آیا جرایم سایبری ارزش خطرات را دارد؟ / فروش سلاح سایبری بزرگترین خط قرمز پلیس!

ساعت: 17:36
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1780155

وجود سلاح های غیرمجاز در برخی استان های کشور افزایش یافته و این برای پلیس و خط قرمز غیرقابل قبول است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ ده سال پیش حتی تصور نمی‌کردیم روزی برسد که بیشتر عمر خود را در فضای مجازی بگذرانیم، اما امروزه تکنولوژی با سرعتی سریع در حال پیشرفت است و هر روز که می‌گذرد زندگی ما مجازی‌تر می‌شود. از داشتن صفحات شخصی که برای همه شبیه رسانه های شخصی شده به نظر می رسد تا انجام کارهای روزمره مانند خرید و بانکداری، همه مجازی شده اند و مهمترین چیز در این دنیای مجازی امنیت است.

به همان اندازه که در زندگی واقعی خود مراقبت می کنیم تا از هرگونه سرقت جلوگیری کنیم و امنیت خود را به خطر بیندازیم، در فضای مجازی نیز باید مراقب حریم خصوصی خود باشیم و بدانیم در صورت به خطر افتادن امنیت ما چگونه عمل کنیم.

پلیس فتا برای پیشگیری و مبارزه با جرایم سایبری طراحی شده است و در شرح وظایف سازمانی این بخش از پلیس آمده است که فتا موظف به کاهش خطرات فعالیت های علمی، اقتصادی، اجتماعی در جامعه اطلاعاتی، حفاظت و صیانت از آن است. مذهبی و ملی، مراقبت و نظارت بر فضای تولید و تبادل اطلاعات در فضای مجازی و فعالیت های رایانه ای و برای جلوگیری از تجاوز به ارزش ها و هنجارهای جامعه، در این گزارش مصادیق جرایم رایانه ای و مجازات های قانونی مجرمان سایبری را مورد توجه قرار می دهیم. می توانید در زیر بخوانید

* مجازات انتشار مطالب ناپسند

شاید عده ای تصور کنند حضور در فضای مجازی یک حضور بی قید و شرط در فضای مجازی است و با تولید یا انتشار هر محتوایی می توانند هر کاری که می خواهند انجام دهند. اما کاربران باید توجه داشته باشند که در صورت انتشار مطالب ناپسند می توانند با گزارش به پلیس فتا از ادامه آن جلوگیری کنند. در بند و ماده 743 قانون جرایم یارانه ای صراحتاً بیان می کند که هرکس می تواند برای دسترسی به اشخاص از طریق سیستم های رایانه ای، مخابراتی یا حامل های داده، افراد را تحریک، ترغیب، تهدید، رشوه یا فریب دهد. تسهیل در این گونه مطالب به حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو محکوم خواهد شد.

از دیگر فعالیت های مجرمانه قابل تعقیب قابل تعقیب می توان به استفاده از فضای مجازی برای خرید و فروش مواد مخدر و روانگردان اشاره کرد. بر خلاف عفت، استعمال مواد مخدر، روانگردان، خودکشی، انحراف جنسی یا اعمال خشونت آمیز تحریک، ترغیب، تهدید یا دعوت یا آموزش نحوه مصرف به حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال محکوم می شود. به بیست میلیون ریال یا هر دو محکوم می شود.

* قاچاقچی اسلحه بله، اما مافیا اسلحه نمی خرد!

یک کارشناس فضای مجازی در گفت و گو با صاحب نیوز درباره خرید و فروش سلاح به صورت واقعی و مجازی و در مقابل اقدامات ناجا برای برخورد با مجرمان در این حوزه گفت: وجود سلاح های غیرمجاز در برخی استان های کشور افزایش یافته است. و این برای پلیس و خط قرمز غیرقابل قبول است.

وی افزود: برخورد با خرید و فروش انواع سلاح و دستگیری افراد استفاده کننده از سلاح غیرمجاز از الزامات پلیس است که متاسفانه برای برخی استفاده از سلاح در مراسم و آداب و رسوم مختلف به امری عادی تبدیل شده است.

این کارشناس فضای مجازی گفت: مردم در مراسم عزاداری و عروسی از سلاح گرم استفاده می کنند و همچنان به تیراندازی ادامه می دهند، بنابراین این کار را جرم می دانیم و مطالبه جدی ما این است که با مجرمان در این زمینه به صورت علنی و قانونی برخورد شود. در بحث اسلحه ها کشفیات و تجمعاتی توسط پلیس صورت گرفت. در این راستا سایر دستگاه ها از جمله صدا و سیما و مطبوعات نیز توسط پلیس تکمیل می شوند. اسلحه و استفاده غیرقانونی از آن در مراسم یا مکان ها و موقعیت های دیگر را توضیح دهید.

وی خاطرنشان کرد: فضا و بستر باید فراهم شود تا هرکس سلاح غیرمجاز دارد، احساس ناامنی کند، بنابراین این موضوع جزو دستورات پلیس است. این جنایت است. طبق گزارش هایی که به دستم رسید تعداد قابل توجهی سلاح در این مناطق جمع آوری شده که به صورت غیرقانونی توسط افراد نگهداری می شود.

* اشاعه فرهنگ اصیل صلح غیرمسلح در جامعه

یک کارشناس فضای مجازی در پاسخ به این سوال که آیا مافیای خرید و فروش سلاح در کشور وجود دارد یا خیر؟ وی گفت: اینکه گفته می شود یک باند یا گروهی به نام مافیا در کشور اقدام به خرید و فروش سلاح می کند، صحیح نیست. ما ممکن است قاچاقچی اسلحه داشته باشیم مافیای اسلحه در کشور نداریم. هیچ هدفی در زمینه فروش اسلحه در کشور نمی بینیم، مرجع و سازمانی وجود دارد که پس از ارزیابی و بررسی موارد مختلف، به عشایر و چوپانانی که گله دارند اجازه می دهد اسلحه داشته باشند.

وی گفت: در حوزه سلاح های غیرمجاز، شکار در حوزه شکار با توجه به شرایط محیطی سراسر کشور محدود است. کسی که سهمیه مهمات را به حافظان محیط زیست می دهد باید به این فکر کند که چرا یک فرد با مهمات محدود. «آیا ما به او اجازه دادیم دوباره از سلاح استفاده کند؟ بنابراین سازمان مسئول باید نظارت خود را بر این موضوع افزایش دهد.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: در حال سازماندهی سلاح های مجاز مصر هستیم. دستگاه های مسئول اعم از نیروی انتظامی، قوه قضائیه، اطلاعات، صدا و سیما و همه رسانه ها باید در این امر ورود کنند. بیایید جامعه را روان کنیم.

* انتشار تصویر، صوت و تصویر برای اشخاص بدون اطلاع شخص جرم است

برخی افراد بدون اجازه شخص مورد نظر عکس یا ویدیوی شخصی از فرد مورد نظر ارسال می کنند و با توجه به اینکه خود شخص مطالبی را منتشر کرده است، نیازی به اجازه گرفتن از وی نمی بینند و در برخی موارد تغییر می کند. به محتوای مورد نظر آنها نمی دانند که این عمل طبق قانون جرم است. ماده ۷۴۴ قانون جرایم رایانه‌ای در توضیح این جرم می‌گوید: «هرکس ویدیو یا سایر صوت و تصویرها را از طریق سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی به گونه‌ای که معمولاً حیثیت و حیثیت خود را تضییع کند، اصلاح، تحریف، تحریف یا منتشر کند، به حبس یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.» ضمناً در صورتي كه تغيير يا تحريف قبيح باشد مرتكب حداكثر به هر دو محكوم خواهد شد.

در ماده 745 همین قانون نیز به این موضوع اشاره شده است که هر کس بدون رضایت او فیلم خصوصی، خانوادگی یا مخفیانه دیگری را منتشر یا عرضه کند، مگر در موارد قانونی، به نحوی که موجب تضییع یا تضییع حیثیت او شود. مجرم باشد و مجازات شود.

طبق ماده 17 قانون مبارزه با جرایم رایانه‌ای، هرکس می‌تواند بدون رضایت خود از طریق سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، صوت، تصویر یا سایر اسرار شخصی یا خانوادگی را منتشر یا ارائه دهد، مگر در موارد قانونی به نحوی که موجب ضرر یا عرف باشد. توهین به این معنی است که او مرتکب جرم شده است.

* باهوش باشید و مرتکب جرم نشوید

یک کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه برخی از کاربران با وجود این مشکل هر آنچه را که در فضای مجازی به خصوص در شبکه های اجتماعی می شنوند بدون بررسی صحت و بدون عواقب منتشر می کنند. به فکر خود یا دیگران باشید.

وی افزود: افشای اطلاعات محرمانه و شخصی دیگران در فضای مجازی جرم است، بنابراین کاربران باید توجه داشته باشند که اسرار محرمانه و شخصی دیگران را در فضای مجازی یا شبکه های اجتماعی فاش نکنند. انتشار هرگونه محتوایی در فضای مجازی که موجب بدنامی دیگران شود جرم است و ناشر باید پاسخگوی قانون باشد.

این کارشناس فضای مجازی انتشار تصاویر خصوصی را جرم دانست و گفت: این یعنی خودداری از بارگذاری و بازنشر تصاویر و فیلم های شخصی و خبری که هنوز صحت آن تایید نشده و می تواند فضای روانی جامعه را شعله ور کند. «در تعامل با افراد دیگر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، رعایت حریم خصوصی افراد ضروری است.

وی با هشدار به کاربران نسبت به انتشار و بازنشر مطالب در فضای مجازی خاطرنشان کرد: هنگام ارسال و بازنشر مطالب احساساتی نباشید و قبل از انتشار و بازنشر هر مطلبی حتماً صحت آن را بررسی و بررسی کنید. تا با این پست برای خود و دیگران مشکل ایجاد نکنید.

* تکرار جرم، مجازات را دو چندان می کند

از سوی دیگر ذکر این نکته ضروری است که در صورت تکرار این جرایم، علاوه بر مجازات قبلی، مجازات خواهند شد.ماده 755 این قانون صراحتاً بیان می کند که در صورت تکرار جرم بیش از دو بار، دادگاه می تواند منع عمومی کند. الکترونیک مانند اشتراک اینترنت، تلفن همراه، نام دامنه ملی بالاترین سطح و بانکداری الکترونیکی.

افراد باید نسبت به حقوق خود در فضای مجازی آگاهی داشته باشند و بدانند که می توان با آگاهی از معضل از گسترش چنین جرایمی در فضای مجازی جلوگیری کرد، چه شاهد جنایت باشند و چه آزار و اذیت مردم. از طرفی کاربران فضای مجازی نباید با دست خود امنیت خود را به خطر بیندازند و به کسی اعتماد کنند و اطلاعات شخصی خود را در اختیار مردم قرار دهند، رعایت این نکات به مردم کمک می کند تا در دام دلالان نیفتند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید