این بار «دروازه اوقاف»؛ حیاط خلوت فساد

این بار «دروازه اوقاف»؛  حیاط خلوت فساد

یکی از فعالان رسانه ای که پیش از این با افشای ماجرای سیسمونی عروس رئیس شورای اسلامی شهرت پیدا کرده بود و حتی حکم قضایی را نیز به دست آورده بود، اخیرا ماجرای استخدام یکی از بزرگترین و بزرگ ترین و… به قول خودشان بیشترین کمک های تجملی چند صد هکتاری در استان قزوین برای صید یک میلیون تومان گرفته است! اسناد منتشر شده نشان می دهد که این بار داماد خانواده یکی از مقامات ارشد دولتی در میان است.

وحید اشتری روز یکشنبه در توییتر خود از واگذاری 150 هکتار کمک به حسینیه امینی ها و یک دامداری هزار برابری به مدت سه سال به مونا چایچیان خبر داد. در بررسی های وی مشخص شد که فرد مورد نظر، عروس مهدی همیشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بوده و در کمال تعجب، آدرس منزل همیشی بدون نگرانی از سوی مراجع نظارتی به وضوح در قراردادها درج شده است. بدن.

این سری از توییت ها که شامل اسناد، اپلیکیشن ها و توضیحات مفصل بود، خیلی زود بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی و رسانه ها پیدا کرد. در حالی که بسیاری از اخبار از این دست طی یکی دو دهه گذشته قدردانی کرده اند و از برخورد با عاملان آن ابراز ناامیدی کرده اند، برخی نیز آن را فرصتی برای برخورد با حیاط خلوت نهادها و سازمان هایی دانسته اند که بدون نظارت و بررسی، قرارداد و سود می برند. بدون ترس از افکار عمومی معامله می کند.

البته پس از این توئیت و حواشی گسترده آن، اگرچه سازمان اوقاف روز گذشته با انتشار بیانیه ای در این باره سعی کرد توضیحاتی ارائه کند، اما این توضیحات به گفته بسیاری روشنگر موضوع نبود.

این سازمان ضمن تصویب این واگذاری اعلام کرد: «اهدای مذکور نوعی وقف «غیر انتفاعی» است که دارای مدیریت ویژه بوده و قرارداد مذکور بدون دخالت رئیس سازمان به تأیید مدیریت وقف رسیده است. “

در ادامه این بیانیه با اشاره به توییت اشتری آمده است: «اکنون مشخص نیست چرا این فعال رسانه ای واگذاری حق ازدواج دو نفر را که در جامعه مرسوم است مانند حق سرقفلی به سازمان اوقاف نسبت داده است. و کافی است نظر کارشناسی فهیم موارد منتشر شده وی را با سندی که ارائه کرده است مقایسه کند تا صحت نظارت سازمان بر قراردادها را درک کرده و متوجه شود که مسئول محترم سازمان بدون دلیل مورد حمله قرار گرفته است زیرا مسئول سازمان در آنجا وجود ندارد. او هیچ ارتباط و دخالتی در این قرارداد ندارد و هنوز با مدیریت اهدایی ملاقاتی نداشته است.

همچنین در این بیانیه سازمان اوقاف و امور خیریه وحید اشتری را تهدید به شکایت کرد و نوشت: حق شکایت این سازمان از این فعال مجازی محفوظ است و اقدام خواهد شد.

این توضیح که از نظر بسیاری بهانه ای بدتر از گناه بود، این سوال را در میان برخی از فعالان فضای مجازی ایجاد کرد که چرا متولیان موقوفه «بی صاحب»، مجموعه ای به این حجم و ظرفیت را به یک شخصی که اتفاقاً با فردی که چند ماه پس از انعقاد این قرارداد به ریاست سازمان اوقاف رسید و در آن زمان نیز نفوذ قابل توجهی در این سازمان داشت، چنین رابطه نزدیکی دارد؟ این در حالی است که اجاره بهای املاک و زمین در استان و شهرستان قزوین بسیار بیشتر از این عدد است و عدد ذکر شده در این قرارداد در واقع عددی برابر با صفر است، بنابراین قسمت مربوط به مبلغ در قرارداد نمی باشد. خالی است.

حتی کمتر از یک میلیون تومان!

در حالی که برخی از حامیان سازمانی و توئیتری اوقاف سعی در پنهان کردن ماجرای افشا شده داشتند و اجاره این ملک را با این مبلغ ناچیز ممکن نمی دانستند، ابوالفضل امینی ها روز دوشنبه 29 خرداد در گفت و گو با ایلنا از اجاره زمین خبر داد. به این کمک به عروس رئیس جمهور سازمان اهدا تایید کرد.

وارث خانواده امینی ضمن تایید صحت اجاره چند صد هکتاری وقف در استان قزوین به عروس خجت‌الاسلام قمیشی، گفت: در خبرها آمده است که این زمین‌ها به خانم چایچیان واگذار شده است. اجاره یک میلیون تومانی در حالی که اجاره ماهیانه حدود 900 هزار تومان در ماه است.

وحید اشتری در توئیتر خود از واگذاری یک وقف 150 هکتاری حسینیه امینی ها و یک دامداری به ارزش یک میلیون تومان به مونا چایچیان، عروس مهدی همیشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خبر داد.

فرزند خادم حسینیه خانه تاریخی امینی ها کل ماجرای اجاره این زمین ها را مربوط به دوران قبل از ما عنوان کرد و افزود: این اتفاق تازه ای نیست، حداقل 4 تا 5 سال است که می گذرد. و این خانم همچنان به عنوان مستاجر اعطایی قرارداد دارد. “.

آنها به ما فشار آوردند که صدایی در نیاوریم.

امینیخا ادامه داد: وقتی سر کار آمدم دیدم این خانم مستأجر ماست اما به ما فشار آوردند که خبری از او نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: روش اهدای اجاره به این صورت است که مستاجران سالی یک بار اجاره بها را پرداخت می کنند و در صورت پرداخت، قرارداد آنها از 3 سال به 3 سال افزایش می یابد. وقتی وارد کار شدیم، دیدیم آنها در بین صدها مستأجر ما هستند و هنوز به کسی نگفته بودیم.»

متولی خانه حسینیه فرزند امینیها افزود: به نظر می رسد اجاره نامه در دست افراد زیادی از جمله هیات اوقاف، متولی قبلی و موقوفه تاکستان بوده است، اما نمی دانم چه کسی آن را گذاشته و ساخته است. امینی ها در پاسخ به جزییات این حادثه گفت: من دنبال دردسر نیستم، فقط بدانید این موضوع به دوره قبل برمی گردد و امضای متولی دوره قبل، پای گراداد، گواه این موضوع است. حقیقت داستان من.”

فرزند خادم امینی حسینیه خانه تاریخی گفت: من خودم پرونده قضایی دارم و در اداره اوقاف فعالیت دارم. اخیراً دادگاه به من رأی داد و خواستم کمی استراحت کنم و نمی‌دانم چه کسی به چه منظوری این خبر و اسناد را منتشر کرده است».

برخی افشای نکاح اخیر رئیس سازمان خیرین را تلاشی برای سرکوب حیاط خلوت موسسات و سازمان هایی دانستند که بدون نظارت و بررسی بدون ترس از افکار عمومی به عقد قراردادها و معاملات پرسود می پردازند.

حیاط خلوت فساد

هرچند خبر این قرارداد عجیب به شدت فضای مجازی را تحت تاثیر قرار داد، اما نه خبرگزاری های حامی دولت جزئیاتی در این باره منتشر کردند و نه اوقاف توضیحات بیشتری درباره این قرارداد عجیب ارائه کردند. در همین حال، بسیاری از مصرف کنندگان از چنین قراردادی شگفت زده شدند. کاربری در توییتر نوشت: «150 هکتار به مبلغ 340 میلیون یعنی متری تقریباً 227 تا یک تومان!» و از یک متر فرش بسیار ارزانتر است! به نظر من خرید خوبی است!”

کریمی همچنین با اشاره به سخنان وزیر کار که گفته بود با یک میلیون تومان می توان برای هر جوانی شغل ایجاد کرد، اشاره کرد. او در توییتر نوشت: حالا فهمیدی چطور یک کار تولیدی با میلیون تومان انجام می شود؟ حق با شماست! پدرشوهر خوبی نداشتی!»

«دروازه اوکاف» و احتمال جدی شدن پرونده اشتری!

اما بسیاری همچنین به فساد سیستماتیک در سازمان های غیر نظارتی مانند سازمان اوقاف اشاره کردند. وحید اشتری البته به دل این ماجرا پرداخت و در توئیتی با افشای تاریخچه قرارداد مذکور آن را «درب اوقاف» نامید و نوشت: «این ماجرای عروس آقای هاموشی جنبه نمادینی دارد که باید باشد. به حساب آوردن. پیش از این که هفته نامه خبری مبنی بر دستگیری مدیران اهدایی منتشر شده بود، چندین بار نوشتم که این دستگیری ها اهمیتی ندارد. عوکف بدون هیچ نظارت و راستی آزمایی رسماً به حیاط خلوت فساد در کشور تبدیل شده است و باید در مورد این ساختار صحبت کنیم… چنین سطحی از تضاد منافع در بخشی از نظام حکومتی بدون پاسخگویی و نظارت غیرقابل تصور است.

او حتی این سوال را مطرح کرد که افشای چه زمانی مناسب می شود؟ وقتی چنین سیستم هایی در دسترس عموم نیست که هرکسی بنشیند و جستجو کند و افرادی را ببیند که تحت هر شرایطی اموالی به دست آورده اند… چند دهه طول می کشد تا این املاک شفاف شود؟

این در حالی است که بسیاری معتقدند وحید اشتری که پیش از این به دلیل افشای «دروازه سسمونی» خانواده کلیباف به دو سال حبس تعزیری و محرومیت از فعالیت رسانه ای و فضای مجازی محکوم شده بود، باید منتظر اجرای حکم قبلی باشد. و تقویت پرونده وی پس از افشای اخیر. در این میان انتظار می رود ذکر این موضوع راه را برای سازمان ها و ارگان های نظارتی مانند سازمان اوقاف باز کند. سازمان هایی که سوء ظن در آنها نه تنها اعتماد عمومی را از بین می برد، بلکه سنت ملی و مذهبی بخشش را در نظر مردم خدشه دار می کند و به نوعی آن را از بین می برد.

دیدگاهتان را بنویسید