جایگزینی پرورش ماهی تیلاپیا و ماهیان خاویاری برای توسعه صنعت آبزی پروری


ساعت: 09:50
تاریخ انتشار: 1401/01/02
کد خبر: 1816981

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد؛

جواد شریفی پرورش ماهی از گونه های سازگار با شرایط کم بارندگی را اهمیت داد و گفت: تیلاپیا یکی از ماهیان گرم آبی است که انقباض، تکثیر و تولید بالایی دارد و در برابر شوری و دماهای بالا مقاوم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد شریفی، مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز به عصرتراک گفت: با توجه به رشد جمعیت، تقاضای روزافزون برای ماهی و در عین حال کاهش بارندگی در کشور چاره ای جز صید وجود ندارد. مجهز به نظارت تصویری باشید. سیستم.

اما شریفی گفت: برای نگهداری ماهی در این سامانه باید بچه ماهی اصلاح شده و سریع الرشد تهیه و غذای ماهی با حداقل آلودگی و حداکثر ویژگی رشد تهیه شود.

وی بیان کرد: مرکز تحقیقات شیلات کشور باید تحقیقات تولید و تکثیر تخم های جوان برای کشاورزی را آغاز کند تا وابستگی به واردات تخم مرغ جوان در کشور کاهش یابد و بتواند مزارع پرورش آبزیان را با سیستم نظارت تصویری راه اندازی کند.

این مسئول گفت: با توجه به اینکه اجرای این برنامه زمان زیادی می برد، هم اکنون می توان با هدایت و تشویق آبزیان به تکمیل و به روز رسانی مکانیزاسیون مزارع خود اقدام کرد.

وی افزود: آبزی پروری در این شرایط کم بارش در حال حاضر چاره ای جز اقدام ندارد.

همچنین مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خواستار توجه به توزیع یارانه خوراک ماهیان آبزی پروری به منظور کاهش هزینه های تولید شد که این موضوع در وزارت جهاد کشاورزی منعکس شد.

وی در عین حال بر پرورش ماهی از گونه های دیگر که سازگاری بهتری با شرایط کم بارش دارند، تاکید کرد و گفت: ماهی تیلاپیا یکی از ماهیان گرم آبی با تراکم بالا، تکثیر و تولید بالا و همچنین شوری و دما است. . قسمت بالایی نیز بادوام است.

شریفی افزود: این ماهی به حداقل تعویض آب نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این گونه ماهی در مزارع پرورش آبزیان استان های خراسان رضوی، سمنان و قم پرورش داده می شود که در خراسان شمالی اداره کل محیط زیست استان با آن مخالفت کرد.

این مسئول گفت: با توجه به اینکه این ماهی مهاجم و رقیب سایر ماهیان است، این اداره کل با تکثیر و پرورش آن مخالف است.

وی گفت: با این حال پیگیری ها برای ترغیب اداره کل برای نگهداری آن در شهرستان های غیر رودخانه ای گرمه، جاجرم، اسفراین و فاروج در حال انجام است تا در نهایت این ماهی برای ذخیره آب در دریاچه ها صید شود. “شهر تغذیه می کند.

همچنین مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر لزوم پرورش ماهیان خاویاری که از گونه های گرمابی در استان خراسان شمالی است، تاکید کرد.

وی با بیان اینکه این ماهی در شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی پرورش می یابد، گفت: در خراسان شمالی نیز در شهرستان های گرمه، جاجرم، اسفراین و مانه و سملگان قابل پرورش است که قابلیت پرورش این ماهی را دارند. که مقرون به صرفه است اقتصاد بسیار بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای رشد نیازی به تامین آب زیاد نیست.

شریفی افزود: باید پرورش این گونه را در روستاها تشویق کرد تا در این شرایط کم بارندگی شرایط فعلی صنعت آبزی پروری حفظ شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید