منابعی برای افزایش حقوق بازنشستگان از ابتدای سال وجود داشت

منابعی برای افزایش حقوق بازنشستگان از ابتدای سال وجود داشت

پس از ماه‌ها کشمکش، سرانجام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، تسلیم مطالبات بازنشستگان و میزان مطالبات قانون از سوی دولت را پذیرفت. این تاخیر در احقاق حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آنها همچنان مورد سوال کارشناسان و فعالان حقوق بازنشستگان است.

گلمحسن مرادی (کاندیدای انتخابات کانون بازنشستگان و فعال حقوق بازنشستگی) با اشاره به اینکه دولت نباید این حجم از تاخیر در پرداخت حقوق را بر دوش بازنشستگان بگذارد، گفت: سوالی داریم که چرا دولت چنین اقدامی می کند. با این همه تاخیر و به نظر من تلاش ها و اعتراضات مستمری بگیران در این چند ماه علیرغم همه مشکلات در شکل گیری این تصمیم موثر بوده است.

وی با اشاره به سخنان سرپرست وزیر کار در تجمع بازنشستگان انزلی در خصوص واگذاری سهام به مستمری بگیران و تقسیم سهام بانک رفاه بین مستمری بگیران و کارگران گفت: بانک کارگران رفاه در اصل متعلق به بازنشستگان و کارگران بوده است. و از سال 1398 بیش از 2150 امضا و نامه اعتراضی از بازنشستگان جمع آوری کردیم که به دولت هشدار دادند در واگذاری بانک رفاه هیچ گونه اقدام غیرقانونی صورت نگیرد و این بانک نیز مانند سایر بانک ها به بخش خصوصی واگذار شود. سهام این مجموعه متعلق به این مستمری بگیران است.

این فعال حقوق بازنشستگان با تاکید بر اینکه «تأخیر دولت به دلیل کمبود نقدینگی حرف درستی نیست»، گفت: سازمان تامین اجتماعی همچنان یک سازمان ثروتمند بر اساس حق بیمه پرداختی است و مستمری بگیران در آن مهمان هستند. جیب ها و منابع رو به افزایش است و حتی همین فشار بازنشستگان در بودجه کشور محسوس است. بدهی های کلان دولت به این سازمان و همچنین سود بالای شرکت های شستا، اجرای بند 96 قانون تامین اجتماعی برای افزایش دستمزد بازنشستگان را تضمین می کند.

به هر حال مرادی تاکید کرد: «اگر ما مستمری بگیران تأمین اجتماعی در کشورهای غربی و پیشرفته‌تر قدرت اتحادیه‌ها و اتحادیه‌ها را داشتیم، در یک سال دو یا سه افزایش دستمزد به دولت تحمیل می‌کردیم، به دلیل تورم‌هایی مانند تورم. مال آنهاست.” متاسفانه از نظر صنفی هنوز چنین فرصتی در تشکل های فعال وجود ندارد و این در حالی است که افزایش 57 و 38 درصدی دستمزد براساس قیمت بهمن 1400 صورت گرفت و این در حالی است که تورم در این مدت بالای 50 درصد بوده است دو عملیات عمده اقتصادی دارند. با حذف ارز ترجیحی شاهد افزایش قیمت ها بودیم به طوری که در این مدت در برخی اقلام مانند نفت با تورم 400 درصدی مواجه بودیم اما از سوی دیگر دولت تنها یک بار دستمزدها را افزایش داد و آن هم با تلاش فراوان 5 ماه به تاخیر افتاد. بازنشستگان

دیدگاهتان را بنویسید