جنگ با ایران یا احیای برجام؛ آمریکایی ها به طور معناداری به نظرسنجی ها پاسخ می دهند آیا شاهین های کنگره مانع از توافق خواهند شد؟

جنگ با ایران یا احیای برجام؛  آمریکایی ها به طور معناداری به نظرسنجی ها پاسخ می دهند آیا شاهین های کنگره مانع از توافق خواهند شد؟

روز جدید توافق ایران در میان رای دهندگان محبوبیت دارد. نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که رای دهندگان، در حالی که نگران چشم انداز ایران هسته ای هستند، به احتمال زیاد از اعضای کنگره که طرفدار دیپلماسی به جای جنگ هستند، حمایت می کنند.

علی آزادی: در حالی که دو ماه دیگر انتخابات کنگره آمریکا برگزار می شود، به نظر می رسد حمایت نامزدهای انتخاباتی از برجام ممکن است به نظر مثبت اکثریت رای دهندگان آمریکایی منجر شود.

اما بلچر، رئیس صندوق پلوشرز، و تام کولینا، مدیر سیاستگذاری این بنیاد که در راستای صلح و امنیت جهانی کار می‌کند، در یادداشتی به Business Insider استدلال کردند که «توافق هسته‌ای ایران برای اوباما کارآمد بود و می‌تواند برای بایدن کارساز باشد. – اما به شرطی که کنگره مانعی برای آن کار ایجاد نکند.

خانم بلچر و آقای کولینا در این مقاله می نویسند: پس از یک سال و نیم گفتگو، ایالات متحده و ایران به احیای توافق هسته ای 2015 نزدیک شده اند و در صورت موفقیت واشنگتن و تهران، آینده این توافق کاملاً در آینده خواهد بود. دست کنگره

چهار روز کلیدی برجام صبر در واشنگتن، فوریت در بروکسل آیا توافق از برزخ خارج خواهد شد؟

این دستاورد دیپلماتیک مورد انتظار، امنیت ملی ایالات متحده و امنیت منطقه خلیج فارس را بهبود می بخشد و از جایگزینی بسیار بدتر، یعنی اقدام نظامی که می تواند منجر به جنگ خونین و پرهزینه دیگری در خاورمیانه شود، جلوگیری می کند. بنابراین اکنون کنگره باید اقدام کند.

اگر این اتفاق بیفتد، دولت بایدن را باید به خاطر این پیشرفت دیپلماتیک تحسین کرد. پرزیدنت بایدن از ابتدای دولتش آشکارا از ورود مجدد ایالات متحده به توافقنامه حمایت می کند. اما فقط تحت شرایط مناسب. اوایل سال جاری، زمانی که توافق قریب‌الوقوع به نظر می‌رسید، ایران خواستار اقدامات خاصی (مانند لغو تحریم‌های دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران ایران) شد که دولت بایدن به این نتیجه رسید که مایل یا قادر به انجام آن نیست.

بایدن روی موضع خود ایستاد و منتظر بود تا ایران موضع خود را تغییر دهد، که ظاهراً چنین شد. با این حال، اخبار اخیر نشان می دهد که چشم انداز موفقیت همچنان نامشخص است.

اما حتی اگر به توافقی دست پیدا کنیم، کنگره سی روز فرصت دارد تا آن را بررسی کند و تا آن زمان نمی‌توان آن را اجرا کرد.

سه دلیل قوی برای حمایت کنگره از توافق ایران وجود دارد:

1. این معامله قبلا جواب داده است و ممکن است دوباره کار کند. این توافق به خوبی کار می کرد تا اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، در سال 2018 به دلایل سیاسی داخلی آن را رها کرد. تهران تا زمانی که ایالات متحده از آن خارج شد و حتی یک سال پس از آن، به توافق پایبند بود و سپس به طور موثر ایران را برای پیشبرد برنامه هسته ای خود تشویق کرد. زمانی که توافق منعقد شد، ایران دوازده ماه با یک نقطه فرار هسته‌ای فاصله داشت و اکنون، بدون توافق، تنها هفته‌ها می‌گذرد (اگرچه تبدیل آن مواد به کلاهک قابل تحویل بسیار بیشتر طول می‌کشد).

2. توافق روی میز مطمئناً بسیاری از پیشرفت‌های ایران را معکوس می‌کند، و در حالی که ما را به برنامه فرار یک ساله اولیه بازنمی‌گرداند، در صورت یافتن شواهد، شش ماه و بینش بسیار مورد نیاز درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به ما می‌دهد. کار نادرست یعنی زمان بیشتری برای پاسخگویی به آنها. اما بدون توافق، می‌توانیم شاهد حرکت ایران به سمت نقطه اوج در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشیم.

3. جایگزین بسیار بدتر است. بایدن در سفر اخیر خود به خاورمیانه گفت که از نیروی نظامی “به عنوان آخرین راه حل” برای جلوگیری از هسته ای شدن تهران استفاده خواهد کرد. اما اگر مذاکره مجدد با ایران شکست بخورد، احتمال جنگ بسیار بیشتر می شود – و این یک فاجعه خواهد بود.

آخرین چیزی که ما می خواهیم جنگ دیگری در خاورمیانه است

جنگ آمریکا در عراق صدها هزار جان و تریلیون ها دلار هزینه داشت، کل منطقه را بی ثبات کرد و اکنون به عنوان یک اشتباه تاریخی تلقی می شود. در مقایسه، جمعیت ایران دو برابر عراق است و ارتش فعال آن تقریباً سه برابر بیشتر است. ایران همچنین دسترسی به خلیج فارس را کنترل می کند. مسدود کردن تنگه هرمز می تواند عرضه جهانی نفت را تا 30 درصد کاهش دهد.

همانطور که رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا می گوید: «اگر فکر می کنید جنگ عراق دشوار بود، فکر می کنم حمله به ایران یک فاجعه خواهد بود». بین جنگ اوکراین، تورم جهانی و تنش با چین، آخرین چیزی که به آن نیاز داریم یک بحران بین‌المللی دیگر است.

حمایت آمریکا از نامزدهای انتخاباتی حامی برجام

توافق ایران در میان رای دهندگان محبوبیت دارد. نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که رای دهندگان، در حالی که نگران چشم انداز ایران هسته ای هستند، به احتمال زیاد از اعضای کنگره که طرفدار دیپلماسی به جای جنگ هستند، حمایت می کنند.

نزدیک به نیمی (45 درصد) از رای دهندگان احتمالی می گویند که “احتمال بیشتری” به نامزدی رای می دهند که از تجدید توافق هسته ای با ایران حمایت می کند. در مقایسه، تنها 15 درصد گفتند که حمایت از یک نامزد برای توافق باعث می‌شود که آنها «کمتر» به آنها رأی دهند.

و رأی دهندگان اکثراً طرفدار دیپلماسی نسبت به اقدام نظامی در میان احزاب هستند: 83 درصد از دموکرات ها، 79 درصد از مستقل ها و 72 درصد از جمهوری خواهان موافق هستند که ایالات متحده باید بر دیپلماسی برای پایان دادن به برنامه هسته ای ایران تمرکز کند.

شانس نادر است، پس بیایید این یکی را هدر ندهیم. همانطور که پیشرفت هسته ای تهران نشان می دهد، کنار گذاشتن توافق با ایران در سال 2018 یک اشتباه غم انگیز بود. ما می دانیم که این معامله قبلاً کارساز بوده است.

با توجه به پیامدهای بالقوه فاجعه بار یک جنگ دیگر در خاورمیانه و حمایت عمومی قوی از دیپلماسی، اعضای کنگره دلایل زیادی برای حمایت از مذاکره مجدد دارند.

توافق هسته ای ایران همچنان یک سیاست خارجی خوب و سیاست عمومی صحیح است و مستحق حمایت کامل کنگره است.

آمریکایی ها از دیپلماسی حمایت می کنند

اما بر اساس نظرسنجی شیکاگو، افکار عمومی در مورد اینکه آیا واشنگتن می تواند تهران مجهز به سلاح هسته ای را برای همیشه متوقف کند، اختلاف نظر دارد.

بر اساس گزارش این انجمن، مذاکرات ایران و آمریکا برای بازگشت به توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک 2015 (برجام) هفده ماه است که ادامه دارد. اگرچه هنوز موانعی در این روند وجود دارد، ایران اخیراً دو خواسته چالش برانگیز از ایالات متحده را از موضع اصلی خود کنار گذاشت و به طور بالقوه راه را برای یک توافق جدید هموار کرد. علیرغم کاهش نگرانی در مورد برنامه هسته ای ایران، عموم مردم آمریکا همچنان مایل به برداشتن گام های مهم در راستای برنامه هسته ای ایران هستند، اگرچه اکثریت آنها استفاده از گزینه های نظامی را رد می کنند.

یافته‌های اصلی این نظرسنجی نشان می‌دهد که اگر تهران توسعه هسته‌ای خود را از سر بگیرد، اکثریت آمریکایی‌ها از تشدید تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک آمریکا (۷۹ درصد) و انجام حملات سایبری (۶۴ درصد) حمایت خواهند کرد.

اکثریت‌ها همچنین استفاده از نیروی نظامی برای توقف توسعه هسته‌ای ایران را رد می‌کنند، اگرچه درصد افرادی که از حملات هوایی به تأسیسات هسته‌ای ایران (46 درصد) و استفاده از نیروهای آمریکایی (38 درصد) برای مقابله با آن حمایت می‌کنند، قابل توجه است.

این نظرسنجی نشان می دهد که از هر 10 نفر 6 نفر (59 درصد) – از جمله 73 درصد دموکرات ها، 61 درصد از مستقل ها و 41 درصد از جمهوری خواهان – از بازگشت به توافق به جای خروج از برجام حمایت می کنند. با این حال، بیش از نیمی از آمریکایی ها برنامه هسته ای ایران را تهدیدی حیاتی برای ایالات متحده می دانند (53 درصد).

دیدگاهتان را بنویسید