ایران مقصر وضعیت فعلی مذاکرات برجام / تلاش مجدد ما برای احیای برجام اشتباه است

ایران مقصر وضعیت فعلی مذاکرات برجام / تلاش مجدد ما برای احیای برجام اشتباه است

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با تکرار ادعای وحایی مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه گفت: اعتراضات در ایران خودجوش است و ما از حقوق مردم ایران حمایت می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علیرغم تکرار اظهارات مداخله جویانه و ادعاهای ضدایرانی خود درباره مذاکرات وین، بار دیگر تاکید کرد که دیپلماسی همچنان بهترین راه برای مقابله با برنامه هسته ای است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه شنبه به وقت محلی در اولین کنفرانس مطبوعاتی سال 2023 با ادامه سیاست و رویکرد دوگانه دولت بایدن گفت که همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه است. برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای، اما گزینه ها آن را از روی میز برنمی داریم و با شرکای خود از جمله رژیم صهیونیستی گفتگو خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره همکاری واشنگتن با رژیم صهیونیستی علیه پهپادهای ایرانی از جمله پهپادهای ادعایی در اوکراین گفت: ما از قدرت خود برای اخلال در شبکه صادرات تسلیحات ایران از جمله پهپادهای این کشور استفاده کرده ایم و مقامات و نهادهای ایرانی را در این زمینه تحریم کرده ایم. توجه.

قیمت روشن است: ما همچنان به دنبال اهدافی برای استفاده از قدرت خود هستیم. ما با شرکا و همکاران خود در سراسر جهان همکاری خواهیم کرد تا این شبکه صادرات تسلیحات از ایران به روسیه و سایر عوامل مخرب را مختل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به الی کوهن وزیر امور خارجه اسرائیل گفته است، احتمالا واشنگتن تلاش می کند اتحادیه اروپا را برای افزایش تحریم ها علیه ایران همراهی کند؟ او گفت که کشورهای اروپایی اختیارات خاص خود را دارند.

وی در عین حال گفت: ما به همراه شرکای اروپایی خود در برابر طیف وسیعی از اقدامات ایران از جمله صادرات پهپاد، حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و جلوگیری از دسترسی ایرانیان به اینترنت رایگان از توان خود استفاده کرده ایم و خواهیم کرد. از این استفاده کنید ما گزینه ها را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص تداوم مداخله در امور داخلی ایران گفت: شاهد تحولات مهمی در اعتراضات ایران بوده ایم. زنان و دختران ایرانی نقش زیادی در این اعتراضات داشتند.

این مقام آمریکایی مدعی شد: اعتراضات ایران خودجوش و فراتر از مرزهای قومی و جغرافیایی است و رهبر ندارد. این به معترضان اجازه داد تا تلاش های خود را به گونه ای پیش ببرند که در اعتراضات قبلی امکان پذیر نبود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: مردم ایران باید تصمیم بگیرند که چگونه خود را سازماندهی کنند و هدف نهایی خود را مشخص کنند.

این مقام آمریکایی در عین حال تصریح کرد: نقش و تعهد آمریکا حمایت از آزادی بیان، آزادی تجمع و سایر حقوق مردم ایران است.

پرایس در پاسخ به سوالی درباره لفاظی‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره اقدامات برای جلوگیری از شکل‌گیری مجدد توافق هسته‌ای، به موافقت یا عدم موافقت دولت بایدن با این رژیم با توجه به روند مذاکرات اشاره کرد و گفت: ما همیشه نگران هستیم. در مورد ایران و سایر موضوعات مهم، از جمله برنامه هسته ای ایران، ما ارتباط مستمر با اسرائیل را حفظ می کنیم.

تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل محکم است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل استوار است.

این مقام آمریکایی با تکرار این ادعاها، بدون اشاره به زیاده‌روی واشنگتن در مذاکرات و عدم اراده دولت بایدن برای راه‌حل سیاسی، گفت: ایرانی‌ها امکان بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از بین برده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آنها به توافقی که در ماه سپتامبر به طرق مختلف نهایی شد، پشت کرده اند.

وی با بیان اینکه از آن زمان تاکنون برجام مورد توجه ما نبود، بر حمایت خود از آزادی بیان مردم ایران تاکید کرد و گفت که واشنگتن بر این موضوع تمرکز کرده و با گسترش روابط نظامی ایران و روسیه مواجه است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفت: اگرچه ماه هاست که برجام از دستور کار خارج شده است، اما تعهد جو بایدن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای همچنان زنده است.

پرایس در ادامه سخنان خود افزود: همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به این هدف است، اما گزینه ها را از روی میز برنمی داریم و همه گزینه ها را با شرکای خود از جمله اسرائیل در میان می گذاریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر ایران را مقصر وضعیت کنونی مذاکرات دانست و گفت: هیچ نشانه‌ای از تغییر رویکرد ایران ندیده‌ایم و تردید داریم این اظهارات و هرگونه اظهارنظر درباره تلاش‌های مجدد ما برای احیای برجام نادرست است.

این مقام آمریکایی همچنین از اقدامات ضد ایرانی و تحریم های انگلیس و اروپا علیه ایران به بهانه حقوق بشر حمایت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: الی کوهن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با وزیر امور خارجه روسیه گفت و گو کرد و گفت: اگر رژیم صهیونیستی بتواند به پایان حملات روسیه به اوکراین کمک کند، آمریکا از آن استقبال خواهد کرد، مشروط بر اینکه شرایط این تلاش برآورده شده است و برای شرکای اوکراینی ما قابل قبول باشد.

ند پرایس در خصوص اقدامات آمریکا برای جلوگیری از شیوع مجدد ویروس کرونا در این کشور و کنترل بیشتر مسافرانی که به چین سفر کرده اند، گفت: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین و کمبود با توجه به اطلاعات کافی و شفاف از چین در مورد ویروس کرونا، ایالات متحده در حال انجام «اقدامات عمدی و پیشگیرانه» برای کاهش سرعت انتشار این ویروس و ظهور گونه های آن است.

از زمان امضای برجام در سال 2014 برای رفع تحریم‌های سرکوب‌گر، ایران به‌عنوان طرف مسئول تعهدات خود را بدون نقص انجام داده است و این موضوع در 16 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شده است. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 (دسامبر 2017) و پس از انجام برخی اقدامات مقدماتی، در نهایت با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده از آن در 18 می 2018 (دسامبر 2018) 8 مه 2018) در دو مرحله، تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران لغو شد.

اجرای نامتوازن این توافق از یک سو و فشارهای ناشی از اجرا و تقویت تحریم های یکجانبه آمریکا از سوی دیگر، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را به تصمیم گیری یکساله سوق داد. پس از خروج ایالات متحده از برجام برای حذف تدریجی اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته ای، گزینه های دیپلماتیک 60 روزه را بپذیرید.

ایران طی یک سال پس از خروج ایالات متحده از برجام به تمامی تعهدات خود بر اساس آن توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که متعهد به جبران اثرات خروج واشنگتن از توافق شده بودند، اجازه دهد تا به این وعده عمل کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌های خود عمل نکردند، تعهدات خود در برجام را چند مرحله کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته ای برجام است.

از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه 2021، دولت دموکرات جو بایدن اقدامات یکجانبه دولت سابق آن کشور برای خروج از توافق ایران و گروه 1+5 را محکوم کرده است، اما تاکنون هیچ اقدام معتبری برای جبران اشتباه انجام نداده است. رفتار گذشته

جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق در دست بررسی ایران سندی است که تحریم ها را تا حد امکان رفع می کند و منطقه از اجرای آن منتفع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید