برکناری دسته جمعی برخی مسئولان بیمه ایران/ لغو معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد حیاط خلوت بیمه ایران را می بندد؟

برکناری دسته جمعی برخی مسئولان بیمه ایران/ لغو معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد حیاط خلوت بیمه ایران را می بندد؟

روز جدید معافیت مالیاتی مناطق آزاد در لایحه 1401 لغو شده است و درج این بند در بودجه باعث شده است که بسیاری از شرکت های مناطق آزاد بدون مناطق آزاد مالیاتی در بهشت ​​باشند. این موج به شرکت های بیمه هم رسیده است و اخبار رویداد۲۴ حاکی از آن است که بیمه ایران به دنبال تعطیلی شرکت بیمه ایران در مناطق آزاد است. این به معنای برکناری حداقل ده ها کارمند و ادغام شرکت ها است.

دولت سیزدهم در اولین سند مالی خود دو پیشنهاد برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارائه کرد که تصویب آن موجب تاخیر در کسب و کار بسیاری از شرکت هایی شد که با شرایط معافیت مالیاتی به مناطق آزاد مهاجرت کرده اند. بر اساس لایحه بودجه سال 1401، مناطق آزاد تجاری و صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول مالیات بر ارزش افزوده (VET) خواهند شد. همچنین از سال 1401 دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسط یک شخص حقوقی مستقل و بر اساس ضوابط و مقررات زیر نظر رئیس جمهور اداره می شود. در حال حاضر این دبیرخانه تحت قانون برنامه ششم توسعه وزارت اقتصاد و دارایی است و دبیرخانه آن توسط وزیر اقتصاد صادر می شود.

همین تغییرات در متن لایحه بودجه باعث شده بسیاری از شرکت های حاضر در مناطق آزاد حضور داشته باشند. شرکت های زیادی در سرزمین اصلی در دهه های اخیر به دلیل معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد، شرکت هایی را در این مناطق راه اندازی کرده اند تا از زیر چتر مالیاتی خارج شوند. شرکت بیمه معین ایران یکی از این شرکت هاست. سهامدار اصلی این شرکت بیمه ایران است و اکنون پیگیری های رویداد۲۴ نشان می دهد که پس از معافیت مالیاتی برخی از بیمه ایران در مناطق آزاد، بیمه ایران به دنبال تعطیلی این شرکت بیمه است و تمامی کارکنان آن در آستانه تعطیلی قرار دارند. اخراج.

ماجرا به سال 1363 برمی گردد. طبق قانون آن زمان، بیمه گران دولتی اجازه کار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را نداشتند، اما فعالیت اقتصادی در این مناطق در نبود مالیات به قدری جذاب بود که شرکت های دولتی نمی توانستند محدودیتی ایجاد کنند. آی تی. به همین دلیل بیمه ایران شرکتی به نام ایران معین در مناطق آزاد راه اندازی کرده و حدود 95 درصد از سهام این شرکت را به نام خود در اختیار دارد.

شرکت بیمه معین ایران در طول این دوازده سال تقریباً در تمامی مناطق آزاد و ویژه از جزیره کیش تا خرمشهر و بندر انزلی شعبه های خود را گسترش داده و شعبه ایجاد کرده است. بیمه ایران در تمام این سال ها همواره در مانورهای تبلیغاتی خود از سودآوری یک ایران خاص صحبت کرده است و البته نگاهی به حساب های مالی این شرکت نیز نشان می دهد که سود خوبی برای سهامدارش، بیمه ایران، کسب کرده است. بنابراین سود شرکت در سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 30 درصد افزایش یافت و در پایان سال 98 شرکت 281 میلیارد تن سود شناسایی کرد. در سال 1999، سود شرکت بالغ بر 371 میلیارد تن بود. بر این اساس سال 99 برای شرکت معین ایران بهترین سال بود.

اما جالب اینجاست که با عزم دولت برای لغو معافیت مالیاتی در مناطق آزاد، لیست بیمه ایران برگشت داده شده است. شرکت معین ایران که قبل از بیمه ایران شرکتی سودآور بود ناگهان تبدیل به شرکتی شد که سیدمجید بختیاری رئیس بیمه ایران اعلام ضرر کرد!

این در حالی است که برخی مقامات ایرانی معتقدند بیمه ایران از تصمیم دولت برای رفع معافیت مالیاتی در مناطق آزاد مطلع بوده است. یکی از مسئولان معین ایران در گفت و گو با رویداد۲۴ توضیح داد: نکته مهم این است که معین ایران هم اکنون به آن متکی است و با این حمایت بیمه ایران هم اکنون می تواند برای تعطیلی معین در مناطق اقدام کند. رایگان. آنها به ایران خاصی تکیه کردند، یعنی دیگر نمی تواند در مناطق شعبه داشته باشد و باید به عنوان یک دفتر در تهران کار کند.»

به گفته مسئولان ایران معین، بیمه ایران همچنان توان کار در مناطق آزاد را ندارد که سال ها فعالیت معین ایران از آن حمایت شده است. به همین دلیل خود بیمه ایران از قبل می خواهد وارد مناطق آزاد شود و با این اقدام باید تمام شعب خاص ایران تعطیل شوند.

اخبار رویداد۲۴ حاکی از آن است که داریوش محمدی، مدیر بیمه معین در ایران به کارکنان وعده داده است که کارکنان معین ایران برای اولین سال از آغاز به کار بیمه ایران در سمت خود باقی خواهند ماند و برای تمدید قرارداد تلاش خواهد شد. اما همه این وعده ها شفاهی است و ضمانت کتبی ندارد. به همین دلیل نیروهای معین ایران در حوزه‌های مختلف معترض هستند و حتی یک منبع آگاه اعلام می‌کند که در شعب آبادان و خرمشهر که اخیراً مدیران معین ایران به آنجا مراجعه کرده‌اند، کارکنان این شرکت اعلام کرده‌اند در صورت تعطیلی و اخراج، امکان تبدیل شدن به آن وجود دارد. یک مشکل قبیله ای

یکی از مسئولان معین ایران با اشاره به ارائه بیمه ایران گفت: سوال ما این است که چگونه بیمه ایران که ماه ها قبل از تصمیم دولت در بودجه ابلاغ شده بود، سعی کرد به بیمه معین تکیه کند و تصمیم گرفت بیمه ایران را اتکایی کند. اگر مناطق آزاد را بگیرند چطور فکر نمی کردند که سرنوشت نیروی کار ایران مشخص شود؟ معین بیش از 150 کارمند دارد که همگی قراردادی بوده اند و اکنون تهدید به اخراج می شوند.

وی با اشاره به وعده های داده شده به برخی مقامات ایرانی گفت: به ما گفته اند با بسته شدن ایران به ایران صبا، زیرمجموعه بیمه ایران منتقل می شویم. اما مشکل اینجاست که این شرکت هتلی است، چه ربطی به بیمه دارد؟ ضمن اینکه حقوق و دستمزدها در شرایط جدید اصلا برای ما معلوم نیست. در واقع مدیرعامل با ابهام به ما گفت که خودمان بیرون برویم. داریوش محمدی، قائم مقام مدیرعامل ایران به مجید بختیاری، مدیرعامل بیمه ایران پیشنهاد کرد که در اولین سال راه اندازی بیمه ایران در مناطق آزاد خود بمانیم. هر چند بیمه ایران هنوز به تصویب نرسیده و حتی این گفتگو هم طبق وعده است، اما ما هم اعتراض داریم. این یعنی ماندن و کار کردن یک سال سخت، ادغام و سپس اخراج. آیا بهتر است بیمه ایران نیروی کار را نیز در ملاحظات خود قرار دهد و پس از این تصمیمات، سرنوشت برخی پرسنل ایرانی را مشخص کند؟

اگرچه این تنها یک نمونه از تغییرات شرکتی در مناطق آزاد است، اما با توجه به رشد شرکت هایی در مناطق آزاد که تنها با توجیه اقتصادی معافیت مالیاتی به این مناطق می روند، به نظر می رسد شاهد تعطیلی بسیاری از شرکت ها در این مناطق باشیم. شرکت هایی که دیگر نمی توانند معافیت های مالیاتی خود را لغو کنند باید در این مناطق بمانند. اما در این میان تنها کسانی که از سرنوشتشان خبری در دست نیست، نیروی کار آن شرکت هایی است که در شرایط سخت اقتصادی کنونی در خطر اخراج و بیکاری قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید