قضیه سر عروس اوقاف تنها یکی از تخلفات اوقاف است

پرونده دختر رئیس سازمان اوقاف تنها یکی از تخلفات اوقاف است

وی تصریح کرد: این مورد تنها یکی از تخلفاتی است که در اوکاف رخ داده است. در بسیاری از تعاونی های روستایی، تعاونی مسکن، دهیاری ها نظارت و پاسخگویی وجود ندارد و در صورت تخلف حتی معاونت هم نمی تواند وارد موضوع شود.

همه نهادهای دولتی در کشور بدون استثنا فاسد هستند

قضیه سر عروس اوقاف تنها یکی از تخلفات اوقاف است

لطفی بیان کرد: این بدبختی های کشور از زمانی شکل می گیرد که نهادهای مردمی غیردولتی بدون نظارت تاسیس و به فعالیت خود ادامه دادند. همه نهادهای دولتی در کشور بدون استثنا فاسد هستند. تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها، شهرداری‌ها و هر چیزی که نام و نام نهاد عمومی غیردولتی را دارد فاسد است.

ضعف قانون، نمایندگان مجلس را از انجام تخلفات اهدایی باز می دارد

وی افزود: در خصوص پرونده اخیر فساد در واگذاری اموال وقف شده در قزوین، آیا نماینده مجلس یا نمایندگان این استان می توانند به موضوع ورود کنند، باید پاسخ «نه» گفت و ضعف قانون اجازه نمی دهد. نماینده مجلس برای ورود به این بحث.

رئیس سازمان خیرین کشور در بحث آخرین مورد به هیچکس پاسخگو نخواهد بود

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: قانون ناظری برای فعالیت های خیریه تعیین نکرده است، بنابراین رئیس سازمان خیریه کشور در بحث پرونده اخیر پاسخگوی هیچ فردی نخواهد بود. دیوان محاسبات نیز نمی تواند وارد این پرونده شود، زیرا تنها در صورتی حق ورود به تخلف را دارد که این نهاد از بودجه عمومی استفاده کرده باشد.

نماینده روزنتسی در مجلس افزود: سازمان اوکوف اساسنامه خاصی برای مدیریت خود دارد که بر اساس آن درآمدی را که از وقف دارد هزینه می کند.

هیچ سند به روز شده ای برای املاک وقف در کشور وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه نظارتی بر بخش دولتی و غیردولتی در کشور وجود ندارد، افزود: یکی از مشکلات حوزه خیرین، به روز نبودن اسناد املاک است. اسناد اهدایی وجود دارد که میزان آن مشخص نیست، اهداکننده اصلی کیست و وضعیت فعلی او چگونه است. به نوعی موضوع اهدای او مطرح شد.

خلأ قانونی و نظارتی در بحث مالکیت، املاک و مدیریت اموال وقفی در کشور وجود دارد که می تواند منشأ فساد باشد، پرونده سوء استفاده از مال وقفی در شهر قزوین برای دختر انجام شده است. رئیس سازمان خیرین در کشور، یکی از تخلفات انجام شده در وقف است.

لطفی تصریح کرد: وقتی سازمان اوقاف برای تعیین مالکیت موقوفه مشخص می شود، همچنین مشخص می شود که نقاط ضعف زیادی وجود دارد، نام و نشان، حدود اربعه و حدود اموال موقوفه به درستی مشخص نشده است. ابهامات زیادی در خصوص بسیاری از املاک وقف در کشور وجود دارد که قطعاً مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.

عدم شفافیت و به روز نشدن اسناد اهدایی زمینه ساز تخلفات و فساد شده است

وی عدم شفافیت و به روز نبودن اسناد املاک وقف را یکی از دلایل و زمینه های سوء استفاده و فساد این املاک برشمرد و افزود: بسیاری از املاکی که اکنون ملک وقفی محسوب می شوند، صدها نفر شفاهی شده اند. سال ها. هست ولی سندی از وقف آنها وجود ندارد، مثلاً روستای درگان در رزنسکو وجود دارد که 106 جفت زمین کشاورزی در آن وجود دارد. در سال 1340 شمسی. 16 جفت از این زمین ها وقف شده است. 62 سال پیش در جریان اصلاحات ارضی در کشور تمام 106 جفت زمین کشاورزی وقف اعلام شد و 90 جفت زمین کشاورزی آن زمان وقف نبود. اوقاف علیرغم اشراف این موضوع هیچ تلاشی برای تعیین تقسیم اراضی وقفی و غیر وقفی نمی کند و هر 106 جفت را اراضی وقفی می داند.

اموال مردم به دلیل نداشتن اسناد مکتوب به اشتباه به عنوان وقف اعلام شده است

سخنگوی کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی با اشاره به اینکه مصادیق فراوان دیگری نیز وجود دارد که در گذشته به دلیل عدم شفافیت و مستندات مستند، اموال مردم وقف اعلام شده است.

مشکلات وراث املاکی که به اشتباه وقف شده است

وی در پاسخ به این سوال که چرا سازمان خیرین در این راستا اقدامی نمی کند، تصریح کرد: سازمان خیرین نیروی انسانی لازم برای به روز رسانی اسناد را ندارد و از سوی دیگر اسنادی که دارند دارای نقص است. نامشخص در جریان اصلاحات ارضی، اموال بسیاری از افرادی که در آن زمان سند ثبتی نداشتند، به اشتباه جزو املاک وقفی قرار گرفت. این ضعف ها هم برای سازمان اوقاف و هم برای جانشینان اوقاف با مشکلات زیادی مواجه است.

لطفی به موضوع عدم بهره وری واحدهای اقتصادی در بخش دولتی و خصوصی اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال بهره وری واحدهای پتروشیمی در شستا و بخش خصوصی متفاوت است و مدیران این واحدها که فکر نمی کنند آنها عمر بسیار طولانی دارند و مدیریت درستی ندارند و همچنین شرایط عدم نظارت بر عملکردها و عدم شفافیت، بهره وری پایین وجود دارد.

راه حل جلوگیری از املاک وقفی، تصویب قانون جدید و تعیین ناظر است

وی بیان کرد: اگر بخواهیم از املاکی که در مدیریت اوقاف هستند سوء استفاده نشود، لازم است قوانین و املاک شفاف باشد و دستگاه نظارتی برای کنترل کار آنها وجود داشته باشد.

مجلس نمی تواند از وزیر فرهنگ برای تخلفات اعانه ها پاسخ بخواهد

سخنگوی کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی ایران با بیان اینکه سازمان اوقاف زیر نظر وزارت فرهنگ و رهبری است، اظهار داشت: اگرچه اوقاف زیرمجموعه وزارت فرهنگ است، اما وزیر فرهنگ هیچ نظارتی ندارد. بر کار این سازمان است، اما مجلس نمی تواند چنین مسائلی را کنترل کند، وزیر فرهنگ و رهبری باید پاسخگو باشد.
لطفی خاطرنشان کرد: در بحث مالکیت و مدیریت انفاق در کشور خلأ قانونی و نظارتی وجود دارد که می تواند زمینه ساز فساد باشد.

دولت باید لایحه قانونی برای مدیریت کمک های مردمی ارائه کند

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان این خلأ قانونی را برطرف کرد، گفت: دولت باید لایحه جامعی برای تغییر قوانین سازمان های خیرین با داشتن وزارت کشور و پایگاه مادی این وزارتخانه ارائه کند و مجلس نیز به نهادهای نظارتی به عنوان دیوان اجازه دهد. حسابداران، حسابرسان، سازمان حسابرسی و سازمان بازرسی کل کشور مجوز نظارت بر کار سازمان اهداء کننده را صادر کنند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر قانونگذار دست دیوان محاسبات و سازمان بازرسی را رها کند، می تواند موضوع تخلف اخیر در پرونده واگذاری یکی از بزرگترین کمک های مالی را حل کند. چند صد هکتار در استان قزوین به نام حسینیه امینی‌خا به همسر خجت‌الاسلام کامیشی رئیس سازمان که شامل کمک‌های کشوری می‌شود.

ملک اوقاف باید شفاف شود تا از سوء استفاده جلوگیری شود

لطفی تاکید کرد: قانون مدیریت سازمان خیرین در کشور باید بازنگری شود و اموال این سازمان نیز مشخص شود تا از سوء استفاده ها جلوگیری شود. ظاهراً ملک وقفی اعلام می شود، اما وقتی صحبت از اسناد می شود، مشخص می شود که ایرادات و ایرادات زیادی وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تجربه تلخی از حضور نهادهای مردمی غیردولتی در کشور وجود دارد و هیچ گاه پاسخگو نبوده اند، بنابراین مجلس و دولت باید وارد این بحث شوند.

نقض حقوق مردم با شناخت نادرست یک منطقه جغرافیایی

وی در پایان تاکید کرد: مدیریت وقف های کشور نیاز به قانون جدید دارد و باید قوانین و مقررات مشخصی برای اداره املاک وقف و املاک کشور وجود داشته باشد و تمامی اسناد و مدارک این املاک شفاف سازی شود. در ثبت املاک وقف اشتباهات زیادی وجود دارد و گاهی اوقات که قسمت کوچکی از اموال یک روستا یا محل وقف است کل روستا یا محل را وقف اعلام می کنند که این خود نوعی تضییع حقوق مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید