توپ احیای برجام به طور کامل در زمین آمریکایی هاست/ تعهدات جدید در توافق احتمالی باید به تصویب مجلس برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای نیز گفت: آنچه مسلم و روشن است خطوط قرمز رهبری، ارائه تضمین های لازم و لغو تمامی تحریم ها از جمله موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در نهایت اینکه انرژی هسته ای ما از نظر فنی پشتیبانی می شود که البته بهترین است.ضمانتش هم همین است.

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی ها در هیچ کجای دنیا به تعهدی پایبند نبوده اند، افزود: موضوع مهم دیگر در توافق احتمالی بحث راستی آزمایی است، زیرا در صورت خروج آمریکایی ها از برجام، خسارت هایی به ما تحمیل شده است و چه کسی مقصر این است که برای خسارت پرداخت.

سلیمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بحث پادمان و PMD باید یک بار برای همیشه حل شود تا مشکل هسته ای ایران بهانه ای برای باج خواهی و باج خواهی آمریکایی و غربی نشود.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: در حال حاضر ایران پیشنهاداتی ارائه کرده است، اما طرف آمریکایی کند بوده و پاسخی نمی دهد، اکنون توپ کاملاً در زمین آمریکایی ها است، البته قبلی. دولت به دلیل تعهدات خود در برجام، تعهداتی را بر کشور تحمیل کرده است، بنابراین سقف و چارچوب مذاکرات در نهایت یکسان بوده و از آن فراتر نخواهد رفت.

سلیمی در پاسخ به این سوال چالش برانگیز این روزها که آیا نیاز به بازنگری در متن توافق احتمالی در مجلس وجود دارد، همچنین گفت: دو نظریه در این باره وجود دارد از یک سو با توجه به اینکه دولت اعلام کرده است متن جدیدی حاوی الحاقیه است. اگر تعهد جدیدی وجود داشته باشد، در اصل 77 باید در مجلس بررسی شود، اما از سوی دیگر برخی می گویند بر اساس ماده 7 قانون اقدامات راهبردی، کافی است دولت گزارش بدهد.

این عضو هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: قانون اقدامات راهبردی یک قانون ویژه در رابطه با برجام است، اما اکنون که دولت اعلام کرده متن برجام دستخوش تغییراتی شده و متن قبلی نیست، به این معناست که تعهد جدیدی برای کشور ایجاد می شود، بنابراین هر نوع معاهده ای که تعهد جدیدی برای کشور ایجاد کند باید به تصویب مجلس برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید