موفقیت دانشمندان ایرانی در طراحی «سورتر هوشمند» مبتنی بر هوش مصنوعی


ساعت: 15:52
تاریخ انتشار: 91/02/24
کد خبر: 1838781

یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با کسب دانش بومی به طراحی و ساخت سه نوع سورتر هوشمند مبتنی بر پردازش تصویر و هوش مصنوعی پرداخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با کسب دانش بومی به طراحی و ساخت سه نوع سورتر هوشمند مبتنی بر پردازش تصویر و هوش مصنوعی پرداخته است.

این دستگاه با استفاده از روش‌های آموزشی عمیق، می‌تواند عیوب مورفولوژیکی محصول را تشخیص داده و فرآیند کنترل کیفی محصولات نهایی را به طور موثر اجرا کند و همچنین طبقه‌بندی محصولات با کیفیت را ارائه دهد و در نتیجه با جلوگیری از خام‌فروشی به بهبود شرایط صادرات کمک کند. .

حسن توحیدی، مدیرعامل شرکت دانشبانیان به سورتر سورچین گفت: سورتر هوشمند با پردازش تصویر و استفاده از هوش مصنوعی به طور کلی محصولات کشاورزی اعم از میوه یا بذر را از نظر کیفیت تقسیم و دسته بندی می کند. دوربین و نرم افزار مرتب سازی چندین عکس از هر میوه یا دانه در حال عبور می گیرد و اندازه و شکل آن را با دقت بالا تعیین می کند، سپس آنالیز رنگی را انجام می دهد که مشابه عملکرد دسته رنگ ها است.

توحیدی با بیان اینکه دستگاه سورچین می تواند عیوب مورفولوژیکی را با استفاده از روش های یادگیری عمیق تشخیص دهد، تصریح کرد: به عنوان مثال پسته دارای عیوب بیرونی است که لزوماً از نظر اندازه و رنگ توسط سورت کننده های رنی و حتی سورت کننده های خارجی قابل تشخیص نیستند. هوش مصنوعی دستگاه سورچین برای تشخیص این عیوب و تشخیص آن ها با دقت قابل توجهی به طور ویژه آموزش دیده است. اگر یک دانه در رده نامطلوب سخت شدن نرم قرار گیرد، از مسیر اصلی دانه های دیگر منحرف شده و از جلوی نازل های هوا عبور کرده و به این ترتیب عملیات جداسازی انجام می شود.

وی گفت: در رابطه با سورت کننده های میوه، پیامدهای متعددی وجود دارد که می توان بار میوه های وارداتی را به چند دسته کالایی از جمله صادراتی، درجه دو یا خوراک تقسیم کرد که می توان از سورت کننده ها در صنایع مختلف برای کنترل کیفیت محصول استفاده کرد. محصولات نهایی “.


دسته بندی محصولات پسته، یوتا و لاندا بر اساس هوش مصنوعی این شرکت دانش بنیان

حسن توحیدی از طراحی و تولید سه مدل دستگاه سورتینگ با توجه به شرایط سایز محصول کشاورزی مورد نظر خبر داد و گفت: هر مدل طراحی خاص خود را دارد که نرم افزار خود را برای دسته بندی محصولات مختلف تغییر می دهد. به عنوان مثال دستگاه سورتینگ پسته که سمپی است، قابلیت جداسازی و طبقه بندی انواع مغزها، غلات و حبوبات را دارد. مرتب کننده کروی و کشیده میوه یوتا قادر است سایر میوه ها و سبزیجات از جمله سیب و سیب زمینی را طبقه بندی کند و سومین مورد لاندا است که در دسته بندی و درجه بندی سیاه دانه ها، آرد، کنجد و سایر محصولات کشاورزی دانه ریز تخصص دارد.


سورچین راهکاری موثر برای جلوگیری از خام فروشی محصولات در ایران است

توحیدی با اشاره به آمارهای سازمان‌های بین‌المللی و تحلیل‌های راهبردی، پتانسیل‌های کلان اقتصاد ایران را در پتروشیمی و باغداری برشمرد و گفت: طی سال‌های گذشته محصولات کشاورزی ایران به‌صورت عمده و با قیمت پایین در بازارهای جهانی عرضه شده است. پالایشگاه محصولات کشاورزی به عنوان راهی برای دور زدن خام فروشی در صنعت.

وی با تشریح مشکل هدر رفت یک سوم محصولات کشاورزی در سطح جهان گفت: در حمل و نقل محصولات کشاورزی تقسیم نشده بخشی از محصول آسیب دیده می تواند کل محصول را از بین ببرد اما با تفکیک و طبقه بندی در مبدا می توان آن را از بین برد و از آن نیز جلوگیری کرد. بازگشت و از بین رفتن محصولات به مقصد.

توحیدی افزود: با استفاده از فناوری جداسازی و طبقه بندی می توان محصولات با کیفیت بهتر را به بازارهای دارای توان مالی بالا و همچنین محصولات غذایی ارزشمند که دارای لک و ایرادات ظاهری هستند ارسال کرد. مواد مغذی در بین اعضای جامعه

مدیرعامل شرکت دانشبانیان فناوری های پردازش تصویر و هوش مصنوعی را بهترین فناوری های به کار رفته در این دستگاه دانست و گفت: به عنوان مثال دستگاه مرتب کننده پسته در کسری از ثانیه چندین تصویر از هر دانه تهیه می کند و تمامی این تصاویر را برای مدتی پردازش می کند. در زمان کوتاه و به وب “هوش مصنوعی ارسال می کند و تصمیم می گیرد که آیا هر دانه پسته مطلوب است یا نامطلوب.

وی ادامه داد: پیچیدگی و اهمیت این فرآیند فعلی به حدی بوده است که برخی دیگر از شرکت های فعال در حوزه تفکیک و طبقه بندی از این فرآیند ویژه در این شرکت دانش بنیان و سورتر سورچین استفاده کرده اند.


طراحی شبکه های هوش مصنوعی متناسب با نیازهای محلی کشور

توحیدی با اشاره به دومین فناوری این شرکت گفت: طراحی شبکه های هوش مصنوعی با توجه به نیازهای بومی و ویژه محصولات کشاورزی ایران دومین فناوری این شرکت دانش بنیان است که می تواند پسته و غلات را بر اساس کیفیت و ظاهر آن ها جدا کند و این شرکت یک رهبر است. و از علم هوش مصنوعی برای طراحی شبکه هوش مصنوعی استفاده کرد و در آن مسیر نیز موفق بود.

مدیرعامل شرکت دانشبانیان با بیان اینکه محصول ساخت ایران شهرت ایرانی دارد گفت: تمام تلاش متخصصان و نخبگان این شرکت تولید و ارائه محصولات باکیفیت در بازار فناوری است و سورتر سورچین را از نظر کارایی و ماندگاری امتحان کردیم. یک دستگاه صنعتی در فرآیند تولید در سطح جهانی باشد.

وی با اشاره به کسب استاندارد اتحادیه اروپا برای برخی از محصولات ایرانی این شرکت گفت: این شرکت در تاریخ 16 ساله خود در بین معدود رقبای داخلی خود از نظر استانداردسازی و رضایت مشتری جایگاه ممتازی دارد.خدمات تحت تحریم های بین المللی ، Sorter Surcin دارای مزیت رقابتی ویژه ای نسبت به سایر شرکت های خارجی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید