کاهش جرایم سایبری مستلزم ساده‌سازی مسائل حقوقی است/ مساجد تحول‌آفرین هستند


ساعت: 14:59
تاریخ انتشار: 31.05.1401
کد خبر: 1891705

مسئول سازمان بسیج حقوق دانان استان اردبیل به مساجد به عنوان پایگاه اصلی مردم برای ایجاد تحول مثبت در جامعه اشاره کرد و گفت: تنها با ساماندهی مسائل حقوقی در فضای واقعی و مجازی می توان به کاهش جرایم سایبری کمک کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا ندایی رئیس سازمان وکلای استان اردبیل در گفتگو با سبلان مااهمیت ایفای نقش اقشار مختلف در فضای مجازی را برشمرد و گفت: وکلا نقش مهمی در التیام فضای مجازی دارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از فعالان فضای مجازی به دلیل ناآگاهی و عدم آشنایی با مسائل حقوقی سایبری مرتکب جرم می شوند، گفت: فعالیت جهادی وکلا و کارشناسان حقوقی در این زمینه و ارائه موضوعات حقوقی به عموم مردم نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد. و جرایم در فضای واقعی و مجازی.

ندایی در ادامه سخنان خود به چالش های موجود در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: اگر مردم آموزش های حقوقی لازم را در فضای مجازی ببینند و با مسائل حقوقی آشنا شوند، مطمئنا میزان جرایم در فضای مجازی و واقعی کاهش چشمگیری خواهد داشت. .

وی به هفته مساجد اشاره کرد و گفت: راه اندازی نهضت آگاهی بخشی نسبت به مسائل حقوقی در مساجد یکی از راه های آگاه سازی مردم نسبت به مسائل حقوقی است.

ندایی گفت: ارائه خدمات مشاوره حقوقی، آگاهی بخشی به مسائل حقوقی و بررسی آسیب های اجتماعی در محلات با حضور کارشناسان حقوقی و قضایی در مساجد با حضور عموم مردم می تواند درک مردم از مسائل حقوقی و میزان جرم و جنایت را در سطح شهر ارتقا دهد. محله ها کاهش می یابد زیرا مساجد مهمترین و اساسی ترین پایگاه مردم برای تحول مثبت در جامعه هستند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تشریح برخی از مسائل حقوقی در فضای مجازی پرداخت و گفت: متأسفانه عده ای گلایه دارند که فضای مجازی هنوز در مراحل اولیه است و آن را جزء جدایی ناپذیر زندگی می دانند و از تحول دیجیتال صحبت می کنند که در واقع همین امر است. کوچکترین گامی برای ساماندهی و حل مشکلات حقوقی در فضای مجازی ممکن نیست.

مسئول سازمان بسیج فقها استان اردبیل خواستار انتقال مسائل حقوقی در فضای مجازی شد و گفت: ایجاد محتوای موثر و انتشار موضوعات حقوقی در فضای مجازی در این زمینه مفید است.

ندایی همچنین به الزامات قانونی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: مسئولیت درج مطالب در صفحات اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی، کار با سایت های خلاف هنجار، تحریک افراد به ارتکاب جرم، بی احترامی به حریم خصوصی افراد و موارد دیگر از جمله آسیب از جمله مواردی است که اگر افراد از مجرمانه بودن فعالیت خود و عواقب آن پس از ارتکاب آگاه باشند، می تواند نقش بسزایی در کاهش جرم و در نتیجه کاهش مشکلات اجتماعی داشته باشد، زیرا بسیاری از افراد به دلیل ناآگاهی مرتکب اعمال مجرمانه می شوند. آنها در فضای مجازی و با هدف کسب درآمد دست به چنین اقداماتی می زنند که با تلاش برای آموزش و آگاه سازی مردم از ارتکاب جرایم در فضای مجازی قطعا تا حد زیادی کاهش می یابد.

وی همچنین به راهکارهای آموزش همگانی مسائل حقوقی در جامعه اشاره کرد و گفت: بسیج حقوقدانان استان اردبیل علاوه بر فعالیت مسجد محور با حضور فعال در شبکه های اجتماعی و ارائه خدماتی از جمله حقوقی مجازی مشاوره در قالب وکلا آنلاین، انتشار اطلاعات ایجاد مسائل حقوقی در فضای واقعی و مجازی در قالب پوستر، مقاله عکس و پادکست صوتی در شبکه های اجتماعی برای اصلاح جامعه و ارتقای سلامت و ایمنی عمومی نقش دارد.

مسئول سازمان بسیج حقوق دانان استان اردبیل در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: جامعه نیازمند وکلایی از نسل انقلابیون دینی پرتلاش، باانگیزه، پرانرژی و پاسخگو است که بتوانند در عرصه کار موثر و ماندگار انجام دهند. فعالیت های فرهنگی، معنادار و خانوادگی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید