تکرار تلاش اروپا برای پرتاب توپ به زمین ایران برای احیای برجام


ساعت: 19:55
تاریخ انتشار: 20/06/1301
کد خبر: 1896729

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در حالی برگزار می‌شود که سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) روز شنبه در بیانیه‌ای ادعای خود مبنی بر مذاکرات هسته‌ای با ایران را تکرار کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی در توییتر به بررسی مسائل مربوط به نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخت.

وی در این پیام در توئیتر نوشت: نشست سپتامبر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه آغاز می شود.

اولیانوف افزود: پیش بینی می شود موضوعات کلیدی عبارتند از: انتقال مواد هسته ای تحت (زیردریایی هسته ای) آمریکا-انگلیس- استرالیا، ایمنی هسته ای، امنیت و پادمان در اوکراین و نظارت و پادمان در ایران.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در حالی برگزار می‌شود که سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) روز شنبه در بیانیه‌ای ادعای خود مبنی بر مذاکرات هسته‌ای با ایران را تکرار کردند.

در این بیانیه، سه طرف اعلام کردند: با نزدیک‌تر شدن به توافق، ایران مجدداً موضوعات فردی را مطرح کرده است که تعهدات الزام‌آور قانونی آن تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و توافق پادمان با آژانس را نقض می‌کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی نگران است.

این بیانیه که بازتاب تلاش‌ها برای قرار دادن توپ در زمین ایران است، می‌گوید: «درخواست اخیر ایران، قصد و تعهد ایران به نتیجه موفقیت‌آمیز برجام را با تردید جدی مواجه کرده است. مواضع ایران مغایر با تعهدات الزام آور قانونی است و چشم انداز احیای برگام را تضعیف می کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه شامگاه شنبه در واکنش به اظهارات غیرسازنده و برخلاف حسن نیت سه کشور اروپایی در خصوص مذاکرات لغو تحریم ها گفت: جای تعجب و تاسف است که در شرایطی که در تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام بین طرف های مذاکره و هماهنگ کننده مذاکرات نهایی، سه کشور اروپایی در انحراف از اقدام و به دور از رویکرد مثمر ثمر در مذاکرات چنین بیانیه ای صادر می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به حسن نیت و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق بر سر لغو تحریم ها، یادآور شد: پیشرفت مذاکرات در بسیاری از مراحل از جمله آخرین مرحله، حاصل ابتکارات و ایده های جمهوری اسلامی ایران بود، طرف های اروپایی نسبت به تاثیر فضاسازی توسط کشورهای ثالث که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بودند و اکنون با تمام قوا تلاش می کنند، هشدار داده اند. قدرت آنها برای منحرف کردن مذاکرات.

دیدگاهتان را بنویسید