازگشت ارز و افزایش مقدار آن کمک کند. مهمترین عامل کمبود ارز، مشکلات موجود در روابط خارجی است. دولت می گوید وقتی من اجازه می دهم می توانید کالا وارد کنید. در گذشته دولت کاری نداشت که مردم از کجا ارز می گرفتند و سیستم بدون انتقال ارز بود.

عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه» با این تصمیمات تنها اجاره بها اهمیت بیشتری پیدا می کند.
کامبیز میرکریمی، عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه در گفت و گو با «رویداد 24» درباره نتیجه ممانعت از ثبت سفارش شرکت های بازرگانی، گفت: این تصمیم عجیب است، درست است که هدف از کنترل نرخ ارز برای کنترل تقاضا است، اما نباید با این توجیهات، رانت را تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: با ادامه این دستور قیمت مواد اولیه افزایش می یابد. معلوم نیست چه زمانی متوقف می شود. صاحب کارت بازرگانی صاحب حق است; دارنده کارت واردکننده قطعات با تجربه است و نباید از آن غافل شد.

میرکریمی درباره شکل گیری رانت با ممنوعیت ثبت سفارش گفت: اگر یک شرکت بازرگانی که سازمانی دارد را از فعالیت منع کنید، برای حفظ خود به هر نحوی وارد می کند. در این میان کارت ویزیت واحدهای تولیدی ارزشمند می شود و رانتی برای واحدهای تولیدی شکل می گیرد. بخش تجاری در کشور را نمی توان به این راحتی رها کرد، این بخش نقش مهمی در کاهش هزینه و تامین ارز و کالا دارد.

مرتضی افکه، اقتصاددان: در زمان جنگ چنین اقدامی را به خاطر ندارم
مرتضی افکه، کارشناس اقتصادی درباره دستور توقف ثبت سفارش شرکت های تجاری به رویداد 24 گفت: کنترل ارز با این اقدامات جواب نمی دهد. این سفارش فقط باعث گران شدن آن می شود و سایر کالاها دچار شوک قیمتی می شوند. احتمال افزایش قاچاق و اختلال در بازار بیشتر است. این تصمیم غیرعادی است و مشخص نیست چرا این تصمیم را گرفته اند. اگر دولت درگیر بحران شدید ارزی باشد این کار را انجام می دهد.

کنترل بازار معمولاً از طریق گمرک انجام می شود، اما ممنوعیت شرکت های تجاری در زمان جنگ موجه است. این تصمیم ممکن است بر قیمت ارز تاثیر منفی بگذارد. تا الان حتی در زمان جنگ هم یادم نمی آید چنین کاری کرده باشند. فقط برخی کالاها برای کنترل میزان ارز محدود شدند، اما ممنوعیت شرکت های بازرگانی اقدامی بی سابقه و عجیب است.

افکه در خصوص باز نشدن ثبت سفارش و افزایش قیمت سایر کالاهای شرکت های بازرگانی گفت: ابتدا ارز خود را تضمین کنند سپس به سمت افتتاح بازار بروند. این تصمیم تاثیر منفی بر آگاهی عمومی دارد و نشان می دهد که دولت مشکل ارزی جدی دارد.

این در حالی بود که دولت مدعی بود بالاترین درآمد ارزی از سال‌های تحریم را دارد. دولت باید برای رویدادهای آتی در کشور از جمله انتخابات آمریکا و تحریم‌ها آماده باشد، اما راه آن محدود کردن شرکت‌های تجاری نیست.