مساجد بزرگترین مراکز آموزشی و خانوادگی کشور هستند/ سلامت جامعه در گرو جذب نسل جدید به مساجد است.


ساعت: 11:10
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842514

بی توجهی به بزرگترین و پرمخاطب ترین پایگاه های اجتماعی کشور؛

مساجد بزرگترین مراکز آموزشی و خانوادگی کشور هستند که سلامت عمومی در گرو جذب نسل جدید به مساجد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Kum فردا مقیاس بالای آن، محله گرایی و پیوند عمیق آن با ایمان و اعتقادات مردم از مهم ترین ویژگی های مساجد است، اما به نظر می رسد در سال های اخیر مورد بی توجهی مسئولان کشورمان قرار گرفته است.
بر اساس اطلاعات موجود و آمار اعلام شده تا آبان 1400 بالغ بر 80000 مسجد در سراسر کشور وجود دارد که نشان از وسعت و تراکم بالای آن در کشور دارد.

e396babd 602a 46a9 8cee dbc267a62f22 خبر خاکستری
بر کسی پوشیده نیست که مساجد می توانند نقش مهمی در آموزش مردم و ارتقای سلامت عمومی ایفا کنند، اما نحوه اداره آن امروزه موضوعی مهم و کلیدی است.
برای اهمیت جایگاه مساجد همین بس که رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست های مشترک خانواده در سال 1395 در بند سوم به مساجد اشاره کردند و فرمودند: تأکید بر کارکردهای خانواده و مسجد برای حفظ و ارتقای اسلامی. و هویت ملی و حفاظت از خانواده و جامعه.
در واقع بر اساس این ادعاها، مساجد نه تنها هویت ما را شکل می دهند، بلکه نقش حفاظتی و حفاظتی از خانواده و جامعه نیز دارند که باید به آن توجه بیشتری شود.

مساجد بهترین مرکز برای تربیت مردم هستند

از این رو، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست در گفت و گو با خبرنگار کوم فردا، با اشاره به اینکه یکی از معروف ترین نهادها، نهاد مسجد است، گفت: پیامبر اسلام (ص) مسجد را به عنوان یک نهاد تأسیس کرد و به آن کارکرد داد. می تواند باشد. وی عبادت مسلمانان، تصمیم گیری در مسائل مهم جامعه، محل تحصیل، جایگاه قضا و کمک به مستمندان را برشمرد.
حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با اشاره به جذب مردم به ویژه جوانان به مسجد، خاطرنشان کرد: مطالعه معارف اهل بیت(ع) و بیان آن توسط روحانیت باعث جذب مردم به مسجد می شود. که در متون اسلامی میراثی وجود دارد که گره از مشکلات بشر می گشاید.

2593f46e 4b42 47f5 ae26 449f5d930d19 خبر خاکستری
وی بیان کرد: بزرگترین مزیت جذب مردم به مسجد این است که روحانی خارج از افراط و تفریط باید معارف اهل بیت(ع) را برای مردم تبیین کند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه برخی می گویند مسجد قدیمی است و جوانان جذب آن نمی شوند، افزود: این بی انصافی است زیرا نوجوانان و جوانان اغلب به مساجد می روند.
وی در ادامه با بیان اینکه مسجد یک مؤسسه شناخته شده اسلامی و قرآنی است و بهترین مرکز آموزشی برای افراد مختلف است، گفت:

زمینه حضور و فعالیت جوانان در مسجد فراهم شود

حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با بیان اینکه مسجد یکی از سنگرهای مهم و کلیدی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است، گفت: تربیت، رشد و کمال نسل جدید با تأکید بر مساجد که قطعاً کانون‌های مساجد نسبت به قدم اول انقلاب باید فعال‌تر، قوی‌تر و پرتلاش‌تر باشند.
وی افزود: کانون های مساجد در کنار پایگاه های بسیج می توانند نقش موثرتری در مسائل فرهنگی، تربیتی و بصیرتی اجتماعی به ویژه در دنیای امروز داشته باشند.
ملک زاده با اشاره به موفقیت در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان، گفت: اگر می خواهیم در مقابله با تهاجم فرهنگی و خنثی کردن توطئه های دشمن علیه نسل جوان موفق باشیم، باید عملکرد بهتری داشته باشیم.

مساجد باید آموزشی باشند

268d04ce 9757 482a 8e2a 87c7ec1b8ecf خبر خاکستری
سید محمد حسین چاوشیان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به جایگاه مهم مساجد در دنیای امروز گفت: مساجد دارای اقتصادی و آموزشی هستند.
وی ادامه داد: امروز باید مسجد را به عنوان یک پایگاه اجتماعی مهم ببینیم که بتواند بین خود مردم، بین مردم و دولت و بین نهادهای مختلف به عنوان یک سطح متوسط ​​ارتباط برقرار کند.
رئیس مؤسسه تعلیم و تربیت اسلامی خانواده و معنوی خاتم گفت: یکی از کارکردهای مهم مساجد تربیت است، مساجد باید تربیت محور باشند و تربیت ما مسجد محور باشد.

نسل جوان و جایگاه آموزشی مساجد


c3b0ebda 2e3d 4094 b795 742f4c69e0a5 خبر خاکستری
در این میان باید به این نکته اشاره کرد که ماندگاری جوانان و نسل جدید مساجد یکی از اهداف اصلی تهاجم فرهنگی و عقیدتی دشمنان نظام و انقلاب است.
حذف جوان و تولید مسجد هدف تعریف شده دشمنان است و باید برای آن برنامه ریزی کرد و اجازه ندهیم دشمنان نظام به آن هدف برسند.
بررسی ها نشان می دهد مساجدی که توانسته اند علاوه بر اقامه نماز، کتابخانه، صندوق قرض الحسنه و … ایجاد کنند، توانسته اند جوانان را نیز جذب کنند.

دسترسی سریع به مردم، حتی در مناطق شهری

نکته مهمی که برای مساجد باید به آن توجه کرد، دسترسی سریع و آسان مردم به مساجد حتی در کلان شهرها است، موضوعی که نباید به راحتی از کنار آن گذشت.
بر کسی پوشیده نیست که در بسیاری از شهرهای بزرگ خانه های محله و غیره وجود دارد. و می تواند محلی برای برنامه های فرهنگی و اجتماعی باشد، اما در شهرهای بزرگ برای رسیدن به این مکان ها فقط به وسیله نقلیه و غیره نیاز ندارید. ، اما گاهی اوقات برای رسیدن به آنجا باید بیش از یک ساعت در ترافیک بمانید و غیره.
در کشور ما اما حداکثر فاصله تا مسجد اول کمتر از 15 دقیقه است که نشان می دهد چقدر در دسترس هستند، اما ما از این موضوع اطلاعی نداریم.

در واقع باید گفت مساجد علاوه بر کارکرد دینی و سیاسی، بهترین مکان فرهنگی، علمی، آموزشی و اجتماعی هستند که بنیان‌های فکری، اعتقادی و معنوی نسل جدید را منتقل می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید