موجودی برخی سدها صفر شد

موجودی برخی سدها صفر شد
75 درصد اعتبارات تامین آب در بودجه پرداخت نشده است

بررسی شاخص های مهم آب و هوا و هواشناسی کشور نشان می دهد که میانگین بارندگی کشور در فصل تابستان نسبت به تابستان سال گذشته 56 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 22 درصد کاهش داشته است. از بارندگی تابستان در سال آبی 1402-1401 (اوایل مهر 1401 تا اواخر شهریور 1402) میزان بارندگی دریافتی نسبت به سال آبی قبل 4 درصد افزایش و نسبت به میانگین بلندمدت 14 درصد کاهش یافت. بررسی وضعیت بارندگی در استان های مختلف کشور نیز نشان می دهد که میزان بارندگی در فصل تابستان به جز 4 استان لرستان، اردبیل، بوشهر و خراسان شمالی نسبت به میانگین بلندمدت کاهش یافته است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با این مقدمه می افزاید: میانگین دمای هوای کشور در فصل تابستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.1 درجه سانتی گراد افزایش یافته است. بنابراین با توجه به شاخص های مهم آب و هوا در فصل تابستان، خشکسالی شدید و بسیار شدید در مناطق وسیعی از استان های واقع در فلات مرکزی و جنوبی کشور حاکم است. خراسان جنوبی، بخش‌هایی از خراسان جنوبی، بیشتر استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و یزد خشکسالی شدید و بخش‌هایی از استان‌های سمنان، قم، اصفهان، خوزستان جنوبی و بوشهر خشکسالی شدید را تجربه کردند.

شاخص های خشکسالی

بررسی شاخص‌های خشکسالی نشان می‌دهد که در این مدت شرایط خشکسالی تنها در بخش‌هایی از استان‌های گیلان، اردبیل، خراسان شمالی و خوزستان حاکم بوده است. در مورد حوضه های فرامرزی و مشترک نیز در فصل تابستان اکثر مناطق واقع در شرق و غرب کشور بارندگی نداشتند و در برخی مناطق به زیر 5 میلی متر رسید. تنها در ماه شهریور، برخی از مناطق مرکزی و شمال شرقی افغانستان بارندگی هایی داشتند که اغلب کمتر از 10 میلی متر بود. در دوره 12 ماهه منتهی به شهریور 1402، خشکسالی بسیار شدید تا متوسط ​​در اکثر کشورهای منطقه حاکم شد، به طوری که شرق ترکیه، غرب افغانستان و اکثر مناطق ایران تحت تأثیر قرار گرفتند. خشکسالی. در طول فصل تابستان، بیشتر مناطق خاورمیانه، خزر و آسیای مرکزی در معرض خشکسالی خفیف تا بسیار شدید قرار داشتند. در عراق (خشکسالی متوسط ​​تا شدید)، بیشتر نیمه غربی افغانستان (خشکسالی شدید تا بسیار شدید)، نیمه شرقی افغانستان (خشکسالی ملایم تا عادی)، نیمه شرقی ایران (خشکسالی شدید تا بسیار شدید) و نیمه غربی ایران (خشکسالی خفیف تا متوسط) حاکم است. در عین حال، از کشورهای همسایه، تنها ترکیه در وضعیت وحشتناکی قرار داشت.

پیامدهای اقدامات طالبان بر استان های شمال شرق ایران

وقوع خشکسالی در کشورهای همسایه شرقی از جمله افغانستان همراه با اقداماتی که سازه های این سوی رودخانه هیرمند انجام داده اند، موجب کاهش چشمگیر عملکرد این رودخانه و به دلیل وابستگی به آب شده است. منابع استان های شرقی به ویژه سیستان و بلوچستان از آب ورودی رودخانه هیرمند، تامین آب این رودخانه مناطق با چالش جدی مواجه هستند. علاوه بر مشکلات مربوط به آب آشامیدنی، نبود حقوق زیست محیطی باعث ایجاد کانون های گرد و غبار در این مناطق شده است و در کنار کمبود شدید آب آشامیدنی، زندگی مردم نیز با چالش های زیادی مواجه است.

همچنین کاهش بارندگی و شیوع شرایط خشکسالی در کشورهای همسایه غربی (عراق) نیز منجر به کاهش ورود تالاب ها و همچنین وضعیت نامطلوب اروندرود و با ایجاد کانون های گرد و غبار و نفوذ در کشور شد. استان هایی که در نواحی غربی و در برخی موارد بخش های وسیعی قرار دارند. کشور درگیر این مشکل است.

وضعیت بحرانی سدهای ایران

در مورد وضعیت سدهای کشور، بیشترین درصد اختلاف ذخیره نسبت به سال گذشته تا پایان شهریور ماه مربوط به سد زاینده رود در استان اصفهان است که با 441 میلیون متر مکعب ذخیره آب، 154 درصد بیشتر از گذشته است. سال با وجود تفاوت فاحش نسبت به سال گذشته، تا پایان شهریور ماه، مخزن این سد تنها 36 درصد پر شده است.

چاه نیمه در استان سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه پارسال 68 درصد با سطح پر شدن 4 درصد کاهش یافته و در وضعیت بحرانی قرار دارد. مخازن سدها در استان های فارس، کرمانشاه، هرمزگان و خراسان رضوی نیز کاهش چشمگیری داشته که باعث کاهش سهم منابع آب سطحی در تامین نیازها شده و اغلب دچار تنش آبی به ویژه برای آب شرب شده اند. سدهای واقع در استان های گلستان و داراب (شهری واقع در استان فارس) عملا خالی و ذخایر آن صفر است. همچنین وضعیت سد دوستی و تارگ در استان خراسان رضوی حدود 8 درصد پر بحرانی برآورد شده است.

شرایط سخت تامین آب با آب آشامیدنی

بررسی آمارهای مربوط به سازمان هواشناسی نشان می دهد که میزان بارندگی در فصل تابستان نسبت به میانگین مدت مشابه 22 درصد کاهش داشته است به ویژه از نظر تامین آب شرب کشور. .

همچنین شاخص های مهم هواشناسی در 12 ماه منتهی به شهریور 1402 (سال آبی 1402-1401) نسبت به سال آبی گذشته 4 درصد افزایش بارندگی را نشان می دهد، اما نسبت به میانگین بلندمدت کشور همچنان با آن مواجه است. کاهش بارندگی و خشکسالی این نشان می‌دهد که در مقایسه با میانگین بلندمدت، وضعیت هنوز مساعد نیست و چالش‌های اصلی مدیریت منابع آب در کشور به قوت خود باقی خواهد ماند و نیاز به بازنگری در برخی از سیاست‌های کلان در بخش آب خواهد بود. دو برابر شد.

کاهش بارندگی و وقوع خشکسالی در فصل تابستان منجر به بروز مشکلات عدیده ای در تامین آب شرب بسیاری از شهرها و روستاهای کشور شده و اجرای طرح های اضطراری آب تا حدودی موثر بوده است. در کنترل و مدیریت شرایط در شرق کشور نیز تخلیه شدید چاه نیمه ها در استان سیستان و بلوچستان که منبع اصلی تامین آب شرب منطقه سیستان و بخش قابل توجهی از شهر زاهدان است و کاملاً به منابع آب ورودی از افغانستان وابسته است، ایجاد کرده است. مشکلات بسیار زیادی در تامین آب شرب این مناطق ایجاد شده است که در فصل تابستان ایجاد شده است. به منظور مهار بحران ایجاد شده در این مناطق، اجرای طرح های اضطراری آبرسانی و آبرسانی از جمله حفر چاه های متعدد در دستور کار قرار گرفت.

پیش بینی بحران آب شرب در سیستان و بلوچستان

با توجه به کاهش شدید حجم چاه ها در سیستان، ادامه بحران آب شرب در منطقه سیستان و تا حدودی در شهر زاهدان در نیمه دوم سال جاری پیش بینی می شود. از آنجایی که حل چالش ها بلندمدت است، باید توجه داشت که پدیده زیست محیطی مانند گرد و غبار در مناطق غرب و شرق کشور نیازمند برنامه ریزی است و عمدتاً در ماه های آینده پدیده گرد و غبار مشابه سال های گذشته ظاهر خواهد شد. باید دستور تهیه و اطلاعات در این مورد را داد

نقشه راه وجود ندارد

در فصل تابستان در حوضه های فرامرزی و مشترک واقع در شرق و غرب کشور، کاهش نزولات جوی و افزایش دما منجر به بروز خشکسالی در این مناطق شد. متأسفانه فقدان نقشه راه مشخص و جامع در مدیریت منابع آب فرامرزی ورودی و خروجی به چالش های مرتبط دامن زده و در برخی موارد ناهماهنگی ها و موازی کاری ها نیز موجب هدر رفت اعتبارات ملی شده است.

75 درصد اعتبارات آب پرداخت نشده است

با توجه به وضعیت اعتبارات بخش آب در سه ماهه دوم سال 1402 حدود 23 درصد از اعتبارات مصوب سال جاری در فصل تابستان به این بخش اختصاص یافت که با احتساب میزان تخصیص در فصل بهار به 26 درصد رسید. فصل بیشتر وام های اعطایی مربوط به پروژه های احداث سد، تاسیسات آبرسانی و فاضلاب است. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: بی نظمی در توزیع اعتبارات در بخش های مختلف از جمله آب بی سابقه است و این امر قطعا بر ابهامات موجود دامن می زند. توزیع نامتوازن و به تعویق افتادن اعطای حدود 75 درصد از اعتبارات مصوب برای نیمه دوم سال موجب بروز مشکلاتی از جمله عدم امکان برنامه ریزی صحیح برای اجرای پروژه ها، وضعیت نامطلوب مشاوران و پیمانکاران، عدم رعایت موازین شد. برنامه زمانبندی اجرای پروژه ها و طرح های عمرانی و همچنین ایجاد ابهام در بودجه ریزی در سال آینده انجام می شود.

رویدادهای مهم آب در تابستان 1402

رویدادهای مختلفی که در بخش آب رخ داده است، بسته به اهمیت آنها، وضعیت این بخش را در موضوعات مختلف ساختارهای حاکمیتی، تنش‌های آبی، سرمایه‌گذاری‌ها و غیره بیشتر نمایان می‌کند و آگاهی از آنها به درک وضعیت موجود کمک می‌کند. این بخش خوب است در این راستا برخی از تحولات مهم در بخش آب در سه ماهه دوم سال جاری به شرح زیر است:

– وضعیت تامین آب شرب مناطق جنوب شرق کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان بحرانی شده است (عدم آزادسازی ادعای ایران در مورد رودخانه خرمند از افغانستان و اعتراض رسمی کشور به این مشکل) .

– وضعیت بسیار بحرانی دریاچه ارومیه در فصل تابستان و خشک شدن تقریبا 100 درصدی آن

– وقوع سیل در چند استان از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، اردبیل و برخی از شهرهای شمال کشور از جمله سیل شدید در شهرستان آستارا و خسارات زیادی به بار آورد.

– اجرای طرح های آبرسانی اضطراری برای شهرها و روستاهای دارای کمبود آب شرب

– اعتراض کشورهای آسیای میانه به سیاست های آبی افغانستان و تشدید بحران آب در منطقه با تکمیل کانال گوشپه.