آیا قضیه اوساگونا برای تاجیک های پرسپولیس فاجعه است؟

پیش از شروع بیست و یکمین دوره لیگ برتر دستورالعمل جذب بازیکن و مربی خارجی به تصویب هیات رئیسه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال رسیده بود تا پس از یک فصل ممنوعیت جذب خارجی ها رفع شود. اما اجرای این دستورالعمل عوارض زیادی داشت و گل گهر اولین قربانی اجرای این دستورالعمل شد اما آخرین هم نخواهد بود!

به نظر می رسد پرسپولیس یکی دیگر از قربانیان پیروی از دستورات جذب بازیکن و مربی خارجی باشد. در ماده 1 این دستورالعمل آمده است:

آیا قضیه اوساگونا برای تاجیک های پرسپولیس فاجعه است؟

پرسپولیس حکم نهایی دارد؟

این گزارش مربوط به محکومیت باشگاه پرسپولیس در صورت شکایت اوساگونا از آن باشگاه است. باشگاه پرسپولیس پس از جریمه 96 هزار دلاری از سوی کمیته انضباطی فیفا در این پرونده، به CAS شکایت کرد، اما طبق سندی در ایسنا، پس از نامه‌ای از سوی باشگاه به CAS مبنی بر پرداخت فیس در 8 نوامبر، این مبلغ را پرداخت نکرد. زیرا او از شکست در این پرونده مطمئن بود. این موضوع را مجید صدری، سرپرست مدیرعاملی پرسپولیس نیز در نشست خبری خود تایید کرد.

همچنین محمد عزتی مدیر برنامه مراکشی اوساگونا در گفت وگو با ایسنا درباره این پرونده گفت: پرسپولیس 96 هزار دلار به اوساگونا بدهکار است و به همین دلیل پرونده را در فیفا پیگیری کردیم. پس از تصمیم کمیته وضعیت فیفا، پرسپولیس به CAS شکایت کرد و پس از آن دادگاه به دلیل عدم پرداخت به موقع هزینه ها، پرونده را مختومه کرد.

چند روز پیش، اوساگونا، مدیر برنامه، بسته شدن پرونده را تأیید کرد. با این اوصاف رای پرونده اوساگونا قطعی تلقی می شود و در نتیجه باشگاه پرسپولیس شرایط بند یک دستورالعمل بازیکن و مربی خارجی را ندارد.

چرا با وجود حکم قطعی پنجره پرسپولیس باز است؟

اگر پرونده اوساگونا توسط کمیته انضباطی فیفا پیگیری شود، مانند هر پرونده مالی فوتبال دیگری، هیئت انضباطی معمولاً ظرف یک ماه پس از درخواست طلبکار به هیئت انضباطی فیفا اطلاعیه ای مبنی بر عدم رعایت اساسنامه توسط بدهکار صادر می کند. کمیته صلاحیت، فیفا. او بدهکار است و بعد اگر هنوز مطالبات پرداخت نشده، یک ماه دیگر مهلت می دهد تا جریمه شود، این بار در صورت عدم پرداخت، پنجره نقل و انتقالات بسته می شود.

بنابراین اگر مطالبات 96 هزار دلاری اوساگونا پرداخت نشود، پرسپولیس حدود دو ماه تا بسته شدن پنجره نقل و انتقالات فاصله دارد. اما این نکته تاثیری در رای نهایی پرونده اوساگونا-پرسپولیس ندارد و رای نهایی به قوت خود باقی است.

چرا کارت تاجیک صادر شد؟

با توجه به رای پرونده اوساگونا این سوال مطرح می شود که چرا کارت بازی دو بازیکن تاجیکستانی پرسپولیس صادر شده است؟ بر اساس ماده 1 دستورالعمل جذب بازیکنان و مربیان خارجی، عدم پرداخت جریمه و پرداخت جریمه قطعی پرونده های نهایی باشگاه توسط FIFA و CAS توسط دپارتمان بین المللی و کمیته فوتبال فدراسیون تایید می شود.

حال باید دپارتمان بین الملل و کمیته وضع موجود دلایل تایید را مشخص کنند تا کارت بازی دو بازیکن پرسپولیس تاجیکستان صادر شود. شاید اگر پرسپولیس در دیدارهای بعدی از بازیکنان تاجیک خود استفاده کند، با شکایت تیم های حریف مواجه شود و فدراسیون فوتبال نیز مانند گل گهر بازیکن گابنی، چشم بر تقصیر خود – در صدور کارت بازی – ببندد و پرسپولیس را جریمه کند. کسر امتیاز و محرومیت!

به هر حال به نظر می رسد دستورالعمل جذب بازیکن و مربی خارجی بیشتر از باشگاه ها برای فدراسیون فوتبال چالش برانگیز بوده و در اجرای درست آن با مشکل مواجه شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید