مهر و موم موضوع روز جدید

مهر و موم موضوع روز جدید

همکار خبرنگار

تعطیلی یک مجتمع تجاری و تجمع مقابل شورای شهر درباره حجاب

دیروز دوباره خبرها حاکی از حجاب اختیاری و حجاب اجباری و مهرهای متوالی بود. هنوز یک سال از درگذشت مهسا امینی که معیشت برخی کسبه را رقم زد، نگذشته است. بی توجهی به پیام مهر حجاب، رستوران باب البحر (متعلق به علی منصوریان) و رستوران هیچ (متعلق به بهاره رهنما) و کافه دی پروژه شعبه خیابان فرشته پلمپ شد. مجتمع تجاری اوپال به دلیل رعایت نکردن اخطارهای حجاب پلمب شد. مجموعه ای که طبقه ای مختص بانوانی است که با آسانسور مخصوص وارد آن طبقه شده اند. یکی از صاحبان این مجتمع در صفحه شخصی خود نوشت: آیا می دانید چند هزار نفر در اوپال نان می خورند؟ آیا می دانید چند صد نفر مانند من در اوپال کار می کنند؟ آیا به فکر فرزندان ما بوده اید؟» او به موضوعی که درباره آن صحبت می کنند اشاره می کند، فارغ از مسائل حقوقی مطرح شده پیرامون این تمبرها، مسائل معیشتی را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

یکی دیگر از مالکان این مجتمع تجاری نیز تاکید کرد: از فردا به دنبال پلمب هستیم چرا که پلمب این مجتمع تجاری با حدود هزار پرسنل تبعات اقتصادی خواهد داشت. وی از دریافت تعهد 8 صفحه ای از هیات مدیره این مجتمع قبل از پلمب خبر داد.

نرگس ماندری پور، سوده نجفی و علیرضا نادعلی از اعضای شورای شهر تهران در جریان پلمب مجتمع و رستوران های اوپال در صد و چهل و دومین جلسه مجلس شورای اسلامی به شهرداری در خصوص حجاب تذکر دادند و علاوه بر مطالبه گزارش از معاونت فرهنگی شهرداری تهران گزارشی از معاونت فرهنگی شهرداری تهران را خواستار شدند. معاون فرهنگی و مترو شهردار تهران با ابراز نگرانی از گزارش درگیری در مترو با موضوع حجاب، از شرکت مترو خواستند در چنین مواردی وارد عمل شوند و از فرماندهی نیروی انتظامی و قوه قضائیه نیز درخواست کردند. کمیسیون نسبت به این موضوع اقدام کند.
ما آماده ایم که به عنوان الگو به مترو بیاییم

از سوی دیگر تعدادی از زنان تهرانی نیز در مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند و خواستار رسیدگی شهرداری به حجاب شدند. پس از تجمع زنان در مقابل شورای شهر تهران، علیرضا نادعلی، رئیس شورای شهر و مشاور رسانه ای وی برای شنیدن سخنان آنان آمدند. یکی از آن زنان به مشاور نادعلی گفت: «اگر تو قدرت نداشته باشی، همه کاغذ پاره شده اند، نه ما. ما حاضریم به عنوان یک تیم یا الگو در متروها بایستیم تا بدانند این کشور اسلامی است. ما شهدا دادیم و خیلی از جانبازان هنوز هم اکسیژن جلوی دهانشان است. شهدا در وصیت نامه خود از حجاب و عفاف نوشتند. امام (ره) می فرمودند وصیت نامه شهدا را بخوانید راه را باز می کند ما شکست خوردیم و به وصیت شهدا عمل نکردیم. حجاب در اولویت است. رکن دین و قانون اساسی حجاب و عفاف است اما ما این را برای زنانمان روشن نکردیم. من نمی گویم حجاب اجباری، پوشش و نشان اسلامی زن است. مادران ما توانایی تربیت نسل خوب را داشتند.»

هفتم فروردین ماه بود که موضوع نامه علیرضا زاکانی، شهردار تهران مبنی بر اعطای ماموریت های کنترل ترافیک و دارایی های این شرکت به شرکت کامپیوتر شهر، اختلافات شهرداری و شورای شهر تهران را بیش از پیش آشکار کرد. قبل از. در پی اعتراض اعضای شورای شهر تهران، جلسه بحث و تبادل نظر با حضور آنان و زاکانی تشکیل شد و در نهایت مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد تا زمانی که کمیته ای متشکل از اعضای شورای شهر تهران، اقدامی در این زمینه صورت نگیرد. برخی از اعضای شورای شهر و شهرداری تهران در خصوص حفظ یا انحلال شرکت کنترل ترافیک به جمع بندی رسیدند. اما به نظر می رسد شهرداری با این جلسات سران اعضای شورای شهرداری را گرم کرده و در حال اجرای دستورات شهردار است. چرا که برخی از مسئولان شرکت کنترل ترافیک به اعضای شورای شهر اعلام کردند که دستورات زاکانی نه تنها لغو، بلکه زیر پوست اجرا می شود.
حرف حاکمان و بدنه شهرداری همخوانی ندارد

علی اصغر قائمی، یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران که در جلسه روز دوشنبه در خصوص واگذاری شرکت کنترل ترافیک به شهرداری شرکت کرده بود، در خصوص روند آن جلسه به خبرنگار هممه می گوید: جلسه اولیه بود و آقایان توضیحات و مشکلات و محورها را ارائه کردند. بحث آنها وحدت ضروری است. دلیل اصلی صحیح است، اما نحوه اجرای آن محل بحث است. بدیهیاتی را اعلام کردند که همه می دانیم قابل حل نیست. در این جلسه فقط شنونده بودیم و در پاورپوینت توضیح دادند که دوربین چیست و فیبر نوری چیست! این سوالات در جلسه با شهرداری جواب نداد. به همین دلیل دنبال کننده این سوال تصمیم گرفت مشکلات را لیست کند و باید به آنها پاسخ داد. وی افزود: تصمیم برای واگذاری این شرکت دارای آثار حقوقی و فنی است. مسائل اداری و ساختاری هم وجود دارد که وارد آن نمی شویم اما دغدغه ما این است که روال شهر آسیب نبیند و اصلاح نشود.» در پاسخ به اینکه برخی از مسئولان شرکت کنترل ترافیک اعلام کردند دستورات زاکانی همچنان در حال اجراست. قائمی تاکید کرد: بله ما هم این خبر را داریم ایشان در جلسه قول دادند که در این راستا کاری انجام نمی شود اما ظاهرا اقدامات در حال پیگیری است البته آقایان این موضوع را رد می کنند اما از اختیارات شرکت برای کنترل ترافیک می گویند فعالیت ها ادامه دارد و به فرض اتفاقی می افتد پس از تصمیم شورای شهر تهران قابل جبران است. وی در خصوص امنیت دوربین های شهرداری این شهر گفت: وظیفه دوربین های کنترل ترافیک ایمنی است نه امنیت. اما وجود اپلیکیشن امنیتی قابل تخطی نیست زیرا ممکن است دستگاه های امنیتی در برخی جاها پوشش تصویری نداشته باشند، می توانند از این فضا استفاده کنند. اما ماموریت این شرکت ایمنی است. طبیعی است که اگر کسی به این دوربین ها دسترسی داشته باشد، می تواند از آنها سوء استفاده کند.» قائمی در خصوص ارسال رونوشت نامه ای با امضای چند تن از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر واگذاری شرکت کنترل ترافیک تاکید کرد: این نسخه هنوز ارسال نشده است. تصمیم گرفتیم مسیر را عوض کنیم تا اگر از این جلسات نتیجه نگرفتیم، این مسیر را طی کنیم».
دلیل نگرانی شورای شهر از اصرار شهرداری

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار هممهان تاکید کرد: شرکت کنترل ترافیک با نگاهی همه جانبه تاسیس شد و ماموریت های آن بر اساس مدیریت زمان تدوین شد و حجم کاری آن شکل گرفته است. بيش از 30 سال است كه تجهيزات كنترل شهري براي حفاظت از مردم و اطلاعات آنها در شركت كنترل تردد اتفاق مي افتد و تخريب اين زيرساخت ها به معناي ايجاد فرصت براي دشمنان قسم خورده كشور و از بين بردن امنيت شهر است. این نوع اقدامات فقط از روی بی احتیاطی نیست، شرکت های زیادی در شهرداری تهران وجود دارد، اما چرا دستشان را روی شرکتی می گذارند که همه اطلاعات در آن وجود دارد؟ وی با اشاره به اینکه شرکت کنترل ترافیک یک گروه تخصصی است، افزود: هرگونه تغییر در این حوزه نیازمند بررسی های قطعی است. در حال حاضر اعضای شورای شهر تهران نگران هستند که این دستکاری شرکت کنترل ترافیک به ماموریت های استراتژیک آن آسیب وارد کند. انتظار شورای شهر تهران این است که تا زمانی که قانع نشده اند چنین اقدامی به نفع شهر تهران است از هرگونه اقدامی خودداری کنند. رئیس کمیته شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص ادامه دستور شهردار تهران مبنی بر واگذاری شرکت کنترل ترافیک با وجود اعتراض اعضای شورای شهر تهران گفت: گزارشی در این خصوص ندارم اما من معتقدم که در اخلاق حرفه ای و رفتار سازمانی، تعهد به معنای پایبند بودن به هر دو طرف است. امیدواریم در این مورد نیز چنین باشد.» عباسی در پاسخ به این سوال که اگر چنین تعهدی وجود نداشته باشد، شورای شهر تهران با زاقانی چه خواهد کرد؟ وی تاکید کرد: به نظر من فراتر از مسائل اداری، این موضوع فراتر از اخلاق است. حتما شورای شهر تهران در این خصوص موضع گیری خواهد کرد.
شورای شهر حرف آخر را می زند

ناصر امانی یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز در گفتگو با همایخان درباره روند برگزاری جلسه کارشناسی واگذاری شرکت کنترل ترافیک تاکید کرد: من مخالف تشکیل چنین کمیسیونی بودم و معتقد بودم شهرداری این کار را انجام دهد. توضیحات خود را ارائه دهد اما شورای شهر باید حرف آخر را بزند.” hit با این حال به احترام آقای چمران با حضور در این کمیته موافقت کردیم، روز دوشنبه جلسه ای برگزار شد و شهرداری توضیحاتی را ارائه کرد.البته تنها دو تن از معاونان در جلسه حضور داشتند. شهرداران و همچنین مدیرعامل سازمان فاوا و مدیرعامل شرکت “کنترل ترافیک”

وی افزود: توضیحات شهرداری برای ما قابل قبول نبود و در نهایت قرار شد چمران سوالات این هیئت را به صورت مکتوب برای شهردار ارسال کند و توضیحات شهرداری نیز به صورت مکتوب دریافت شود تا بررسی کنیم. پاسخ ها و منعکس کننده نظر نهایی چمران است و در جلسه شورای شهر باید اطلاع رسانی شود.» امانی در پاسخ به این سوال که اگر مقاومت شهرداری ادامه پیدا کند، چه خواهید کرد؟ شورای شهر پاسخ شهرداری را در حضور چمران می داند و خلاصه وی در صحن علنی شورای شهر گزارش می شود و چمران تاکید کرد: شأن نظارتی و قانونگذاری شورای شهر به هیچ وجه نباید خدشه دار شود و شهرداری نمی تواند در مورد آن تصمیم گیری کند. موارد و مواردی که در صلاحیت شورا است از قبیل ادغام و واگذاری وظایف و در صورت نیاز شهرداری به تصمیم گیری در این زمینه ها باید در قالب لایحه به شورای شهر تهران ارائه شود.»

دیدگاهتان را بنویسید