مجلس مقصر اصلی وضعیت فعلی است/ عملکرد مجلس و دولت تاکنون اصلاحی در امور نداشته است.

مجلس مقصر اصلی وضعیت فعلی است/ عملکرد مجلس و دولت تاکنون اصلاحی در امور نداشته است.

سید ابراهیم رئیسی در جلسه 30 دی ماه 1401 شورای دولت با تاکید بر تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه کشور، گفت: این لایحه برای ارسال به مجلس در طول مدت بررسی و نهایی می شود. جلسات فوق‌العاده این هفته به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور.» ماه گذشته دولت و مجلس درباره اولویت بازنگری در برنامه هفتم توسعه و سند بودجه اختلاف نظر داشتند. طرح، برنامه هفتم هنوز به مجلس ارسال نشده است مسئول تدوین برنامه هفتم توسعه یعنی رئیس سازمان برنامه و بودجه از سمت خود استعفا داده است در همین رابطه ستاره صبح با محمدرضا حباز گفت‌وگو کرده است. نماینده مجلس و استاندار سابق سمنان و خراسان جنوبی که در ادامه می خوانید:

به نظر شما تأخیر در تصویب برنامه هفتم توسعه چه ضرری برای کشور دارد و در صورت تصویب آن چه شرایطی برای اجرای آن وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال، بهتر است ابتدا مطلبی از امام را ذکر کنیم که در آن زمان خطاب به مخالفان حکومت فرمودند: شما که صلاحیت اداره نانوایی ندارید چگونه به اداره کشور اعتراض می کنید و بهانه می گیرید. ?

سخنان امام نشان می دهد که نانوایی هم نیاز به برنامه ریزی دارد. هر فروشگاهی در هر تجارتی نیاز به برنامه ریزی برای کسب درآمد و رشد کسب و کار دارد. مواد اولیه چگونه و با چه قیمتی تهیه می شود و چگونه به دست مشتریان می رسد. این امر مستلزم برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت است.

سوال اینجاست که چگونه می توان کشوری با یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع وسعت و 80 میلیون جمعیت را بدون برنامه ریزی اداره کرد؟

یادم هست قبل از انتخابات یکی از خبرنگاران صداوسیما از رئیس جمهور پرسید: «در دوران ریاست جمهوری خود بهانه ای برای اداره کشور ندارید؟» آقای رئیسی گفت: «نه، بهانه ای نداریم چون کشور زیاد است.» رئیسی گفت: گوشت مرغ و تخم مرغ چه ربطی به تحریم دارد؟ آقای رئیسی و تیم دولت متوجه شدند که اداره کشور شوخی نیست و مستلزم برنامه ریزی، تدبیر و استفاده از همه ظرفیت های انسانی و علمی است، حکومت مردمی نمی تواند با یک گروه فکری و علمی خاص کار کند و انتظار داشته باشد که نتیجه آن به نتیجه برسد. با گذشت زمان و انباشته شدن مشکلات در کشور، دولت طبق معمول مشکلات موجود را به گردن دولت قبل انداخت. توسط دولت قبل تدوین شده است. با گذشت یک سال از پایان سند برنامه ششم، دولت در تهیه برنامه هفتم توسعه و ارسال آن به مجلس ناکام ماند. دولت به جای تدوین برنامه، مشغول مشکلات روزمره خود است، برخی بوروکرات ها با حرف و حرف و شعار دولت را اداره می کنند.

رئیس جمهور سال گذشته 15 روز قبل از فرودین به دولت دستور داد که فقر مطلق را تا پایان سال ریشه کن کند و این نشان می دهد که رئیس جمهور ارزیابی درستی از فقر و مشکلات اقتصادی نداشته است. مشابه همین موضوع قبل از فرودین رئیس جمهور به معاون اول خود دستور داد برنامه هفتم را تهیه و ظرف یک هفته در هیئت دولت تصویب و به مجلس بفرستد. امروز سی فرودین است اما هنوز از طرحی که دولت مدعی است یک ماه پیش در سازمان برنامه و بودجه تدوین شده خبری نیست. به نظر می رسد یا برنامه توسعه تهیه نشده است و یا طرح به نوعی ضعیف است که دولت تمایلی به انتشار آن ندارد. که کارشناسان آن را نقد می کنند. به نظر می رسد دولت باید برنامه ششم توسعه را شش ماه یا یک سال دیگر تمدید کند چرا که تدوین، ارسال به مجلس، بررسی و تصویب برنامه هفتم چندین ماه زمان می برد.

به نظر شما تغییرات ایجاد شده در تیم برنامه ریزی و اقتصادی دولت در مسائل اقتصادی تاثیری خواهد داشت؟

اگر تیم دولتی قوی بود تغییر یک یا دو نفر کل مجموعه را تقویت می کرد اما وقتی تیم دولت در مجموع توانایی مدیریت نهادهای مسئول را ندارد و حتی امروز بعد از یک سال نشان داده اند که نه تنها هستند. ناکارآمد و در عین حال ناکارآمد است. با تغییراتی که در برخی وزارتخانه ها ایجاد می شود، تاثیری بر مشکلات اقتصادی نخواهد داشت.

از طرفی متأسفانه افرادی که مسئولیت را برعهده گرفتند به مراتب ضعیفتر از افراد قبلی هستند مثلا داود منظور از مسعود میرکاظمی به مراتب ضعیفتر است، میرکاظمی دو دوره سابقه کار در وزارتخانه های اقتصادی داشته و تجربه او از منظور بیشتر است. .

بنابراین فکر می کنم دولت با اراده کشور بازی می کند. تیم اقتصادی دولت اکنون با این تغییرات ضعیف شده و ضعیف تر شده است.

دولت در انتخاب مسئولان و کابینه اشتباه کرد، اما اشتباه بزرگتر از سوی مجلس رخ داد که با بیش از 200 رای به وزرای پیشنهادی اعتماد کرد.

اینکه فکر می کنم امیدی به اصلاح کارها نیست به دلیل کار مشترک مجلس و دولت است، از زمانی که وارد سال جدید شدیم شرایط اقتصادی بدتر شده است. رهبری سال به دلیل کنترل تورم و رشد تولید نامگذاری شد. نامه رسمی داروسازان دولتی را دیدم که روی سربرگ آن شعار سال نوشته شده بود، اما با خواندن جزئیات نامه متوجه شدم که تصمیم گرفته اند قیمت برخی از محصولات دارویی را 70 درصد افزایش دهند. دلیلش هم این است که در زمان ارز 4200 تومانی 3 میلیارد برای دارو تخصیص داده شد در این شرایط دارو گران می شود.

با توجه به بی برنامگی در دولت، وظیفه نظارتی مجلس چیست؟

اگر مقایسه ای از مجلس اول تا امروز انجام شود، مشخص می شود که ضعیف ترین مجلس تاریخ انقلاب، مجلس یازدهم است.
او نه تنها نظارتی ندارد بلکه برخی نمایندگان خود عامل مشکلات کشور هستند، اگر این مجلس در دولت قبل قانون اقدامات راهبردی برای رفع تحریم ها را تصویب نمی کرد، اکنون دو سال از انعقاد برجام می گذرد. مردم از کالاهای او لذت می برند. مجلس یازدهم اولین مقصر مشکلات کشور است.

اگر مجلس عزت داشت اجازه نمی داد مشکلات به این حد برسد، وقتی 220 نماینده بدون تحقیق و تفحص از رئیس مجلس می خواهند که نامزد ریاست جمهوری شود دیگر جای شأن نظارتی این نماینده نیست.

سوال از نمایندگان مردم این است که از توانایی های رئیس جمهور در قوه مجریه چه می دانستید که ایشان را به ریاست جمهوری دعوت کردید؟ رئیسی در ریاست قوه قضائیه موفق بود. البته بهتر است با متهمان به عنوان رقیب برخورد شود، اما اکنون زمان صحبت درباره این موارد نیست. اگر رئیسی از قوه قضائیه به قوه مجریه نمی آمد امروز تاثیر بهتری در کشور داشت.
پیش بینی کردم نمایندگان مردم که بالای 200 رای به وزرای پیشنهادی دادند بعد از 6 ماه از رای خود پشیمان شوند و از وزرا انتقاد کنند و امروز مجلس قدرتی ندارد.

یک مجلس بیدار و هوشیار باید اتفاقات کشور را پیش بینی کند و از خرد جمعی نخبگان و علما استفاده کند، بنابراین به نظر من اگر موردی برای فروپاشی اقتصادی باشد، مجلس متهم اول و دولت متهم دوم است. برای ویران کردن کشور بدون برنامه .مدیریت می کند

دیدگاهتان را بنویسید