رزمایش نظامی ایران، چین و روسیه در حیاط خلوت آمریکا

رزمایش نظامی ایران، چین و روسیه در حیاط خلوت آمریکا

روز جدید : این اولین بار در تاریخ است که یگان های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در چند ده کیلومتری آب های آمریکا در نیمکره غربی در رزمایش نظامی شرکت می کنند.

برای اولین بار در تاریخ، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ماه آینده در رزمایش مشترک با چین، روسیه و 10 کشور دیگر در آب های نیمکره غربی و در حیاط خلوت آمریکا شرکت خواهد کرد.

بر اساس گزارش اندیشکده مرکز جامعه آزاد و امن، در اواسط ماه آینده (اوت) آب های ونزوئلا میزبان رزمایش نظامی نیروی دریایی چندین کشور از جمله ایران، روسیه و چین خواهد بود.

به گزارش وب سایت واشنگتن فری بیکن، اندیشکده «مرکز جامعه آزاد و امن» در گزارش خود تاکید کرد: این بازی های جنگی که به «مسابقه تک تیراندازان مرزی» معروف است، نشان می دهد که دشمنان آمریکا از سراسر جهان در حال جمع شدن و «آماده شدن» هستند. با صدای بلند اعلام کند که منطقه آماده پذیرش قدرت چندقطبی است.”

ارتش روسیه نیز برای اولین بار آماده می شود تا یگان های دریایی خود را به این رزمایش مشترک اعزام کند. این در حالی است که در 5 ماه گذشته روسیه در حال جنگ اوکراین با غرب بوده است.

این اولین بار در تاریخ است که نیروهای روسیه، ایران و چین چنین رزمایشی را در چند ده کیلومتری مرزهای آبی آمریکا و در حیاط خلوت این کشور انجام می دهند.

همچنین این اولین بار در تاریخ است که یگان‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در چند ده کیلومتری آب‌های آمریکا در نیمکره غربی در یک رزمایش نظامی شرکت می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا در طول تاریخ آمریکای لاتین و دریای کارائیب را حیاط خلوت خود می داند و نسبت به حضور نظامی دیگر کشورها در آن منطقه حساسیت فوق العاده ای دارد.

در سال 1962، در طول جنگ سرد، ایالات متحده در آستانه یک جنگ هسته ای ویرانگر بر سر استقرار سامانه های موشکی شوروی سابق در کوبا قرار گرفت و به مسکو اولتیماتوم برای حمله هسته ای داد.

بر اساس گزارش واشنگتن فری بیکن، این رزمایش رقبای آمریکا در نیمکره غربی یکی از بارزترین نشانه های تلاش ائتلاف دولت های ضد آمریکایی در آمریکای لاتین برای تقویت روابط خود با روسیه، چین و ایران است.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا اخیرا سفری رسمی به خاورمیانه داشت و طی آن یک توافقنامه راهبردی 20 ساله با ایران امضا کرد که زمینه را برای همکاری اقتصادی و نفتی بین دو کشور تحت تحریم های آمریکا فراهم می کند.

ایران در سال های اخیر قراردادهای راهبردی 20 ساله را با چین و روسیه نیز امضا کرده است.

کشورهای آمریکای لاتین نیز با روسیه معاهدات نظامی امضا می کنند.

«جوزف هومر» تحلیلگر امنیت ملی آمریکا در این باره اظهار داشت: «با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب، خطر تضعیف مشروعیت اخلاقی دموکراسی های آمریکای لاتین را تهدید می کنیم. “

همچنین نشانه هایی وجود دارد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حال افزایش حضور خود در آمریکای لاتین است.

همزمان با تقویت روابط نظامی و اقتصادی ایران و ونزوئلا، دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه، قرارداد نظامی با روسیه را تمدید کرد که به سربازان، هواپیماها و کشتی‌های روسیه اجازه می‌دهد در مرزهای آن کشور گشت‌زنی کنند و نظامی مشترک انجام دهند. این توافقنامه نظامی در اوج جنگ روسیه با اوکراین امضا شد و نشان می‌دهد که حضور در آمریکای لاتین همچنان در اولویت مسکو است.

چین نیز در سال‌های اخیر در منطقه فعال بوده است، اگرچه تلاش‌های پکن تاکنون مورد توجه رسانه‌ای قرار نگرفته است.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در سفر ماه گذشته خود به آمریکای لاتین چندین توافقنامه اقتصادی با اروگوئه، نیکاراگوئه و اکوادور امضا کرد.

دولت چین در حال گسترش طرح کمربند و جاده خود به آمریکای لاتین است و به دنبال شرکای جدید در منطقه مانند آرژانتین است.

آرژانتین علاوه بر مشارکت در این پروژه اخیراً برای عضویت در اتحادیه «بریکس» که نزدیک به نیمی از جمعیت جهان (چین، هند، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی) را شامل می شود، همراه با ایران درخواست داده است.

چین، همراه با روسیه، در حال دلارزدایی از اقتصاد جهان است و اخیراً با یک بانک سوئیسی قراردادی امضا کرده است که همراه با اندونزی، مالزی، هنگ کنگ، سنگاپور و شیلی، یک بانک خارجی مبتنی بر ارز را تشکیل خواهند داد. ذخیره ارزی یوان» برای مقابله با دلار آمریکا.

دیدگاهتان را بنویسید