منتظر تغییرات در حقوق بازنشستگی باشید

منتظر تغییرات در حقوق بازنشستگی باشید

در پی ابطال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان بیمه، مجدداً پرداختی های سازمان به مستمری بگیران مورد توجه قرار گرفت.

در حالی که انتظار می رفت با اطلاعیه اخیر نحوه افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی، پرونده افزایش مستمری این سازمان در سال 1401 به پایان برسد، دیروز شورای تنظیم مقررات مجلس این افزایش را زیر سوال برد و رای به لغو آن داد.

مداخله مجلس پس از آن صورت گرفت که دولت نتوانست بازنشستگان را متقاعد کند که حقوق بازنشستگان در سطوح دیگر را 10 درصد افزایش دهند.

علی دهنوکیا رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در این خصوص گفت: لغو مصوبه شورای دولت گامی رو به جلو است. منتظر اعلام رسمی این موضوع از سوی رئیس مجلس به دولت و اجرای قانون هستیم.

وی افزود: این بار انتظار می رود شورای دولت بر اساس تکلیف ماده 96 قانون تامین اجتماعی، پیشنهاد هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی را مبنی بر افزایش مستمری 1401 قرار دهد.

پیش از این با وجود اینکه هیات مدیره تامین اجتماعی پیشنهاد افزایش 38 درصدی مستمری در سایر رده ها را داده بود، در نهایت هیات دولت با افزایش 10 درصدی مستمری این دسته از بازنشستگان موافقت کرد.

نتیجه این تصمیم دولت نارضایتی عمومی مستمری بگیران از تامین اجتماعی و تشکیل پرونده تعدادی از آنها به دیوان عدالت اداری بود.

طبق روال قانونی، مجلس شورای اسلامی موظف است نظر شورا در خصوص اعمال آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در مورد لغو مصوبه افزایش حقوق تامین اجتماعی را به دولت ابلاغ کند و پس از آن موضوع به طور مقتضی رسیدگی خواهد شد. و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

دهناکیا افزود: مستمری بگیران تامین اجتماعی در شرایط اقتصادی کنونی تحمل دریافت علی الحساب مستمری را ندارند. دولت موظف است در اسرع وقت به تعهد قانونی خود عمل کند و افزایش صحیح حقوق بازنشستگان را برای اجرا تصویب و به سازمان بیمه گر اعلام کند.

وی افزود: وقتی شورای اجرای مصوبه مصوبه شورای دولت را مغایر با ماده 96 قانون تامین اجتماعی اعلام کرده است به معنای موجه بودن اعتراض مستمری بگیران است. در نتیجه دلیلی ندارد که دولت یک بار دیگر از افزایش بازنشستگان بیمه ای خبر دهد.

رئیس اتحادیه بازنشستگان استان تهران گفت: سازمان تامین اجتماعی از دولت استقلال مالی و اداری دارد. کارشناسان آن نیز تخمین می زنند که این سازمان می تواند برابر حقوق کارمندان حقوق بازنشستگی بدهد. بنابراین دلیلی برای پذیرش پیشنهاد هیات مدیره تامین اجتماعی وجود ندارد. دولت باید کاری را انجام دهد که چند ماه پیش انجام نداد.

بر اساس گزارش های آماری سازمان تامین اجتماعی بیش از چهار میلیون بازنشسته دارد. تا 50 درصد آنها کم تهاجمی و زیر حداقل تهاجمی هستند و بقیه سطوح فراگیر دیگر محسوب می شوند.

از جمعيت ساير سطوح، حدود 600000 نفر در حداكثر و بقيه در سطح متوسط ​​هستند. فرمان جنجالی دولت به وضوح این گروه از سطوح دیگر دریافت کنندگان را راضی نکرد.

به گفته دهگانوکیا، در نتیجه مصوبه روز گذشته شورای تنظیم مقررات مجلس، درآمد مستمری بگیران سایر رده ها و به احتمال زیاد حداقل دستمزد نیز تغییر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید