میدل ایست مانیتور: جنگ سایبری ایران و اسرائیل جدی‌تر می‌شود!

میدل ایست مانیتور: جنگ سایبری ایران و اسرائیل جدی‌تر می‌شود!

روز جدید چنین حملاتی بیش از یک دهه است که ادامه دارد، اما در دو سال گذشته، اهداف غیرنظامی از هر دو طرف مورد حمله قرار گرفته است. اندکی پس از شیوع ویروس کرونا، سیستم‌های شش تأسیسات آب و فاضلاب در اسرائیل مورد حمله قرار گرفتند. چند هفته بعد، بندر رجایی ایران در پاسخ به حمله قبلی مورد حمله قرار گرفت. سه ماه پیش، مهاجمان ناشناس سیستم کامپیوتری راه آهن ایران را به روشی مشابه حمله به شبکه ای از پمپ بنزین ها در هفته گذشته هدف قرار دادند.

اگرچه هیچ یک از طرفین مسئولیت حملات سایبری اخیر را بر عهده نگرفته اند، اما واضح است که جنگ سایبری بین اسرائیل و ایران در حال افزایش است.

میدل ایست مانیتور گزارش داد: «اگرچه ایران و اسرائیل دشمنان زیادی دارند، اما تعداد کمی از آنها قادر به انجام حملات گسترده، دقیق و مؤثر در هر دو طرف هستند». هر حمله ای در ایران علیه اسرائیل است و در اسرائیل علیه ایران.

چنین حملاتی بیش از یک دهه است که ادامه دارد، اما در دو سال اخیر، اهداف غیرنظامی از هر دو طرف مورد حمله قرار گرفته است. اندکی پس از شیوع ویروس کرونا، سیستم‌های شش تأسیسات آب و فاضلاب در اسرائیل مورد حمله قرار گرفتند. چند هفته بعد، بندر رجایی ایران در پاسخ به حمله قبلی مورد حمله قرار گرفت. سه ماه پیش، مهاجمان ناشناس سیستم کامپیوتری راه آهن ایران را به روشی مشابه حمله به شبکه ای از پمپ بنزین ها در هفته گذشته هدف قرار دادند.

اسرائیل اکنون نگران است که ایران در واکنش به حادثه اخیر یک حمله سایبری بزرگ به زیرساخت های اقتصادی خود انجام دهد که در صورت وقوع آن هزینه گزافی برای کشور در پی خواهد داشت.

اگرچه هیچ یک از طرفین واقعاً نمی خواهند این جنگ سایبری به یک رویارویی تمام عیار تبدیل شود، اما ایران در برابر حملات اسرائیل مقاومت نخواهد کرد و کاری انجام نخواهد داد. تیمی از هکرها مرتباً به اقدامات اسرائیل واکنش نشان می دهند، اما باید توجه داشت که این یک بازی ویدیویی نیست. خطرات زیاد است و می تواند کشنده باشد. در حال حاضر اسرائیل در این جنگ سایبری برتری آشکاری نسبت به ایران دارد. با این حال، همانطور که در مراحل اولیه رویارویی آنها اتفاق افتاد، ایرانی ها در حال یادگیری هستند، توانایی های خود را بهبود می بخشند و برای پاسخ به حملات اسرائیل آماده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید