مهرشاد سهیلی به ماندن در کانون اصلاح و تربیت محکوم شد


ساعت: 12:11
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837760

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری به تشریح مهمترین پرونده های قضایی پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ذبیح اله هدیان در پانزدهمین نشست خبری بزرگداشت روز معلم و کارگر در پاسخ به سوالی مبنی بر ملاقات مجازی با زندانیان گفت: دو سال است که دیدار مجازی زندانیان با خانواده هایشان در دستور کار قرار دارد اما هنوز تکمیل نشده است.

وی گفت: 69 هزار و 300 جلسه آنلاین با زندانیان داشتیم.

هدیان در پاسخ به سوالی درباره اخطارهای سازمان بازرسی خودرو سایپا گفت: خودروسازان باید به این نکته توجه داشته باشند که کار آنها ارتباط مستقیمی با سلامت انسان دارد. مرگ هزار نفر در سه هفته فاجعه ای است که ممکن است تا حدی به دلیل استاندارد بودن خودروها باشد.

وی افزود: مدیریت دو بار به موضوع استاندارد خودرو اشاره کرده است. دستگاه هایی که تعهداتی مانند سکوت، استاندارد و حتی محیط زیست و نیروی انتظامی دارند باید کار کنند و اگر خودرویی استاندارد مناسبی ندارد باید جلوی تولید آن گرفته شود که در سازمان بازرسی هم بررسی کردیم.

سخنگویی در خصوص محاکمات علنی یا خصوصی در هفته های اخیر گفت: آیا علنی بودن محاکمات به معنای انتشار محاکمات همراه با مشخصات متهمان است؟ طبق قانون، علنی بودن دادگاه با علنی بودن دادگاه متفاوت است. طبق قانون کلیه محاکمات علنی است و دادگاه جز در موارد خاص نمی تواند به صورت غیرعلنی انجام دهد. البته علنی بودن به معنای افشای عمومی جزئیات محاکمه و هویت متهم نیست.

وی ادامه داد: اینطور نیست که جلسات دادگاه علنی نباشد. در سه ماه گذشته با تاکید رئیس قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده های تخلف از نظم اقتصادی 96 پرونده رسیدگی و حکم قطعی صادر شده است.

هدیان افزود: هر بار که یکی از قضات انتشار مطالب دادگاه را تشخیص می دهد این اتفاق می افتد.

وی درباره موضوع مبارزه با فساد و حمایت از رسانه ها گفت: باید از ظرفیت مردم به ویژه رسانه ها استفاده کرد. در خصوص گزارش فساد نیز تاکید شد که افشاگری باید در چارچوب قانون انجام شود.

هدیان در رابطه با حادثه اخیر حمله به روزنامه نگار همین قوه قضاییه در دادگاه کوم شکایت کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص حکم صادره برای مهرشاد سهیلی گفت: حکم بدوی صادر و این فرد به سه سال حبس در کانون اصلاح و تربیت و جزای نقدی و رد مال محکوم شده است.

وی در خصوص فساد در شورای شهر آذربایجان عربی افزود: در این مورد برخی از اعضای شورای شهر، مسئولان مورد تعقیب قرار گرفتند و 23 نفر از اعضای فعلی و سابق شورای شهرداری ارومیه و 25 نفر به صورت آزاد و تعدادی نیز شهرداری هستند. کارمندان: اکثر این متهمان با قرار وثیقه آزاد و تعدادی از خدمات متوقف شده و پرونده به دادگاه کشیده شد.

هدیان در پاسخ به این سوال که در مرحله شکایت رئیس مجلس از یکی از نمایندگان سابق مجلس و اینکه آیا این گونه پرونده ها به قوه قضائیه فوریت دارند یا خیر، گفت: وی احضار شده است و افرادی که فورا مطالبی را منتشر کنند در صورت عدم شکایت تحت تعقیب و محکومیت قرار خواهند گرفت. . اگر توجه نکنند و فقط شنیده ها را منتشر کنند، علیه قوه قضاییه شکایت می شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چند سال پیش رئیس قوه قضائیه دستورالعمل برخورد با زورگیری و مجرمان حرفه ای را ابلاغ کرده بود و حتی اجبار با سلاح سرد را بازدارنده دانست. به مردم روال همچنان ادامه دارد اما شاهد وقوع جرایم خشن مشابه (اخاذی در چند روز اخیر در شهریار) هستیم: در خصوص دستورالعمل صادره باید گفت که نه تنها این دستورالعمل بلکه رئیس قوه قضائیه نیز تاکید کرده است. که تقابل جدی وجود دارد.

وی افزود: با این جرایم به شدت برخورد می شود. در کشورهایی که در همه خیابان ها دوربین وجود دارد، شاهد تکرار این اتفاقات هستیم. اگر اتفاقی بیفتد به این معنی نیست که قوه قضائیه موفق نمی شود و اکثر کسانی که در زندان هستند اینگونه افراد هستند. از همین جا از دادستان ها می خواهم که با این افراد قاطعانه برخورد کنند و از پلیس می خواهیم با ورود صحیح از تکرار جرم جلوگیری کند. قوه قضائیه بانک اطلاعاتی مجرمان دارد و در صورت وقوع جرم باید تحت تعقیب قرار گیرند.

هدیان ادامه داد: تعداد این جرایم در کشور زیاد نیست و مواردی در رسانه ها مطرح می شود و نباید به وفور مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر نظارت قوه قضاییه بر تنظیم بازار پس از لغو ارز ترجیحی، گفت: سازماندهی و نظارت بر عهده تعزیرات است مگر اینکه انباشت یا جرمی اتفاق بیفتد. رئیس قوه قضائیه بارها اعلام کرده است که قوه قضائیه باید به سایر دستگاه ها در برخورد با گران فروشی کمک کند. در برخورد با گرانی ها در کنار دولت هستیم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اعدام احمدرضا جلالی گفت: این فرد تبعه ایران و دارای تابعیت ایرانی است. وی در سال 1996 به اتهام جاسوسی و ارتباط با سرویس موساد، اقدام علیه امنیت ملی و افشای اطلاعات و اطلاعات طبقه بندی شده و فوق محرمانه به دانشمندان هسته ای تحت تعقیب و دستگیری قرار گرفت. پس از دستگیری، سوئد به او تابعیت داد.

وی افزود: با توجه به اتهامات مختلف وی به اعدام محکوم شد که حکم قطعی و در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته و حکم اجرا خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات اخیر فائزه هاشمی مبنی بر درخواست تحریم برخی نهادهای امنیتی و توهین به پیامبر(ص) گفت: در هر دو مورد پرونده در دادسرای تهران تشکیل شده و دادستان به عنوان دادستان در حال پیگیری است.

هدیان در خصوص امکان تبادل شهرت و نور افزود: این دو موضوع هیچ ربطی به هم ندارند زیرا نوری بی گناه و محاکمه هایش نامشروع است. هم

جلالی دو سال قبل از حمید نوری دستگیر و محکوم شد. چنین مسائلی وجود ندارد و قوه قضائیه در مورد این حکم تصمیم می گیرد.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و پرداخت بدهی ها و شایعه آزادی زنجانی گفت: این مرد همچنان در زندان است و بدهی خود را تسویه نکرده است.

هدیان در خصوص همکاری با دلالان برای حذف ارز ترجیحی و یارانه های پنهان گفت: بسیاری از افرادی که ارز ترجیحی دریافت کرده اند یا کالا را وارد نکرده اند یا در بازار آزاد فروخته اند. دولت به دنبال جراحی اقتصادی است و سران قوا هم نظر دارند، اما این موضوع نیازمند حمایت مردم و نظارت به موقع مسئولان است.


در حال تکمیل…

دیدگاهتان را بنویسید