مکرون: توپ احیای برجام در خاک ایران است

رئیس جمهور فرانسه همچنین بر لزوم استقلال آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

پیش از این، مکرون همچنین ابراز امیدواری کرده بود که بتواند «همه مسائل» را با همتای ایرانی خود در میان بگذارد.

مکرون پس از دیدار با همتای ایرانی خود، فردا با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز دیدار خواهد کرد.

مکرون: توپ احیای برجام در خاک ایران است
دیدار رئیس جمهور فرانسه یکی از کشورهای اروپایی درگیر در مذاکرات هسته ای در حالی برگزار شد که تلاش های دیپلماتیک تهران و واشنگتن برای حل و فصل مسائل باقی مانده در مسیر بازگرداندن توافق در مذاکرات وین به پایان نرسیده است. هنوز یک نتیجه ملموس ایجاد کرد.

مذاکرات برجام پس از ارائه پاسخ های ایران و ایالات متحده به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا و همچنین بررسی متقابل پیشنهادات خود برای احیای توافق هسته ای و لغو تحریم های غیرقانونی ایالات متحده، به بن بست رسید. ایران اصرار دارد که حاضر نیست از منافع ملی خود در مذاکرات چشم پوشی کند و ایالات متحده نیز می گوید که “امتیازات بیشتری” نخواهد داد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر در یک کنفرانس خبری گفته بود که مذاکرات در مورد توافق هسته ای ایران به جای همگرایی، متفاوت است. وی تاکید کرد: مواضع به هم نزدیک نشده، بلکه دور شده است.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا در این باره گفت: ما در این حوزه هستیم تا به پایان این ماراتن و دستیابی به اهداف جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع ملی کمک کنیم و در عین حال اقدام کرده ایم. ایجاد فضای سازنده در حوزه روابط بین الملل و کمک به تثبیت چارچوب های بین المللی و سیاسی چندجانبه به عنوان چارچوبی مناسب برای حل بحران های پیچیده. ایران نظرات خود را به طرف اروپایی رسانده و منتظر شنیدن نظر و پاسخ طرف مقابل هستیم.

وی تصریح کرد: پاسخ ایران سازنده، شفاف و مشروع بوده است و در صورت وجود اراده سیاسی متقابل می تواند زمینه را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و دستیابی به توافق در زمان کوتاه فراهم کند.

کنعانی تاکید کرد: رفع تحریم ها و منفعت اقتصادی برای ملت ایران یکی از اهداف اصلی ما است و ایران در این زمینه تلاش می کند و این یکی از اولویت های اصلی تیم مذاکره کننده ایرانی است.

دیدگاهتان را بنویسید