من تیم را به قهرمانی جهان بردم مدیریتش شکست خورد!

من تیم را به قهرمانی جهان بردم مدیریتش شکست خورد!

گروه ورزشی: دراگان اسکوچیچ، «مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران» که پیش از این مصاحبه بسیار محتاطانه درباره ایران و بازیکنانش صحبت می کرد، این بار مصاحبه تندی انجام داد که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

من با تیم قهرمان جام جهانی شدم، مدیریت او شکست خورد

من جای مارک ویلموتس بلژیکی را گرفتم که ایران را به شرایطی رساند که نگذاشتند حتی یک امتیاز برای صعود از دست بدهیم. او دو بازی مقابل هنگ کنگ و کامبوج را برد، در بقیه بازی ها شکست خورد و هفت میلیون دلار دریافت کرد. بعد از اینکه تیم ایران را تحویل گرفتم، یک امتیاز هم از دست ندادم، بحرین را بردیم و عراق را بردیم، با اینکه سال ها بود آنها را شکست نداده بودند. در گروه دوم مقدماتی جام جهانی از کره جنوبی، عراق، امارات، سوریه و لبنان گذشتیم و بعد دیدیم مردی که ویلموتس را آورد و بدهی هنگفتی گذاشت، رئیس فوتبال ایران است و سوال برکناری من را مطرح کرد. . این پس از آن بود که من بیشترین امتیاز تاریخ یک تیم ملی آسیا را در مقدماتی جام جهانی کسب کردم و در هجده بازی پانزده بازی را بردم. او کارلوس کی روش پرتغالی را که به عنوان مربی با کلمبیا و مصر در آن تورنمنت ها شکست خورده بود، به خدمت گرفت، او شغلی را که من سه سال ایجاد کرده بودم، به عهده گرفت.

تلاش من برای ایران غیرقابل انکار بود

من سزاوار احترام بیشتری بودم، هیچکس نمی تواند انکار کند که آنها را از رتبه 33 به 22 در رنکینگ فیفا رساندم. وقتی تهران را ترک می‌کردم، مردم به من می‌گفتند: «مرا به خاطر کاری که با تو کردند ببخش و ایران را سرزنش مکن» و طبق رسم آنجا، شانه‌ام را بوسیدند. من نمی خواستم مشکلات را علنی کنم زیرا می خواستم فضای آرام را در تیم حفظ کنم. برای من مهم بود که در همه تصمیمات “خودم بمانم”. من اعتبار خود را به همراه همکارانم ملادن زگانیر، ماریو تیت و کرونوسلاو راندولیچ به دست آوردم که خود را وقف خلق یک نتیجه تاریخی کردند. در حال حاضر چندین پیشنهاد از تیم های ملی و باشگاه های آسیایی دارم اما عجله ای ندارم. می خواهم بالاخره باشگاه یا تیم ملی را تحویل بگیرم که جاه طلبی های بزرگی دارد، چون به غیر از فولاد ایران، همیشه زمانی به تیم هایی می آمدم که همه چیز به هم می خورد.

همه چیز در فوتبال به شرایط بستگی دارد

در فوتبال کلمه کلیدی «وابستگی» است. موفقیت در هر زمان به چیزهای زیادی “بسته” دارد. فولاد که در زمان حضور من قهرمان ایران بود، فصل بعد به مقام اول نرسید زیرا 24 ساعت مانده به شروع مسابقات، 8 بازیکن باکیفیت من به خدمت سربازی فراخوانده شدند. به عنوان یک بازیکن، من یک تکنسین بزرگ بودم اما نه خیلی سریع و نه یک جنگنده. و وقتی برخی از روزنامه نگاران از من می پرسند “آیا بازیکن اسکوچیچ را برای مربیگری اسکوچیچ استخدام می کنی”، پاسخ می دهم “بستگی دارد”. اگر مربی بارسلونا بودم او را نمی گرفتم، اگر مربی ریژکا بودم او را به خدمت می گرفتم.

عزیزی خادم سعی کرد حصفی و انصاری فرد را حذف کند

در پورتو هیچکس با طارمی مشکلی ندارد اما در ایران چون احساس می کند بهترین است، فکر می کند حق دارد در کارهایی که وظیفه اش نیست دخالت کند. وقتی همه آنها را می بردیم، علناً گفت که جو خوب نیست، نمی توانست باور کند که ما در دو بازی که من او را ترک کردم بردیم. حاج صفی و انصاری فرد دو بازیکن آاک یوننان که در پایان دوران فوتبالی خود بودند به وی پیوستند. یادشان رفته بود چند ماه قبل از اینکه رئیس قبلی فدراسیون بخواهد آنها را رها کند نجاتشان دادم. وقتی دیدند در مسابقه با دیگران شکست می خورند به طارمی پیوستند.

طارمی دست از رفتارش برنداشت

فراموش کردم و طارمی را برگرداندم اما به همین ترتیب ادامه داد. کی روش سرمربی سابق و فعلی ایران زمانی به او کمک کرد تا به ریو آوه پرتغال بیاید و حالا او را به جام جهانی خواهد برد. آزمون کاملا برعکس طارمی، متواضع و مهربان است و با وجود اینکه یک نابغه فوتبالی است، به راحتی می توانید او را مدیریت کنید. مربی اگر بخواهد بازیکن را هدایت کند می تواند راهنمایی کند اما با طارمی این غیرممکن بود.

دیدگاهتان را بنویسید