حمایت از محصولات کشاورزی زمینه افزایش امنیت غذایی کشور را فراهم می کند/ راهکارهایی برای بهبود صنعت آبزی پروری


ساعت: 10:50
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880114

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی در گفتگو با دانا;

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهی سردابی با اشاره به مشکلات موجود در این صنعت گفت: واقعی شدن قیمت محصولات کشاورزی همراه با حمایت دولت از صنایع تولیدی در راستای حفظ امنیت غذایی، موجب رونق تولید و احیا می شود. صنعت آبزی پروری

آرش نبی زاده مدیرعامل اتحادیه تعاونی شیلات سردابی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا; وی در خصوص آخرین وضعیت این صنعت با توجه به تاثیرات اصلاح اقتصادی بر پایداری تولید، گفت: با توجه به ارتقای یارانه ها و شوک ناشی از افزایش هزینه کل تولید و قیمت نهایی کالاها، 7 سال طول می کشد. تا 8 ماه برای بازگرداندن آرامش به صنعت و بازار آبزی پروری.

افزایش هزینه های جاری در صنایع آبزی پروری

وی افزود: در شرایط فعلی تولیدکنندگان برای خرید ۱۰۰ هزار ماهی کوچک بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان نیاز دارند. بنابراین ثبات و تداوم تولید مستلزم حمایت شرکت سازنده است تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

نبی زاده تصریح کرد: به دلیل مشکلاتی که در روند مبادلات ترجیحی به وجود آمد و مشکلاتی که برای اقتصاد و بازار ماهی ایجاد کرد، تولیدکنندگان زیرزمینی بارها خواستار حذف ارز و واقعی شدن قیمت ها شدند، اما مشکل وجود داشت. این است که این اصلاحات نباید از جیب سازنده کسر شود. و سر سفره مردم می رود، بلکه دولت باید از تولیدکننده حمایت کند و از محل مابه التفاوت ارز به مردم یارانه بدهد تا صنعت تولید آب با مشکل مواجه نشود.

مدیرعامل اتحادیه ماهی سردابی با اشاره به اینکه بی توجهی به تولید تاثیر بدی بر اقتصاد و امنیت غذایی دارد، گفت: قبل از اینکه بازار به تعادل و آرامش برسد و قیمت ها در بازار جا بیفتد زمان می برد، اما اگر تولیدکننده در این مدت چرخه تولید را ترک می کند، سپس امکان راه اندازی مجدد مزارع وجود ندارد.

با تداوم کاهش تولید مرغ و ماهی، امنیت غذایی کشور به خطر خواهد افتاد

وی ادامه داد: امسال نیز مانند دام و طیور، دولت باید به صورت انحصاری از ماهی قزل آلا حمایت کند تا با جمع آوری 7 تا 10 هزار تن مازاد تولید، ضمن مصون ماندن تولیدکنندگان از ورشکستگی، به پایداری تولید نیز کمک کند. . با ادامه روند فعلی و کاهش تولید گوشت مرغ و ماهی، هیچ کشوری قادر به تامین این میزان کمبود غذایی برای کشورمان نخواهد بود.

نبی زاده با بیان اینکه ارتقای یارانه ها بر بهره وری تولید اثرگذار است، افزود: امسال افزایش قیمت مواد اولیه از یک سو و خشکسالی و کم آبی از سوی دیگر بر تولید تأثیر می گذارد، ضمن اینکه دولت باید به موارد لازم توجه کند. از این فرآیند حمایت کرده و امکانات کافی را در اختیار آنها قرار دهد تا به تولید کمک نکند.

افزایش خرید تضمینی و صادرات در شرایط فعلی به پایداری بخش آبزی پروری کمک خواهد کرد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهی سردابی صادرات را تنها راه نجات تولیدکنندگان اعلام کرد و گفت: با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، صادرات به دلیل کاهش تقاضا از سوی روسیه محدود شده و تنها راه نجات است. تولیدکنندگان در شرایط فعلی و افزایش هزینه ها حفظ این صنعت است.این یک صادرات است.

وی در پایان با اشاره به مشکلات ناشی از قطعی برق و استفاده از برق جایگزین و هزینه تمام شده این فرآیند در تولید، گفت: با وجود همه این مشکلات با حمایت از تولید و تحقق قیمت ها امکان پذیر می شود. برای تبدیل شدن به این صنعت به یکی از پایه های امنیت غذایی کشور در چرخه تولید باید به روند اولیه خود بازگردد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید