وداع با فوک های خزری در سواحل ایران / ماجرای مرگ دسته جمعی فوک های خزری چیست؟!


ساعت: 09:47
تاریخ انتشار: 26.08.1401
کد خبر: 1911526

مدت هاست که مرگ فک خزری دانشمندان و دوستداران محیط زیست را نگران کرده است چرا که این گونه در آستانه انقراض است و به نظر می رسد مسئولان باید تمرکز بیشتری روی انقراض داشته باشند.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ مرکز مطالعات و احیا فک خزری پیام مرگ دسته جمعی این نوع جانور دریایی بدست آمد و سپس کارشناسان از محل بازدید کردند. فک های مرده در ساحل بین روستای بوتینو و فورت شوچنکو پیدا شد. تا 17 نوامبر، در مجموع 101 فک مرده پیدا شد. در ادامه آمده است که متاسفانه216 لاشه فک خزری از ابتدای امسال تاکنون در سواحل دریای خزر کشف شده است. کارشناسان نمی توانند دلیل روشنی برای ناپدید شدن این حیوانات نادر ارائه دهند.

فوک خزری به عنوان تنها پستاندار گوشتخوار دریای خزر، یکی از مهم ترین گونه های جانوری در جهان به شمار می رود که جمعیت آن در سال های اخیر به شدت در معرض تهدید قرار گرفته است، بنابراین می توان گفت که فوک خزری در فهرست قرمز قرار دارد. کتاب قزاقستان به عنوان حیوانات در نوامبر 2020 در معرض خطر انقراض قرار گرفت.

وضعیت فک خزری در کشورهای میزبان هر روز و اخیرا بدتر می شود موسسه مطالعات محیطی آسیای مرکزی گزارش داد که بیش از 130 فک مرده در سواحل دریای خزر در منطقه مانگیستاو قزاقستان پیدا شد..


فک های خزری در خطر انقراض

در پی تلفات اخیر باس خزر در قزاقستان، محمد طالبی متین، مدیرکل دفتر اکوسیستم ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست وی در مصاحبه ای اظهار داشت: فک خزری از سال 1366 در فهرست گونه ها قرار گرفته است در معرض خطر انقراض این تلفات بزرگ بی سابقه بوده و در سال های اخیر نیز شاهد مرگ دسته جمعی فک ها در دریای خزر بوده ایم..

به گفته مدیرکل دفتر اکوسیستم ها و سواحل سازمان حفاظت محیط زیست؛ در مورد فوتی های اخیر در قزاقستان به محض اطلاع از موضوع با آن کشور مکاتبه کردیم و از آنها خواسته شد تا علت مرگ را اعلام کنند..

طالبی متین درباره تهدیدات اصلی فک خزری گفت: مانورهای نظامی تاثیر زیادی در مرگ و میر فک ها دارد. از دیگر تهدیداتی که بقای فک خزری را به چالش کشیده است می توان به کاهش منابع غذایی، شکار توسط انسان، تغییرات آب و هوا، گرم شدن کره زمین و انواع بیماری های انگلی و ویروسی اشاره کرد..

مدیرکل دفتر اکوسیستم ها و سواحل سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این مطلب گفت: فک خزری در تمام نقاط دریای خزر یافت می شود، وی بیان کرد: شاهین برای تولید مثل به مناطق یخ زده دریای خزر می رود اما در فصول دیگر به هر 5 کشور حاشیه دریای خزر سفر می کند، بنابراین هر 5 کشور باید داشته باشند. طرحی در ذهن برای حفاظت و دفاع از این گونه.

طالبی متین بیشترین تلفات شاهین در ایران را گرفتار شدن در تورهای ماهیگیری عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه هر 5 کشور حاشیه خزر میزبان شاهین هستند، حفاظت از یک کشور به تنهایی جوابگو نیست و طرح شکست خورده تلقی می شود، بنابراین هر پنج کشور باید. کشور باید در این زمینه کمک و همکاری نزدیک داشته باشد.

ناپدید شدن فک خزری در 10 سال آینده دور از دسترس نیست


مدیر مرکز تحقیقات و درمان فک هلند وی در سفر به ایران هشدار داد: اگر وضعیت به همین منوال پیش برود و کشورهای همسایه خزر نتوانند سازوکار مناسب و همکاری منطقه‌ای برای نجات فک‌ها به دست آورند، دور از انتظار نیست که همین جمعیت باقی‌مانده نیز در داخل کشور بمیرند. 10 ساله.» آینده به طور کامل نابود خواهد شد.

واقعیت این است که این گونه در معرض خطر انقراض است و ناپدید شدن آن می تواند چرخه محیط زیست دریایی جنوب کشور را به شدت پیچیده کند و به نظر می رسد مسئولان باید بیشتر روی 70 هزار فوک خزری باقی مانده تمرکز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید