من سابقه کسب 48 میلیون دلار در فوتبال را دارم/ اعضای مجمع فدراسیون باید تصمیم درستی بگیرند و خواستار تغییر شوند.


ساعت: 00:45
تاریخ انتشار: 06/04/1401
کد خبر: 1892661

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال گفت: از اعضای مجمع می خواهم تصمیم درستی برای تغییر بگیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عزیزالله محمدی کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال که تا این لحظه بسیار کم حرف بوده، گفت: قصد داشتم در هیچ مصاحبه ای شرکت نکنم. چون اگر بخواهیم کار کنیم باید سرمان را پایین بیاوریم. اعضای محترم مجمع مسئولیت اصلی فوتبال را بر عهده دارند. سوال من این است که آیا الان وضعیت فوتبال خوب است؟ در بحث هیات مدیره و تیم ملی مدام درگیری و تنش وجود دارد. هرکس ما را در خیابان می بیند می گوید چرا فوتبال اینطور است.

وی افزود: برخی اهالی فوتبال، اعضای مجمع، رسانه ها، پیشکسوتان چون عملکردم در سازمان لیگ خیلی خوب بود که البته می گویند نه من، نظم خاصی ایجاد کردم و مدیریت مستقل داشتم و سازمان لیگ با استقلال موفق شدم، گفتند عزیزمحمدی فدراسیون را اداره می کند. آن زمان لیگ خیلی منظم برگزار می شد، به همین دلیل از من خواستند که بیایم و خودم هم قبول کردم که برای استراحت به فوتبال روی صحنه بیایم.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال گفت: دست همه فوتبالی ها را می بوسم که به ما کمک کنند حتی اگر مخالف من باشند. حتی اگر مخالف من هستند اما اگر تاثیرگذار هستند باید به من کمک کنند. البته با سه شرط اول داشتن تعهد کاری به این معناست که باید از اول تا آخر کار و حتی وقت اضافه ای که می خواهند برای فوتبال کار کنند کار کنند نه اینکه بخواهند از این طریق معروف شوند و سوء استفاده کنند. فوتبال.

محمدی ادامه داد: مشکل دوم این است که باید شفاف باشند و از سلامت شغلی خوبی برخوردار باشند. با داشتن این شرایط حتی اگر علیه من باشد از آن استفاده می کنیم چون اگر این نیروها هم به فوتبال بیایند باز هم کم هستند. اگر همه کسانی که برای فوتبال زحمت کشیده اند بیایند باز هم کم می شوند چون فوتبال ما خیلی عقب است.

وی درباره اینکه آیا اتحادیه فوتبال ما در دوران حضورش در آن گروه عملکرد خوبی داشت یا خیر، گفت: نه، گاهی خوب بود، گاهی هم عملکرد خوبی نداشت، به فکر اتحادیه فوتبال کشورمان نیستند. زمانی که در سال 89 رئیس سازمان لیگ بودم، کاندیدای سازمان لیگ شدم و به عنوان رئیس شورای مرکزی فدراسیون فوتبال انتخاب شدم. وقتی به اتحادیه آمدم سریع با کفاسیان قرارداد بستم و گفتم اتحادیه باید پشت فوتبال بایستد.

رئیس سابق سازمان لیگ گفت: زمانی که من در سازمان لیگ بودم، ایران اولین کشوری بود که طبق AFC قانون حرفه ای شدن را تصویب کرد و در بین تمام کشورهای آسیایی اولین کشوری بودیم که برای سازمان لیگ ساختمان گرفتیم. . خود بن همام تشکر کرد. ببینید استادیوم‌ها قبل از آن زمان چگونه بودند، برخی از آنها چراغ، سالن کنفرانس، جایگاه مطبوعات و غیره نداشتند. ما سعی کردیم 11 شرط را انجام دهیم، دلم سوخت و به کفاشیان گفتم چون خودم در حرفه ای شدن تجربه دارم، از اتحادیه می خواهیم به فوتبال هم کمک کند. ما این کار را دو سال انجام دادیم.

محمدی درباره اینکه عملکرد اتحادیه فوتبال بسیار منفعلانه است، گفت: در سال های اول که فدراسیون با ما همکاری کرد، در بحث استانداردسازی کمک زیادی به باشگاه ها کردیم، حتی زمانی که مهدی تاج رئیس سازمان لیگ بود. سازمان، ورزشگاه های اهواز، تهتی، راههان و پاس تهران مشکل داشتند، من هم مثل نور شخصا رفتم و با مسئولان آن ها صحبت کردم تا به سازمان لیگ و فدراسیون کمک کنم.

او به سوالات مطرح شده در مورد این که در طول کارش به افرادی مانند سوزوکی ژاپن هدایایی می دادند، پاسخ داد: این اصلاً هدیه نبود، کاری که ما انجام دادیم این بود که متخصصانی داشتیم. در آن زمان محمودی، کسرایی و عظیم زاده که عظیم زاده مدیر روابط بین الملل بود به ما کمک کردند. این فدراسیون از طرف سازمان لیگ به ورزشگاه های مختلف رفت. دو روز برای شناسایی مکان های مختلف به کرمان رفت. من هم به همه ورزشگاه ها رفتم. می توانید از گرشاسبی که در آن زمان مدیرکل ورزش خوزستان بود بپرسید که چقدر وضعیت ورزشگاه گدیر را دنبال می کردم.

نماینده اتحادیه مدیران باشگاه ها گفت: اتحادیه باید صنفی باشد. به همین دلیل می ترسیدند که مردم در آنجا جمع شوند و مسائل سیاسی را مطرح کنند و به اتحادیه باشگاه ها مجوز ندادند. از سال 77 بحث ایجاد اتحادیه تصویب شد اما وزارت کشور که باید مجوز می داد گفت ما به آنها اعتماد نداریم، بعد افرادی مثل آقا محمدی و جمالی حضور داشتند چون می دانستند گفتند که اجازه می‌دهیم مدیران را با هم متحد کنیم تا اگر اتفاقی افتاد فردا بلند شویم.

محمدی افزود: یکی از وظایف ما در اتحادیه، سیستم مدیریت کلی باشگاه بود. روی تنها ماده ای که در سال 1388 تصویب شد، از مجلس مجوز گرفتیم. بیش از 20 جلسه با مدیران باشگاه ها و اعضای فدراسیون فوتبال داشتیم، از فدراسیون های دیگر هم دعوت کردیم. پس از تهیه این طرح، آن را به معاونت لاریجانی دادیم و از آنجا به پژوهشگاه رفت. سپس لوح سپاس به ما اهدا شد. در آن زمان امیررضا خادم مسئول حقوقی وزارت ورزش بود که می خواست این طرح را به عنوان لایحه تصویب کند.

وی افزود: اگر طرح نظام باشگاه داری از سال 1388 تصویب می شد تا به حال همه باشگاه های ما خصوصی شده بودند.هنوز مشخص نیست چقدر طول می کشد تا این طرح تصویب شود. در برنامه هایی که به عنوان رئیس فدراسیون دارم، یکی از وظایفم تشکیل کارگروهی است که به اتحادیه و باشگاه ها کمک کند تا به مجلس بروند و این لایحه را با تغییرات لازم به تصویب برسانند. تا زمانی که سیستم مالکیت کل باشگاه حل نشود، باشگاه ها خصوصی نمی شوند.

نامزد ریاست اتحادیه فوتبال انگلیس گفت: آنها باید این کار را انجام دهند. زمانی که در سازمان لیگ و اتحادیه بودم با باشگاه ها شفاف بودم. قطعاً در سال 1392 در باشگاه سایپا جلسه داشتیم و باشگاه ها به ما اجازه خصوصی سازی دادند و تصمیم گرفتیم کل سیستم مالکیت باشگاه را به مجلس ببریم. به فدراسیون نامه نوشتیم که متاسفانه اجازه ندادند وگرنه ما می رفتیم و کار را بلافاصله انجام می دادیم.

محمدی با توجه به اینکه اگر سیستم مالکیت جامعی برای باشگاه ها داشتیم می توانستیم از اتفاق تلخی که برای باشگاه هایی مانند نفت تهران، ابومسلم و پاس رخ داد جلوگیری کنیم، گفت: سازمان های مردم نهاد در ایران خیلی دیر کار می کنند. اتحادیه مدیران باشگاه آنها را برای تحصیل به چندین کشور مانند برزیل، ترکیه، پرتغال و غیره برد.

با توجه به اینکه از زمان ریاست وی در سازمان لیگ قوانینی مانند ممنوعیت جذب دروازه بان خارجی و سقف قرارداد تصویب شد اما به دلیل فردی بودن این مسائل ادامه پیدا نکرد و حالا استقلال و پرسپولیس بارها به دلیل مشکلات مالی محروم شده اند وی تصریح کرد: زمانی که در سازمان لیگی بودم و می خواستیم باشگاه ها را استاندارد کنیم، یک کارشناس خوب را به باشگاه ها فرستادیم تا قبل از بارگذاری مدارک، این مدارک را بررسی کنند و در صورت وجود به باشگاه ها کمک کنند. چنین نقص هایی مثلاً اگر بدهی داشتند می گفتیم باید بدهی.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال ادامه داد: و بعد صحبت از بدهی باشگاه ها شد. من با آنها جلسه داشتم و گفتم اگر بدهی بازیکن و مربی را نپردازید ممکن است تنبیه شوید و سهمیه لیگ قهرمانان از ما گرفته شود. شما پس از صدور کمیته انضباطی به جای اینکه با توجه به مطالبه ای که از سازمان لیگ برای تبلیغات محیطی و حق پخش از سازمان لیگ دارید، صورتجلسه ای را برای پرداخت بدهی خود با آنها امضا کنید.

محمدی در مورد اینکه آیا جدایی او از سازمان لیگ نقطه ضعفی داشت یا خیر، گفت: به صراحت می گویم بله. زمانی که در سازمان لیگ بودم، تقویم داشتیم. به عنوان مثال، ما یک بروشور برای سال تقویم 2019 صادر کردیم و تاریخ آن 15 مارس 2019 بود. 29 جولای شروع لیگ بود، یعنی ما برنامه یک ساله خود را پنج ماه پیش ارائه کردیم. کی روش در آن زمان سرمربی تیم ملی بود که او و ترابیان این کتاب را امضا کردند.

وی در خصوص تغییرات این تقویم گفت: هیچ تغییری صورت نگرفته و به صورت کامل انجام شده است. آن زمان سال دوم یا سوم بود که چنین برنامه ای را ارائه کرده بودم. اما در سال های گذشته برنامه را دو ماه زودتر نوشتیم، اما برای سال 2019 آن را پنج ماه زودتر انجام دادیم. با اینکه خود من از سازمان لیگ خارج شدم، اما این کار مرتب پیش می رفت. در زمینه تبلیغات محیطی هم وقتی وارد سازمان لیگ شدم درآمد ما یک میلیارد و 750 میلیون تومان بود که در سال اول به 6 میلیارد رسید. با صداوسیما قرارداد سه ساله بستیم که سالی 10 میلیارد بپردازیم. در سال اول 11.5 میلیارد و در سال سوم 13.4 میلیارد دریافت کردیم. 16 تیر 90 قرارداد بستم، صداوسیمها خودش گفت حق پخش را از تبلیغات محیطی جدا می کنم. قراردادی سه ساله با مبالغ 14، 16 و 18 میلیارد تومان بستم که 48 میلیون دلار است.

رئیس سابق سازمان لیگ گفت: در آن زمان 11.5، 13.5 و 17.5 میلیارد تومان دریافت کردیم یعنی. 42 میلیون و 500 هزار دلار از قرارداد سه ساله با صداوسیما و این پول را بین باشگاه ها تقسیم کردیم. رشته آن زمان با امروز قابل مقایسه نیست.

محمدی در خصوص اینکه آیا او و سایر کاندیداها تعهدی مبنی بر عدم تخطی از نظم انتخابات دریافت کرده اند، پاسخ داد: روز اول فرم را پر کردیم و تعهد دادیم، 3 مرداد کمیته فنی از ما دعوت کرد و توجه کنید. البته من به دوستانم گفتم در قانون اساسی چنین سوالی وجود ندارد و آنها اعلام کرده اند که طبق یکی از بندهای انتخاباتی می توانیم این کار را انجام دهیم.

وی درباره اینکه آیا کمیته بدوی می توانست این کار را انجام دهد، گفت: نمی خواهم زیاد در این مورد بحث کنم. اما چون از ابتدا سکوت کرده بودم و قصد حرف زدن نداشتم، گفتم همه عملکرد من در سازمان لیگ را می دانند. عملکرد دو دست دیگر نیز ادامه دارد.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال درباره رابطه خود با مهدی تاج و میرشاد مجدی گفت: من با مجدی و تاج دوست هستم.

محمدی با بیان اینکه اگر دو کاندیدای دیگر رئیس فدراسیون شوند آیا امکان همکاری با آنها وجود دارد، تصریح کرد: من اصولی دارم که پای آن هستم و اگر در انتخابات رای دادم در خدمت اعضای مجمع خواهم بود. شعار من فوتبال ملی است که به معنای شفافیت و فرصت های برابر است. من می خواهم با همین شعار کار کنم، اگر برنامه آنها با اصول من سازگار باشد، می توانم کمک کنم.

وی در گفت و گو با شبکه خبر گفت: نمی دانم باید از کمیته بدوی بپرسید. وقتی در انتخابات فدراسیون رای نیاوردم به اعضای مجمع گفتم وقتی 51 نفر به کاندیدای دیگری رای دادند یعنی خودشان خواهان تغییر نیستند. از اعضای مجمع تقاضا دارم برای تغییر تصمیم درستی بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید