ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری خزری را تمدید کردند


ساعت: 10:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904343

مدیرکل دفتر احیا و حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان ایران گفت: بر اساس توافق 5 کشور حاشیه دریای خزر در کنوانسیون منابع آب دریای خزر، ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری تصویب شده و امسال یازدهمین سال است. از ممنوعیت.ادامه دادن

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، ناصر کرمی راد مدیرکل دفتر احیاء و حفاظت ذخایر ژنتیکی آبزیان کشور در حاشیه نشست تخصصی پرورش دهندگان ماهیان خاویاری کشور که در بندر انزلی برگزار شد، گفت: بر اساس توافق نامه 5 کشور حاشیه دریای خزر در کنوانسیون منابع آبی دریای خزر، ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری تصویب شده است و امسال یازدهمین سال آن است و طبق توافق، این ممنوعیت یک سال دیگر ادامه خواهد داشت. .

وی با اشاره به اینکه ایران سابقه طولانی در احیای ذخایر ماهیان خاویاری دارد که به صد سال هم می رسد، افزود: ایران یکی از کشورهای پیشرو در زمینه احیای ذخایر ماهیان خاویاری است که می خواهیم در کنار ممنوعیت صید تجاری، ذخیره سازی مجدد آن را توسعه دهیم.

مدیرکل دفتر احیاء و حفاظت ذخایر ژنتیکی آبزیان ایران با بیان اینکه صید ماهی در دریای خزر در حال انجام است، تصریح کرد: در حال حاضر صید ماهی در دریای خزر در حال انجام است. اما هر چه صید می شود برای تولید و تکثیر به مراکز ذخیره سازی تحویل می شود، وی گفت: چهار مرکز ذخیره سازی ماهیان خاویاری در سه استان شمالی کشور، دو مرکز راهبردی ذخیره سازی ماهی در استان گیلان، یک مرکز در مازندران و یک مرکز نیز داریم. در گلستان که ماهیان خاویاری مولد صید شده از دریا را تکثیر و رها می کند.

کرمی راد با اشاره به اینکه برند خاویار ایران یکی از بهترین برندهاست، تاکید کرد: با توجه به کاهش شدید گونه های ماهیان خاویاری که در آستانه انقراض هستند، حدود 2 تا 3 میلیون قطعه پر وزن را تکثیر و در دریا رها می کنیم. .

مدیرکل دفتر احیا و حفاظت ذخایر ژنتیکی آبزیان ایران با بیان اینکه در تجارت ماهیان خاویاری مقام اول را داریم و چین پشت سر ماست، گفت: در کل تجارت ماهیان خاویاری رتبه چهاردهم را داریم و در سال گذشته 16 تن خاویار پرورشی تولید شده است. در کشور که حدود 5.5 تن آن صادر و حدود 11 تن در بازار داخلی مصرف شد.

دیدگاهتان را بنویسید